Ekonomi Rekabet Kurumu ünlü şirketlerin isteğini geri çevirdi!

Rekabet Kurumu ünlü şirketlerin isteğini geri çevirdi!

08.05.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Yaklaşan düğün sezonu öncesinde bazı beyaz eşya üreticisi firmaların ticaretlerini belli e-ticaret platformlarıyla sınırlamak istemesi, Rekabet Kurumu’nu harekete geçirdi.

Rekabet Kurumu ünlü şirketlerin isteğini geri çevirdi

MİTHAT YURDAKUL Ankara - Edinilen bilgiye göre, Türkiye’nin çok bilinen yerli bir elektronik ve beyaz eşya üreticisi, yalnızca e-ticaret sektöründe hakim konumdaki 5 e-ticaret firması ile çalışacağını duyurdu. Firmanın e-ticaret satış noktalarına gönderdiği yazıda, bundan böyle sadece en üst sıralarda yer alan e-ticaret siteleriyle çalışılacağı bildirilerek, bu sitelerin özellikleri sıralandı.

Haberin Devamı

PUAN VE YORUM ŞARTI

Şirketten yazılan yazıda, iş yapılacak e-ticaret sitesinin mobil uygulamasının yer aldığı Google Play Store ve App Store’da puanlarının 5 üzerinden 4.2 olması, bu uygulamalarda en az 700 bin yorum almış olması gerektiği ifade edildi. Yazıda, e-pazar yerleri ile ilgili objektif ve şeffaf kriterler belirlendiği savunularak, “Kalite temelli objektif kriterler 3 ayda bir tekrar değerlendirilecektir” denildi. Şirketlere yazılan yazıda, belirlenen kriterlere uyan 5 e-ticaret sitesi sıralanarak, diğerlerinde söz konusu şirketin ürünlerinin satılamayacağı öne sürülerek, kapsamda olmayan satış hesaplarının kapatılması istendi.

Gidilen satış stratejisi, diğer firmaların tepkisini çekti. Yapılan tespitlerde, gidilen uygulamanın 100’e yakın e-ticaret platformundan çıkışı gerektirdiği belirtildi. Kısıtlı satış nedeniyle 7 bin liralık bir cihazın fiyatının 10 bin liraya çıkabileceği, ürünlerde yüzde 50’lere varan artışlar yaşanabileceği belirlendi.

Haberin Devamı

Uygulamanın beyaz eşyada en yoğun alışveriş dönemine denk gelmesi ve enflasyonla mücadele döneminde rekabeti ortadan kaldıracağı itirazlarıyla konu Rekabet Kurumu’nun da gündemine geldi.

Buzdolabı, çamaşır, bulaşık makinesi ve TV üreticisi bazı firmaların, App Store puanı gibi kriterlerle platform seçmesine izin vermeyen Rekabet Kurumu, bu uygulamanın fiyatları artıracağına dikkat çekerek, internette satış noktası kısıtlamasına gidilemeyeceğini bildirdi.

Rekabet Kurumu, konuyla ilgili değerlendirmesinden sonra, beyaz eşya üreticilerini uyararak, e-ticaret platformlarından köklü bir çıkışın fiyatları hızla yukarı yönlü tırmandıracağı, bu nedenle platformlardan çıkış için ortaya konulan kriterlerin keyfiyet içeremeyeceğini bildirdi. Kurum, BSH Ev Aletleri’yle ilgili geçen yıl sonunda karara bağladığı dosyayı da hatırlattı. Kurum daha önce söz konusu şirketin “Çevrim içi pazaryerlerinden yapılacak satışları bütünüyle yasaklanması” talebinin kabul edilemeyeceğinin karara bağlandığını belirterek, ancak verilen kararda üreticilerin satış noktaları için objektif kriterler belirleyebileceğinin hüküm altına alındığını vurguladı.