Yaş Alırken Vücudunuza Destek Olun!

19.01.2018 Cuma

Kollajen  vücuttaki  çeşitli   dokulara  dayanıklılık, sertlik ve şekil  veren   erimez  liflerden oluşmuş  yapısal bir proteindir.   Vücut destek dokusunun temel bileşenidir.

İnsan vücudunda bulunan  proteininin yüzde  30’unu kollajen oluşturur.

Total vücut kitlesinin ise  iste üçte birini oluşturan kollajen   en çok kemik, deri, kıkırdak, diş ve korneada bulunur.  

 Korneadaki  kollajen lifleri saydam olup korneaya saydamlık  verir.

 Tendonllardaki  kollajen  lifleri  gerilmeye dirençlidir.

Diş ve kemiktekileri kollajen lifleri  kalsiyum ile sertleşmiş halde bulunur. 

Derideki  kollajen ise  fonksiyonları gereği   her yöne genişleyebilen  gevşek liflerden oluşmuştur.  Derinin yüze 80’ini  oluşturan kollajen   esnek olmayıp  yine bir protein olan elastin lifleri ile bir araya gelerek  deriye  esneklik  ve dayanıklılık kazandırır.  

Kollajenin yapısında  glisin, prolin, hidroksiprolin adı verilen aminoasitler bulunur.  Kollajenin  bu aminoasitlerden sentezi  ve aradaki  çapraz  bağların oluşumu  için C vitamini(askorbik asit)  gereklidir.  C vitamini eksikliğinde kollajen sentezi ve fonksiyonu bozulur, yara iyileşmesi gecikir.

 

Yaşlanma İle Beraber  Kollajen  Sentezi Azalır!

Yaş ile beraber  derideki   kollajen  ve elastin  sentezi , bunların içindeki  çapraz bağların sayısı  azalır, kollajenin yapısı bozulur.  Bunların neticesinde cilt elastikiyetini kaybeder ,  deride gevşeme ve kırışıklıklar oluşur.  Yine bu sebeplerle  eklem hareketliliği bozulur,  tendon ların yırtılması ve kemiklerin kırılması kolaylaşır.   

Başta UV ışınları ile oluşan foto yaşlanmaya ilaveten ,  hormonal dengesizlikler ,  stres,  sigara, alkol, yetersiz beslenme  kollajen sentezini azaltarak  yaşlanmayı hızlandırmaktadır.  

Yaşlanmayı yavaşlatmak için  güneşten korunmanın yanısıra kollajen ve elastin sentezini arttıracak, antioksidan etki gösterecek  gıda ve maddelerden faydalanılabilir.  Bu besin maddeleri doğrudan ve dolaylı olarak   deri, kemik ve kıkırdak  gibi  destek dokuların yaşlanma sürecindeki  gücünü arttırır.

 

Kollajenin  Yapı ve Fonksiyonunu Arttırmak için:

  C vitamininden zengin gıdalar diyette mutlaka bulunmalıdır.  C vitamini kollajen desteğinin devamı, serbest radikallerin  uzaklaştırılması  vb birçok faydası nedeniyle vücut için elzemdir.  C vitamininin  vücutta depolanmadığı  her gün yeniden alınması gerektiği unutulmamalıdır.  C vitamini en çok turunçgiller, domates, yeşil biber ve kabuklu patateste bulunur.

Yine cilt yaşlanmasını geciktirmek, yara iyileşmesini hızlandırmak için  bir glukoz polimeri olan beta glukan içeren yiyecekler  diyete eklenmelidir.  Beta glukan en çok tam tahıllar, yulaf, arpa ve ekmek  mayasında  bulunur.   Beta glukanın kollajen miktarını arttırdığı çalışmalarla  gösterilmiştir.

Kollajenin  temel  bileşeni  glisin ve prolinden zengin yumurta beyazı, süt ürünleri, tavuk derisi, jelatin, mantar gibi gıdaların tüketimi arttırılmalıdır.   Kırmızı et, tavuk, balık glisin ve prolinden zengin diğer gıdalardır.