Ekonomi Bütün gurmeler toplandık!

Bütün gurmeler toplandık!

23.02.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:

Gastronomi, yani “yemeği iyi yeme merakı” Türkiye’ye turizmde lig atlatacak. Bunun yol haritası ise 12 Mart’ta İstanbul’da çizilecek. Dünya gastronomisinin gözde isimleri İstanbul’a akın edecek.

Bütün gurmeler toplandık

Martta masada ‘gastronomi’ var... Türk Dil Kurumu ‘gastronomi’yi “yemeği iyi yeme merakı” diye tanımlıyor. Herhalde turizmde lig atlamaya hevesli ve dünyanın en güzel mutfaklarından birine sahip olan Türkiye için bundan iyi bir fırsat alanı olamaz.

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy’un gastronomiye verdiği önem malum. Kısa süre önce Bakan Ersoy’dan turizmcilere, “2018’de konaklama geliri 10 milyar dolar, gastronomi geliri 5 milyar dolar. Konaklama kadar minimum gastronomi yapmanız lazım ki, hedeflediğiniz turizm gelirine ulaşın” tavsiyesi gitmişti.

Haberin Devamı

Bunun yol haritasını gelecek ay İstanbul’da çizmek mümkün olacak. Turizm Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı ve TİM’in desteği ile 12 Mart’ta Lüfti Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda düzenlenecek 2. Global GastroEkonomi Zirvesi’nde, gastronomi ekonomisi ve turizmi masaya yatırılacak.

Zirveyi düzenleyen, Türkiye’de yeme, içme ve eğlencenin çatı kuruluşu Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD)... TURYİD Başkanı Kaya Demirer, Başkan Yardımcısı Barış Tansever ve Global GastroEkonomi Zirvesi Başkanı Ebru Koralı ile zirve için bir araya geldik.

İki iddialı rota var

Demirer, nitelikli turist çekmenin önemini şöyle anlatıyor:

“Turizm Bakanımız Mehmet Ersoy çok iyi bir turizmci. Bu sene kişi başı harcamayı 700 dolara çıkarmak istiyor. Bundan sonra turist sayısına bakmayacağını, turist memnuniyet çerçevesinde ne ödedi, ona bakılacağını vurguluyor.”

Haberin Devamı

Memnuniyet çerçevesinde parayı artırmanın yolu da gastronomiden geçiyor.

Demirer, “İki bölge çok önemli. Birisi Ayvalık’tan Fethiye’ye, diğeri Adana’dan Mardin’e olan rota. Toprağından tarih fışkıran, gastronomik değerleri çok yüksek iki bölge. Ayvalık - Fethiye arası tesisler hazır. Yapmamız gereken tek şey nisandan kasım sonuna kadar açık tutmak” diyor.

3 rakip: İtalya, İspanya ve Fransa...

TURYİD üyeleri 187 markaya sahip. Bu markaların 1050 civarı restoranı var. 250 işletme de yurtdışında. TURYİD üyesi markalar 35 bin kişiye istihdam sağlıyor. Türkiye’de yeme içme sektörü yıllık 80 milyar TL büyüklüğe sahip. TURYİD üyeleri ise 20 milyar TL’ye yakın ciroyla bunun 4’te birini oluşturuyor.

Kaya Demirer, “İtalya, İspanya, Fransa gastronomide kendimize rakip aldığımız, rakamlarını dikkatle takip ettiğimiz 3 Avrupa ülkesi. Üçünde de aynı işletme sayısı var: 100 - 120 bin arası.

Ama yarattıkları ekonomik hacim bizim 6 katımız. Biz 20 milyar doları konuşurken onlar 100 - 120 milyar doları konuşuyor.
İstihdama baktığımızda, 120 bin işletmeyi bizdeki çalışan sayısının 6’da biriyle yapıyor. Gelirde 6’da biriyiz, 6 misli insan çalıştırıyoruz” diyor.

Haberin Devamı

Bütün gurmeler toplandık

Çok iyi bir tanıtım planı

Barış Tansever Bakan Mehmet Ersoy’un yeni açıkladığı Turizmi Geliştirme Fonu’nun turizme sağlayacağı katkıyı önemsiyor. Şu an Türkiye’nin tanıtım bütçesi 30 milyon dolar. Yeni fonla, turizm işletme belgeli işletmelerin cirosundan yüzde 1 katkıyla bütçe 150 milyon dolara çıkacak.

Bu fonu 11 kişi yönetecek. 5 kişi kamu ve yarı kamusal kurumlardan, 5 kişi konaklama sektöründen olacak. 11’inci koltuk ise gastronomiyi temsilen TURYİD’in... 11 koltuğun 6’sının özel sektörde olduğuna dikkat çeken Tansever, “Bizim de içinde olacağımız tanıtım çok iyi olacak. Gastronomiyle kişi başı harcama 1000 dolara çıkacak” diyor.

Ebru Koralı ise bu yılki zirvede kamu diplomasinin sıkıştığı yerlerde kültür alışverişi üzerinden yaratılacak gastro diplomasiye dikkat çekiyor.

Neler konuşulacak?

Zirvede çok ilginç konular tartışılacak. Mesela, İlhan Koçulu gravyer ve turizmin ‘gizli ilişkisi’ni anlatacak. Devlet markalaşmasında gastrodiplomasinin yeni yerini Paul Rockower masaya yatıracak.

Jia Choi, ‘kimchi’ diplomasisi ve sonucunda gelişen Kore mutfağını anlatacak. David Mora, yeni turizm ürünlerinin yaratılması ve ticarileştirilmesi konusunda önerilerde bulunacak. Diego Munoz, Astrid & Gaston’u ve Lima’dan Bodrum’a olan hikayesini anlatacak. Matias Cilloniz, Peru’nun dünya mutfakları arasındaki her gün artan saygınlığının sırrını paylaşacak.