Ekonomi Raylı sisteme yerli motor

Raylı sisteme yerli motor

17.12.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Kocaeli’nin Gebze ilçesinde, raylı sistemlerde kullanılmak üzere, Türkiye’de sıfırdan tasarlanan ve lisans hakları TÜBİTAK’a ait olan 160 serisi motor ailesi tasarımının ilk ürünü, 8 silindirli ve 1200 beygir gücündeki özgün motor, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun katıldığı törenle çalıştırıldı.

Raylı sisteme yerli motor

KOCAELİ DHA - TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanlığı (ARDEB) ‘1007 Programı’ kapsamında desteklenen, TÜBİTAK RUTE (Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü), TÜRASAŞ, Marmara Üniversitesi ve Sıradışı Mühendislik ortaklığı ile yapılan ‘Özgün Motor Geliştirilmesi Projesi’ tamamlandı. TÜBİTAK RUTE yöneticiliğinde, raylı ulaşım alanındaki motorlar içinde 1 litre motor hacminden elde edilen en yüksek güce sahip dizel motor, global ölçekte belirlenen emisyon limitlerini karşılıyor. Sürdürülebilir ve çevreci tasarıma sahip özgün motor, iklim krizine önerilen çözümlerden olan alternatif biyoyakıtlar ile çalışabiliyor.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Özgün motor, 8 silindirli olarak üretildi. Mühendislik altyapısı 12 ve 16 silindirli ihtiyaca cevap verecek şekilde tasarımları yapıldı. Demir yolu araçlarımızda özellikle lokomotiflerimizde kullanmaya başlayacağız. Önümüzdeki günlerde gemi sanayi ve tersanelerde de aranan bir motor olacak” dedi.

Haberin Devamı

Uygun maliyetli

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Varank da şu bilgileri verdi:

“Özgün motor hem kendi sınıfında hem de TCDD’nin envanterindeki lokomotif motorlarına nazaran daha uygun maliyetli, daha az yakıt tüketen, daha performanslı, daha verimli ve çevreci bir tasarıma sahip. Tüm lisans hakları da bize ait. Bu motorun yüzde 100’ü burada geliştirildi. Yüzde 90’ı da yine ülkemizde üretildi. Bu motorun 3 bin 600 farklı ayrı parçası bulunuyor. TÜRASAŞ tarafından seri üretimi gerçekleştirilecek ve kullanımı yaygınlaştırılmış olacak.”