Ekonomi Kısayoldan kazandık!

Kısayoldan kazandık!

24.03.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:

Londra’dan kalkan bir trenin kesintisiz Çin’e ulaşmasını amaçlayan Tek Kuşak Tek Yol projesinde bir kilometre taşı daha aşıldı. Marmaray’dan ilk uluslararası tren geçti. Marmaray ve BTK hatları, yolu 7 bin kilometre kısaltıyor

Kısayoldan kazandık

Marmaray Boğaz Tüp Geçişi’nin ardından Gebze-Halkalı hatlarının da hizmete girmesiyle Avrupa-Asya arasında kesintisiz demir yolu ulaşımının önü açıldı ve Marmaray’dan ilk uluslararası tren geçti. Bu bir dönüm noktası. Çünkü tarihi İpek Yolu’nu canlandırmayı ve ticareti yeniden bu yol üzerinden yapmayı amaçlayan Tek Kuşak Tek Yol projesinin en kritik aşamalarından biri gerçekleştirilmiş oldu.

Haberin Devamı

Tek Kuşak Tek Yol projesi, Londra-Pekin arasında kesintisiz demiryolu ulaşımını öngörüyor. Bu ulaşım kuzeyden, Rusya üzerinden de elbette mümkün. Ancak yol güneye, yani Türkiye’yi de içine alan güzergaha kaydırılırsa 7 bin kilometre kısalıyor. Bunun için de iki ayrı hattın hayata geçmesi gerekiyordu. Bunlardan biri Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryoluydu ki geçen yıl itibariyle hizmete girdi.

21 Mart’ta girdi

Diğeri de Boğaz’ın altından geçen Marmaray ve buna bağlı olan Gebze-Halkalı hattı. Marmaray’a Gebze-Halkalı hattının da bağlanmasıyla 7 bin kilometre kısalan yol hedefine ulaşıldı. Ve Avrupa’dan kalkan ilk tren, bu hattan geçiş yaptı. Azerbaycan Demiryolları tarafından İsviçre’de imal ettirilen ve Ankara-Bakü arasında yolcu taşımacılığında kullanılması planlanan vagonlardan oluşan özel yolcu treni, 21 Mart Perşembe günü Kapıkule Sınır Kapısı’ndan Türkiye’ye giriş yaptı.

Haberin Devamı

Tren, İstanbul’da Halkalı’dan sonra banliyö hattı ve Marmaray Tüp Geçişi’ni kullanarak Ankara’ya ulaştı. Özel yolcu treni, daha sonra Kayseri-Sivas-Erzurum-Kars üzerinden Tiflis’e, ardından son durağı Bakü’ye ulaşacak.

Raylara göre üretildi

Ankara-Bakü arasında yolcu taşımacılığı için kullanılacak tren vagonları, Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan’daki demir yolu hatlarının ray açıklığının farklı olması dikkate alınarak imal edildi.

Türk demir yolu hatlarındaki bin 435 milimetreyle Gürcistan ve Azerbaycan’daki bin 520 milimetre ray açıklığına uygun imal edilen boji (tekerlek-dingil) sistemine sahip tren, sınırda beklemeden seyrine devam edecek. Marmaray Boğaz Tüp Geçişi ve Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hatlarının ardından Gebze-Halkalı banliyö hatlarının da hizmete girmesiyle Pekin’den Londra’ya kadar kesintisiz demir yolu ulaşımı mümkün hale geldi.

Kısayoldan kazandık

Pekin-Londra arası 15 gün

Mevcut kapasitesi 2034 yılına kadar 3 milyon yolcu ve 17 milyon ton yüke çıkartılması beklenen BTK demiryolunun Çin’den çıkan malları Kazakistan ve Türkmenistan üzerinden Hazar denizi ile Bakü Alat limanına oradan da Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıması planlanıyor. BTK’nın diğer bir özelliği de Çin’den Avrupa’ya giden demiryollarının tamamının Rusya üzerinden geçtiği düşünüldüğünde Rusya’yı bypass ederek mesafeyi yaklaşık 7 bin kilometre kısaltıp Çin-Avrupa hattının demiryolu ile ulaşımının 15 günde tamamlanmasını sağlaması. Yine aynı şekilde bu yeni projeyle birlikte Çin ile Avrupa arasındaki yük trafiğinin önemli bir kısmının Rusya’dan bu güzergaha kayacağı tahmin ediliyor.

Haberin Devamı

Edirne’den Kars’a YHT

Tek Kuşak Tek Yol’un ana unsuru Demir İpek Yolu’nun bir parçası olarak kurgulanan Marmaray ve Bakü-Tiflis Kars hatları ile Türkiye, 60 ülkenin doğrudan ya da dolaylı olarak faydalanacağı Pekin-Londra hattının orta kuşağını tamamladı. Şimdi sırada Edirne-Kars arasında yüksek hızlı tren hattı inşa edilmesi var ki bu projenin 30 milyar dolara mal olacağı belirtiliyor.
Toplam uzunluğu 838 kilometre olan 76 kilometresi Türkiye’den, 259 kilometresi Gürcistan’dan ve 503 kilometresi ise Azerbaycan’dan geçen BTK’nın ilk etapta yıllık 1 milyon yolcu ve 6.5 milyon ton yük taşıması öngörülüyor.

Haberin Devamı