Yılın En Başarılı CMO'su Tunç Berkman ile Kariyeri Üzerine

Vestel Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı,Tunç Berkman

Profesyonel sosyal ağları mümkün olduğunca takip etmeye çalışıyorum. Bu platformlarda olan profesyonelleri, paylaşımlarını, beğenilerini ve yorumlarını da gözlemlemeye çalışıyorum. Çalışma alanlarımla ilgili konularda yöneticilerle iletişime geçip fikirlerini ve yorumlarını da aldığım oluyor zaman zaman. Kariyerinde başarılı üst düzey yöneticilerle çalışanları buluşturmak istedim. Son dönemde aldığı ödül ile birlikte Tunç Berkman ile kariyeri üzerine kısa bir sohbet gerçekleştirdik.

Haberin Devamı

Tunç Bey ile çalışmalarımdan biri “Outplacement/ İşten Çıkarma Sonrası Yeni Kariyer” konusunda yorumlarını alma konusunda iletişime geçmiştim. Konunun çok önemli olduğuyla ilgili yorumlarını bana iletmişti. Her yöneticinin İK şapkası olması lazım, ayrıca her zaman farklı fikir bizleri geliştirir. Kendisine geri dönüşü için tekrar teşekkürler.

Geçtiğimiz günlerde bir derginin düzenlediği “Türkiye’nin En Başarılı 30 Pazarlama Yöneticisi” araştırmasının sonucunda ilk sırayı aldı Tunç Berkman. (Ayakta alkışlıyorum) Gelecek dönemde CMO’lar arasında yeni dijital kanallar ve etkin yönetimi, inovatif çözümler ve yeni müşteri kazanımı CMO’ların gündemindeki konu. Yani sadece tanıtım materyalleri, katalog, fuar hazırlıkları değil pazarlama. Dijitalleşmenin öne çıktığı günümüzde bu kanalda ilerlemek üzere gelişime ve yatırım projelerine odaklanmalılar. Fark yaratabilmek için yenilikçi yaklaşımları denemek ve bu doğrultuda stratejiler geliştirmek gerekli…

Lider ile yönetici farklılıklarını biliyoruz. İşi yöneten lider olmayabilir. Tunç Bey’ in başarılarına ekip arkadaşlarının nasıl desteklediğini ve ekibinin bir parçası olarak gurur duyduklarını görmek ekibinin lideri olduğunun da göstergesi… İşte Tunç Bey’ e kariyeri ile ilgili sorduğum birkaç soru ve cevabı. Tunç Bey’ in izinden gitmek isteyeceklere ilham vereceğine eminim…

Kısaca profesyonel kimliğinizi anlatır mısınız?

Kadıköy Anadolu sonrası lisans eğitimimi Syracuse University’de, MBA’yi ise Babson College’de tamamladım. Çalışma hayatıma Amerika’da başladım. Monitor Company/New York’da danışman olarak perakendecilik ve telekom sektörlerine ilişkin projelerde yer aldım ve 2000 yılında Türkiye’ye dönüş yaptım.

Haberin Devamı

Türkiye maceram, Koç Holding’de Yeni İş Geliştirme Grubu Proje Yöneticisi olarak başladı. Bu görevim sırasında Türkiye’nin ilk online seyahat şirketi BookinTurkey ile ilk veri tabanlı Pazarlama şirketi Tanı/Paro’nun kuruluşunu gerçekleştirdim. Sonra sırası ile Koç Bilgi Grubu Stratejik Planlama Yöneticisi, Tanı Pazarlama’da Operasyon ve Planlama Grup Yöneticisi, Stratejik Planlama Yöneticisi ve Arçelik’te İş Geliştirme Yöneticisi olarak görev yaptım. 2005 – 2007 yılları arasında Arçelik Pazarlama Grubu Yöneticisi oldum.

2007 yılında Avea Stratejik Planlama Direktörü olarak çalışmaya başladım. 2009 yılında ise aynı kurumda Kurumsal Pazarlama ve Sanal Operatörlerden sorumlu direktör oldum. Çok dinamik bir marka olan Avea’da geçirdiğim süre içinde pek çok yeniliğe ekibim ile birlikte imza attım. Bir süre sonra masanın diğer tarafına geçmeyi istedim ve People Communications İletişim Ajansında Genel Müdür olarak çalışmaya başladım. Bu dönem benim girişimcilik ile ilgili ilk adımlarımı attığım dönem oldu. Türkiye’nin ilk lisanslı melek yatırımcılarından biri olarak farklı konularda yatırım yaptım. 2012 yılında Veritas Media’ya Genel Müdür olarak transfer oldum.

