Ekonomi Domino etkisi!

Domino etkisi!

12.12.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:

Yerli turist için bu yaz zor geçecek! Yabancı turist sayısının 2019’da katlanacağını öngören tesisler fiyatlarına ‘domino etkisiyle’ Antalya’da % 80’e, Ege’de ise % 45’e varan artış yaptı.

Domino etkisi

Erken rezervasyon indirimlerinin ilk dönemi geride kalırken, yerli turist indirimlere rağmen 2018’e oranla yüksek fiyat artışlarıyla karşı karşıya kalıyor. Yüksek fiyatlarla ilgili bu dönemde misafirlerinden çok fazla eleştiri geldiğini anlatan Etstur Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Suat Özbek, fiyat artışlarının tesislerden kaynaklandığını söyledi. Otel fiyatlarındaki artışın, yüzde 40 olan döviz kuru artışının çok üzerinde olduğunu vurgulayan Özbek, 2019 sezonuna yönelik yurt dışından yoğun talep beklentisiyle yerli misafire ayrılan payın çok geride kaldığını dile getirdi. Özbek, “Geçen yıl ile kur farkı yüzde 40 ama otellerin fiyatlarında Antalya’da yüzde 60 ile yüzde 80 arasında, Ege’de yüzde 30-45 arasında artışlar var” dedi.

Haberin Devamı

Yerli payı düştü

Piyasada bir ‘domino etkisi’ olduğunu kaydeden Özbek, “X bir tesis komşu tesisinde fiyat ne ise ‘benim fiyatım da şu kadar üzerinde olsun’ mantığı ile hareket ederek fiyat belirliyor. Belirledikleri fiyatların iç pazarda satıp satmayacağına bakmıyorlar. Çok iyi bir 2018 geçti. 2019’da ise yüksek seyreden Rusya bölgesinden yine benzer bir talep ve Avrupa’dan ise yüzde 50’yi aşan turist artışları bekleniyor” diye konuştu.

Rusya ile yaşanan uçak krizi, bazı Avrupa ülkeleri ile yaşanan siyasi krizler gibi nedenlerle iç pazar olarak geçen 3 yılın çok iyi olduğunu hatırlatan Suat Özbek, 2019’da iç pazarın istediği fiyata tatil yapmasının mümkün olmayacağını söyledi. Özbek, “Özellikle son dakikacı tatilcilere bunu söylemek lazım. Pek çok tesisin de iç pazar kontenjanlarını yüzde 5/10 seviyesine düşürdüklerini görüyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Türkiye’de organize tur operatörleriyle seyahat edenlerin sayısının 2.5-3 milyon kişi olduğunu anlatan Özbek, “Etstur olarak 2018’de toplamda; kişi sayısında yüzde 14, ciroda ise yüzde 28 gibi bir artış yakaladık. Kişi sayısı aynı, ciroda ise yüzde 30 artış var. Geceleme sayısı düştü” dedi.

Tesisler tercih kullanıyor

Tesislerin yerli ve yabancı turisti ayırmasında ise çeşitli verilerin öne çıktığını belirten Suat Özbek, en büyük ayrımın geceleme sayısı olduğunu söyledi. Özbek, “Mesela bir Rus turist 8 gece, İngiliz turist 10 gece, Alman turist 15 gece konaklama yapıyor. Türklerde ortalama 4 geceleme oldu. Bu da bir tercih meselesi. Bu yıl oteller tercihlerini Avrupalı ve BDT ülkelerinden yana kullanıyor. Boş yatak istemiyorlar” dedi.

Ege, Antalya’yı solladı

Suat Özbek, Antalya’da fiyat artışlarının yüksekliğine dikkat çekerken, bu nedenle yerli turistin daha uygun fiyatlı seçenekleri değerlendirdiğini kaydetti. Özbek, “Tarihimizde ilk defa 2018’e Ege Bölgesi yüzde 51 pay alırken, Antalya yüzde 49 oldu. Normalde bu oran yüzde 60 Antalya, yüzde 40 Ege’dir. 2019’da ise toplam payın yüzde 45’inin Antalya, yüzde 55’inin Ege’de olmasını bekliyoruz. Erken rezervasyonun ilk kampanya döneminde 100 bin kişi sayısına ulaştık. Belek, Kemer, Bodrum ilk sıralarda. Yerli turist ise uygun fiyatları nedeniyle Ege’ye kayıyor. Burada ise Kuşadası, Didim, Marmaris öne çıkıyor” ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

‘Memnuniyet puanı düşer’

Misafirlerin fiyat artışı karşısında beklentilerini yüksek tutacağına vurgu yapan Özbek, “Memnuniyet açısından; kaliteyi arttırıyor muyuz, konseptleri geliştiriyor muyuz bakmak lazım. Yoksa eleştirel bir durum oluşur. Bu da Memnuniyet puanlarına yansır”dedi.