Espor çılgınlığı

Hızla büyüyen ve baş döndürücü rakamlara ulaşan espor, tüm popüler sporların tahtını sallarken, olimpiyatlara göz kırpıyor.

19.07.2018 Perşembe Güncelleme : 19.07.2018-2:30 Perşembe

ONUR DİNÇER

Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC), Lozan’da düzenleyeceği özel bir forumda konuyu ele almaya hazırlanıyor. 2017’de 655 milyon olan global gelirleri bu sene 900 milyon doları aşan elektronik sporlarda rakamın, 2022’ye kadar 2 milyar 300 milyon dolara ulaşacağı belirtiliyor.

Espor olarak adlandırılan elektronik sporlar, dünya sporuna yön vermeye hazırlanıyor. Profesyonel sporcular arasında video oyunları vasıtasıyla gerçekleştirilen müsabakaların heyecanı her geçen gün daha büyük kitlelere ulaşıyor. Olimpiyatlarda yer alan spor branşları arasına katılması söz konusu olan ve bu konuda hakkındaki tartışmalar devam eden espor için önümüzdeki günlerde tarihi bir buluşma gerçekleşecek.

Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC), İsviçre’nin Lozan şehrinde devasa bir espor forumu düzenleyecek. Uluslararası Spor Federasyonları Birliği’yle (GAISF) ortaklaşa düzenlenecek olan organizasyonda, iki örgüt arasında işbirliği olanaklarının güçlendirilmesine yönelik çalışmalar gerçekleştirilecek. Buluşmada, espor’un olimpik hareket açısından taşıdığı potansiyeller de masaya yatırılarak tartışılacak.

Tesadüf değil

IOC’nin bu yeni spor branşına gösterdiği ilgi tesadüf değil. Zira ulaşılan rakamlar espor’un geleceğin sporu olduğunu açık bir şekilde ortaya koyuyor. Olimpiyatlara genç nesilin ilgisinin çekilmesi için, esporun olimpiyatlara dahil edilmesi düşünülüyor. Dünyadaki espor pazarının, en geç 2022’de 2 milyar 300 milyon dolara ulaşacak olmasının öngörülmesi, bu çabanın haklılığını ortaya koyuyor.

Gelirler patladı

Global espor gelirleri 2017 için 655 milyon dolar olarak tespit edilmişti. İçinde bulunduğumuz yıl sona erdiğinde 2018 gelirlerinin ise 906 milyon dolar seviyesinde seyredeceği hesaplanıyor. Bunun 360 milyon doları sponsorluk (2017’de 266), 173 milyon doları reklam (2017’de 155), 160 milyon doları yayıncılık hakları (2017’de 95) ve geri kalanı bilet, ticari ürün satışı gibi kalemlerden oluşuyor.

3 büyükler dahil oldu

Türkiye’de de espor’a son zamanlarda artan bir ilginin olması dikkat çekiyor. Beşiktaş Kulübü espor takımını üç yıl önce kurarken, son dönemlerde Fenerbahçe ve Galatasaray da onu takip etti. Sarı-kırmızılılar iki yıl önce, sarı-lacivertliler de aşağı yukarı aynı dönemlerde takımlarını kurdu. Türkiye’nin profesyonel espor ligi olan Vodafone FreeZone Şampiyonluk Ligi Yaz Mevsimi’nde de halen müsabakalar sürerken, 1907 Fenerbahçe, Bursaspor Esports gibi takımlar da mücadelelerine devam ediyor.

Futbolu geçiyor

Son birkaç yıl içinde büyük bir gelişim gösteren esporda global ölçekteki seyirci sayısı 2016’da yüzde 37 büyümeyle 323 milyona ulaştı. 2017’de bu büyüme yüzde 20’lik oranda gerçekleşti, 385 milyona ulaştı. 2019’a kadar izleyici sayısının 427 milyona, 2020’deyse 600 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor. Böylece espor, 400 milyonluk futbol ve basketbol topluluklarını da geride bırakmış olacak. Esporseverlerin büyük bir bölümünün 18-34 yaş arası oldukları rakamlara yansımış durumda.

İnternet avantajı

Futbol ve basketbol gibi dünyaca tanınan büyük yıldız oyuncular çıkarmayan Espor’un nasıl oluyor da dünyanın en sevilen sporlarının tahtını salladığı merak konusu oluyor. Aslında bunun yanıtı oldukça basit: Ulaşılabilirlik. Espor’da mücadele eden Japonya’daki bir sporcu, İngiltere’deki bir sporcuyla her an karşı karşıya gelebilir. Bunun için kalkıp seyahat etmesine gerek yok. Aynı şey tüketici konumunda olan seyirciler ve taraftarlar için de geçerli. Bir internet sporu olan Espor, bugünün ve geleceğin internet olduğu dünyada, aslında doğal bir avantajdan yararlanıyor.

New York’ta dev buluşma

ABD esporda önemli bir etkinliğe ev sahipliği yapmaya hazırlanıyor. New York’ta espor takımları görkemli bir buluşmada karşı karşıya gelecek. Overwatch League adındaki ülkenin espor liginin finallerinin heyecanı yaşanacak. Barclays Center’da dün çeyrek finallerle başlayan ve cumartesi günü final maçıyla tamamlanacak olan play-off’larda mutlu sona ulaşan takım, 1 milyon 400 bin dolarlık şampiyonluk ödülünün sahibi olacak. ESPN kanalı ilk kez bir espor maçını canlı yayınla ekranlara getirecek.





SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