Haberin Devamı

2013 Aralık ayında Vestel’e pazarlamadan sorumlu Genel Müdür Yardımcı olarak transfer oldum. Vestel dinamik ve sektörün geleneksel yapısını değiştiren yaklaşımlarına sahip bir marka olarak birçok ilki hayata geçirmek için bana ve ekibime büyük fırsatlar tanıyan bir şirket oldu.

(Yeniliklere açık olmak, takip etmek, ekibe stratejik liderlik etmek ve yönetim önemli detaylar. Masanın her iki tarafını bilmek ve farklı sektör bilgisi güç katmış. (Esra’dan not) )

Kariyeriniz boyunca gelişiminiz için neler yaptınız?

Kariyerim boyunca gelişim ve başarı için hep çok çalıştım, radarım hep açık oldu fırsatları erken görüp hızlı aksiyonlar aldım. Bunların yanı sıra çalıştığım kıymetli yöneticiler oldu bu benim gelişimim için çok önemli bir şanstı, yöneticilerimi hep yakından takip ettim, bana bir proje verdiklerinde her zaman onların istediklerinin üzerinde işler yaptım. Bir işi standartlara uygun yapabilirsiniz ama başarı ve fark istiyorsanız her zaman standartların üzerinde işler yapmanız gerekiyor. Yöneticilerim de bana güvendiler cesur adımlar atmama fırsat yarattılar. Bu nedenle çalıştığım kurumlarda hızlı yükseldim.

Ayrıca teknoloji, yeni iş geliştirme işimin hep bir parçası oldu ve bu beni hem dinamik hem de güncel tuttu. Başarı için dinamizim ve güncellik diğer önemli faktörler arasında.

Bir de iş hayatımda hiç bir zaman bir şirkette geçirdiğim zamana dikkat etmedim. Bazen bir kurumda yapacak çok işiniz olur ve uzun süre kalırsınız, bazen de kısa zamanda büyük adımlar atarsınız. Önemli olan o firmada kaldığınız süre zarfında kuruma, çalıştığınız ekibinin gelişmesine ve kendinize kattığınız-yarattığınız değerdir. .

(Güncel kalmak, dinamizm, çok yönlü düşünmek, saha-pazar bilgisi, çalışmak ama çok çalışmak ve biz ruhu aradan seçtiğim kelimeler. Bu kelimeler pek çok yetkinlik içerisinde yer var. Gelişim için odaklanacak noktalar, feyz alacakların kendine uyarlaması faydalı olacaktır. (Esra’dan not) )

Hedeflerinize ulaşmak için neler yaptınız? Hangi engelleri nasıl aştınız?

İş yaşamımda hedefim farklı, standartların üstünde, yenilikçi ve güncel işler yapmak. Bu hedefleri gerçekleştirmek için de gözlem, plan ve aksiyon evrelerini içeren adımlar attım. Gözlem yaparsanız önünüze çıkacak engelleri sorunları önceden görüp iyi bir planlama ile bu sorunları-engelleri aşacak aksiyonları gerçekleştirebilirsiniz. Tabi ki herşeyi tek başınıza yapmak pek mümkün değil başarmak için engelleri aşmak için iyi bir ekip ve takım çalışması bu serüvende olmazsa olmazlarınız arasında yer alıyor.

((Kendini tanı, analiz et, kariyerini planla, harekete geç ve ASLA PES ETME… (Esra’dan not) )

Pazarlama sürecinde çalışmak isteyenlere genel bilgi verebilir misiniz? Tavsiyeleriniz neler?

Pazarlama alanında çalışacak olanlar mutlaka açık fikirli olmalı, cesur olmalı ve atik olmalı. Pazarlama çok dinamik bir alan pazarlama sektöründe çalışıyorsanız gözlerinizin açık olması yetmez, gözleriniz radar gibi olacak, gündemi yakalayıp bazen gündemi kendi yararınıza çevireceksiniz. Sektörde bir deyim vardır “gündemi arkasına almak” gündemi arkanıza almak fırsata çevirmek istiyorsanız gündemi tahmin etmeli ve oluşacak gündeme entegre işler gerçekleştirmelisiniz.

Diğer bir tavsiyem de alışılagelmiş aksiyonlar-projeler yerine sıra dışı işlere imza atmak. Bazen bakarsınız yaptığınız proje-kampanyanın matematiği harika tüm formüller tutuyor ama başarı yok, neden? Çünkü sıradan standartlarda iş yapılmış ve bu standart iş marketing clutter içinde kaybolmuş. Günlük yaşamımızda insanlar milyonlarca mesaja maruz kalıyor farklı olmazsanız farkınızda olmazlar.

