Ekonomi İcat eden çok yolda gören yok

İcat eden çok yolda gören yok

28.10.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:

Türkiye’de güneş enerjili ve elektrikli araç projelerine yenileri eklenirken, tıpkı dünyada olduğu gibi ülkemizde de henüz seri üretim ve ticarileştirme aşamasına geçen olmadı.

İcat eden çok yolda gören yok

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık’ın, bir mühendisin geliştirdiği ve güneş enerjisiyle yüzde 50 yakıt tasarrufu sağladığı belirtilen otomobil projesini incelemesi, Türkiye’deki benzer alternatif yakıtlı otomobil projelerini yeniden gündeme getirdi. TÜBİTAK’ın yerli elektrikli araç için firmalarla birlikte yürüttüğü çalışmalar sürerken, başta üniversiteler olmak üzere pek çok bireysel girişimci de kendi projelerini ortaya koymuş durumda. Ancak bu projelerin büyük bölümü, henüz ticarileşecek hale gelmiş değil.
Benzer durum, dünyada da geçerli. Özellikle güneş enerjili otomobil projeleri, fuarlar için hazırlanan konseptler ve yarışmalara katılan farklı görünümdeki araçlardan öteye gitmiyor. Ticarileşmiş örnekleri neredeyse “yok” gibi. Son olarak bu yılın başlarında C-MAX Solar Energi Concept aracını tanıtan Ford, bu aracın üretilmesinin şu an düşünülmediğini, ancak teknolojilerinin bir bölümünün başka modellerde kullanılmasının söz konusu olabileceğini açıklamıştı. İçten yanmalı bir motoru da bulunan araç, elektrik motorun akülerini, elektrik prizine gerek duymadan tavandaki güneş panellerinden doldurabiliyor. Elbette güneşli havalarda.

Haberin Devamı

Bakan: Testleri yapılmalı

Güneş enerjisiyle yüzde 50 yakıt tasarruf sağlayan otomobil geliştiren Hakan Kır isimli bilgisayar mühendisi, projesini hafta sonu Nevşehir’de bulunan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık’a tanıttı. Kır, Bakan’ın konvoyunu durdurarak Işık’a bilgi verdi. Otomobili deneyen Işık, TÜBİTAK Başkanı Yücel Altunbaşak’a, gerekli testlerin yapılması talimatı verdi. Ar-Ge için 135 bin TL harcadığını belirten Kır, sistem maliyetinin, 10-12 bin doları bulabildiğini belirtiyor.

‘Yerel’ Türkiye’yi dolaştı

İstanbul Üniversitesi’nin geliştirdiği, TÜBİTAK’in “en verimli araç” seçtiği “Yerel t1”, test sürecinden geçirilmek üzere 13 il dolaştı. 75 liralık elektrikle 15 günde 5 bin kilometre yapıp, 13 il gezen otomobil, böylece verimli olduğunu kanıtladı.

Haberin Devamı

Güneş olmasa da 100 km gidiyor...

Erzurumlu elektronikçi Mustafa Karasungur, 1992 model LPG’li otomobilini aynı zamanda güneş enerjisiyle de çalıştırabilen bir sistem yaptığını açıklamıştı. Hidrojenle de çalışan oto, güneş olmadığında 100 km gidebiliyor, 30 liralık LPG ile 236 km yol yapabiliyor.

Turist gezdirdi

Ege Üniversitesi’nin ürettiği güneş enerjisiyle çalışan üç tekerlekli araç, iki yıl önce tanıtılmış ve ilk etapta Seferihisar’da turistleri gezdirmek için kullanılacağı belirtilmişti. 8 ayda hazırlanan ve saatte 30 km hız yapabilen aracın, talep gelmesi halinde bölgedeki turizm merkezlerinde kullanılmak üzere üretilmesinin planlandığı bildirilmişti.

‘Resmi’ prototip

Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Dekanlığı tarafından tasarlanarak üretilen ilk “resmi” güneş enerjili prototip araçlar 2010 yılında trafiğe çıkmıştı. Kent trafiğinde hayli ilgi gören, ‘Fırat’ ve ‘Komagene’, 50 km/s hız yapıyor. Makam ve hasta servis aracı olarak da kullanılabilen, resmi plakalı olan araç, bizzat üniversite rektörü Prof. Dr. Mustafa Gündüz tarafından da kullanılmıştı.