19.09.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Hanife Baş
Sofia, Maylo, Berrak gibi markaları bünyesinde bulunduran Lila Group’un CEO’su Alp Öğücü, temizlik kâğıtlarındaki fiyat artışının aslında döviz kurlarındaki yükselişten bağımsız olarak 2017 yılından bu yana dünya genelinde selüloz fiyatlarında yaşanan artışla yaşanmaya başladığını söyledi.
Yüzde 70 artış
Öğücü, temizlik kağıdında selüloz fiyatlarındaki artışın tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaşılmasına neden olduğunu belirterek, “Öyle ki, kur artışından bağımsız olarak temizlik kâğıtlarındaki fiyat artışının etkileri dünya gündeminde bile etkili oldu. Ülkemizde bu hammadde fiyatlarının üzerine kur artışı etkisi de eklenince maliyetler tüm beklentilerin çok üzerinde artış gösterdi. Son 12 ayda indirim marketleri ve süpermarketlerde tuvalet kâğıdı fiyatlarında TL bazında yüzde 70 civarında bir artış oldu. Hammadde açısından dışa bağımlı olduğumuzu hatırlayarak başta selüloz olmak üzere, enerji fiyatları, petrolden etkilenen tüm girdiler, ambalaj maliyetleri, navlun ve enflasyondaki artışın doğal olarak fiyatlara yansıdığı bir tablo ile karşı karşıyayız” dedi.
Öğücü, üretim ve siparişin önceki dönemlerdeki gibi devam ettiğini dile getirerek, “Ülkemizde şu anda bile arz fazlası bulunuyor. Tüketici açısından temel sorunun ürün bulmaktan ziyade enflasyonun üzerinde fiyat artışı olduğunu belirtmek daha doğru bir teşhis olur” değerlendirmesini yaptı.
Yerelleştirilsin
Alp Öğücü’nün, yatırımlara yön veren kurumlara tavsiyesi ise şöyle: “Hammaddenin yerelleştirilebileceği çareler üretilmesi yönünde talebimizi iletebiliriz. Burada uzun vadeli planlama ile yerel olarak endüstriyel ormancılığın veya geri-dönüşüm programının oluşturulması ve hammadde temin alternatifinin yaratılması durumunda belki de bir sonraki hammadde kaynaklı fiyat zirvesinin önüne geçilme imkânı yaratılabilir.”
‘Yüzde 18 büyüdük’
Türkiye’deki toplam temizlik kâğıdı üretim kapasitesinin 950 bin ton civarında olduğunu da anımsatan Alp Öğücü, pazarın 2017’de bir önceki yıla oranla tutar bazında toplamda yüzde 18 büyüdüğünü aktardı. Öğücü, “Ancak bu büyüme içerisinde hammadde ve kur artışlarının etkisi oldukça büyük. Kabaca yüzde 50’lik pay ile tuvalet kâğıdı kategorisinin pazarın en büyük alt kategorisi olduğunu görüyoruz. Bunu sırasıyla havlu, peçete ve mendil kategorisi takip ediyor” diye konuştu.