((Büyük resmi düşünmek gerekli. Bir işte çalışıyorsanız gelişiminizi desteklemek adına yenilikçi projeler üretin mesajıdır. Fikir ortaya koyarken kim ne der demeden işin matematiğini de dikkate alıp planlamak ve uygulamak önemli. (Esra’dan not)

Pazarlama sürecinde çalışmak isteyenlere kariyer gelişim tavsiyeleriniz neler?

Pazarlama sürecinde çalışmak isteyen arkadaşlar öncelikle çok okuyan, meraklı, araştırmacı, işine saygı duyan kişiler olmalı. Dünyada ve ülkesinde kısaca etrafında neler olup bittiğinin farkında olan, gözlem yeteneği yüksek, teknoloji ile dost kişilerin pazarlama süreçlerinde çok aktif rol alabileceklerini düşünüyorum. Tabii ki çağın getirdiği yeniliklere açık olması, farklı işler yapmaya istekli olması ve pratik olması da diğer özellikler gibi önemli.

(Pazarlama sürecinde kariyerinize devam edecekseniz teknik bilgi ve beceriler yanında sahip olmanız gereken yetkinliklerinizi gözden geçirmeli güçlü yanlarınıza odaklanarak gelişmesi gereken yönlerinizi kuvvetlendirmek adına çalışmalısınız. Swot analizinizi yaparak başlayabilirsiniz. Tunç bey ipuçlarını vermiş. (Esra’dan Not))

Kadın istihdamı ile ilgili düşünceleriniz neler?

Türkiye’nin lider teknoloji markalarından biri olmanın bilinciyle ülkemiz kadınlarının gereken değeri görmesi için sorumluluk bilinciyle hareket ediyoruz. Vestel çatısı altında 5000’e yakın kadın çalışanımız bulunuyor. Ar-Ge’den üretime, üretimden satışa, satıştan satış sonrasına kadar tüm süreçlerimizde başarılı kadın çalışanlarımız var. Kadınlara gereken fırsat ve şans verilirse her işin üstesinden gelirler. Ülkemizde bunu birçok alanda görebiliyoruz. Birçok başarılı şirketin başında kadın yöneticiler var, girişimcilere bakıyorsunuz orada da başarılı kadınlar var. Türkiye’nin gelişimi için kadın istihdamı gündemin en tepe konularından birisi. Güzel örnekler var ancak halen atılması gereken adımlar var.

((Kadın çalışanları için iş hayatında yer almak, tutunmak ve ara verilince geri dönmek için çok zor. Evlenince, anne olunca veya eşi istemediği için iş hayatından ayrılan kadın tekrar çalışmak istediğinden önüne çok zorlu engeller çıkıyor. Mecburen veya tercih sebebiyle verilen bu zaman kadın çalışanların önüne büyük bir engel olarak çıkabiliyor. İK uzmanları bu verilen arayı daha çok sorguluyor, ara vermeyenleri tercih edebiliyor. Kurumsal firmalar kadın istihdamı için özel çalışmalar yapıyor, pozitif ayrımcılık ilkesini iş alım sürecinde uyguluyor. Peki, daha küçük firmalar, patronlar. Sektörün bu tarafında maalesef kurumsal firmalarda ki gibi hayat gitmiyor. (Esra’dan Not))

Gençlere tavsiyeleriniz neler?

· Meslekleri ile ilgili uzman ve yaratıcı olsunlar.

· Eğitim süresi boyunca satj yapıp, sosyal sorumluluk projelerinde yer alsınlar ve en az bir hobileri olsun.

· İyi bir gözlemci ve analizci olsunlar, bilmediklerini – anlamadıklarını sorgulasınlar.

Tunç Bey’in önerilerinin üzerine daha ne söylenir ki… Eminim sizler kendi kariyer yönetiminiz için kendinize ipuçları ve ilham alacaksınız…

Bir dip not daha. Bu sefer bir film önerisi yapacağım. "Gizli Sayılar-Hidden Figures" başarmak için neler yapabileceğiniz ile ilgili ilham verecek bir film. Nasa' da çalışan 3 siyahi kadının engelleri aşıp kariyerlerinde ilerlemeleri için gösterdiği çabayı, kendini geliştirmek üzere yaptıkları çalışmaları ve başarıya ulaşmalarını konu alıyor. Eminim seyrettiğinizde kariyeriniz için ilham verecektir.

KARİYERİNİZ PARLASIN

ESRA KEMER

Kariyer Danışmanı, İnsan Kaynakları Profesyoneli

Kurumsal ve bireysel danışmanlık talepleriniz için e-posta adresinden iletişime geçebilirsiniz.