Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Tuzla’da kurdukları data merkezinin yerli teknoloji hamlesi için stratejik önem taşıdığına inanan NGN Başkanı İnanç Erol, pozitif bir 2019 bekliyor. Şirket, Ankara’da ikinci yatırım planlıyor.

Bundan 14 yıl önce İstanbul’da kurulan teknoloji şirketi NGN, ikinci data center (veri merkezi) yatırımına hazırlanıyor. Şirketin kurucu ortağı olan ve o günden bu yana işin başında bulunan NGN Yönetim Kurulu Başkanı İnanç Erol, “Şirketi 2005’te kurduk. Onun öncesinde profesyonel yönetici idim. Girişimciliğe adım attıktan sonra şansım da yaver gitti. İşimizi işbirlikleri ile kısa sürede büyüttük. Ardından 2013’te İsviçre merkezli ADM Ventures’tan yatırım aldık, yüzde 70 hissemizi bu gruba devrettik. Bu satınalmayla teknolojide iş ortağı olarak yanımıza Rus CROC’u da alarak piyasadaki çıkışımızı sürdürdük. Tüm bunların sonucunda Türkiye’de büyük çaplı data center yatırımını yapmaya karar verdik” dedi.

Haberin Devamı

Bir grup gazeteciyle bir araya gelen Erol, “2018’in Mayıs ayında açtığımız “Star of Bosphorus” isimli bu merkezle toplam yatırımlarımız 150 milyon dolara ulaştı. Sloganımız, “Dijital kale”. Bu merkez şirketlere bulut, güvenlik, felaket kurtarma, yedekleme, veri depolama gibi uluslararası standartlarda servisler sağlıyor” ifadelerini kullandı.

Depreme dayanıklı

Yeni yatırımla ilgili olarak “2015 yılında Tuzla’da 31 dönümlük arazi satın alarak işe başladık” diyen Erol, şöyle devam etti: “İnşaatından teknolojisine Türk müteahhit ve mühendislerle çalıştık. Başta Boğaziçi ve İTÜ’lü hocalarımız olmak üzere Türkiye’nin beyin gücünü bu projede buluşturduk. Bunun üzerine dünyanın sayılı yetkin kurumlarından ARUP’u ekledik. Deprem güvenliği en çok önem verdiğimiz konu. Veri merkezimiz 138 adet sismik izolatör üzerinde inşa edildi. 2.500 yılda bir başımıza gelebilecek büyüklükte bir depremle karşılaşsak bile veriler kesintisiz bir şekilde güvende olacak. Star of Bosphorus, Türkiye’de Uptime Enstitüsü Tier III sertifikasına sahip ilk operatör bağımsız ticari veri merkezi. 2 binin üzerinde standart kabinetin işletimini yapılabiliyor.”

Haberin Devamı

Data Türkiye’de kalsın  global marka çıkaralım

Bir kısmı neden dışarı çıkıyor?

Yakın geçmişe kadar dünya devleri liginin en tepelerinde hep petrol ve enerji şirketlerinin bulunduğunu, son 10 yılda listelerin alt üst olarak ön sıralara teknoloji ve internet şirketlerinin yükseldiğini belirten İnanç Erol, bunun altında yatan sebebin ‘data’ olduğunu söyledi.

Erol, datanın büyüdüğünü ve gelecekte de büyüyeceği için bu şirketlerin öne çıktığını anlattı. Türkiye’nin de bu anlamda ciddi potansiyel barındırdığına işaret eden Erol, Türkiye’nin global çapta veri merkezi üssü olmak için oldukça güçlü altyapısı (340 bin kilometre uzunluğunda fiber hattı) olduğunu ve rekabetçi fiyat avantajının olduğunu bildirdi.

“Neden Türkiye’den bir Spotify, bir Netflix çıkmasın?” sorusunun yanıtı noktasında veri merkezi yatırımlarının önemine değinen Erol, ülkemizde oluşan datanın Türkiye’de kalmasının bu noktada atılacak ilk adım olduğunu söyledi.

Erol, “Ülkemizde üretilen ‘data’nın bir kısmı neden yurtdışına çıkıyor ve dünyanın farklı bölgelerinde toplanıp, korunup işleniyor? Türkiye’nin datası Türkiye’de kalsın ve büyüsün istiyoruz” dedi.

Haberin Devamı

‘Ortadoğu’nun datası Tuzla’da

“Yurtdışında Ortadoğu ve Orta Avrupa’da işlerimiz var” diyen İnanç Erol, “Bu bölgedeki birçok ülkede faaliyet gösteren büyük şirketlerin verisini Türkiye’deki data merkezimizde tutuyoruz. Bu şirketler Tuzla’yı veri yedekleme merkezi olarak kullanıyor. Biz de bu yolla hizmet ihracatı yapıyoruz. Bu alanda ciddi büyüme hedefimiz var” dedi. Toplam işleri içinde şu anda yurtdışı gelirlerin payının yüzde 20 olduğunu anlatan Erol, hedeflerinin yerli ve uluslararası gelirlerin payını eşitlemek olduğunu anlattı.

Data Türkiye’de kalsın  global marka çıkaralım

50 milyon $’lık Ankara yatırımı

Tuzla’daki data merkezini Mayıs 2018’de açtıklarını hatırlatan NGN Genel Müdür Yardımcısı Müfit Süer, “Başta bankacılık, finans, holdingler ve teknoloji şirketleri olmak üzere yaptığımız anlaşmalarla şu ana kadar kapasitenin yüzde 44’ünü doldurduk. Ülkemize çok inanıyoruz. Genç nüfus ve veri kullanımı hesaplandığında müthiş bir potansiyel var” diye konuştu.

İlk hedefin Tuzla’da yüzde 80 doluluğa ulaşmak olduğunu aktaran İnanç Erol ise, “Bu rakama ulaştıktan sonra Ankara’da ikinci data merkezi yatırımını yapmayı planlıyoruz. Bu yeni projemizin büyüklüğü ise en az 50 milyon dolar olacak” dedi.

Data Türkiye’de kalsın  global marka çıkaralım

Data Türkiye’de kalsın  global marka çıkaralım

İstihdamda 3 yılda 750 kişiye ulaşacak

2013’te NGN’e ilk yatırımı alırken 20 kişi olduklarını hatırlatan İnanç Erol, 2019’da istihdamda 200 kişiye ulaştıklarını söyledi. 2013’ten bu yana şirketin 12 kat büyüdüğüne atıf yaparak, yeni projelerle yurtiçi ve yurtdışında iddialı büyüme stratejileri olduğunu anlatan Erol, istihdamda 3 yıllık hedeflerinin 750 kişiye ulaşmak olduğunu kaydetti.

2018’in Tuzla yatırımının açılmasıyla birlikte oldukça iyi geçtiğini ifade eden Erol, 2019 yılından da pozitif beklentilerinin olduğunun altını çizdi.