"Güler yüz işimizin parolası"

Mustafa Çolak, hizmet sektörü ve turizm hakkında merak edilenleri yanıtladı.

06.11.2017 Pazartesi Güncelleme : 06.11.2017-10:32 Pazartesi

Mustafa Çolak kimdir? Sizi yakından tanıyabilir miyiz?

1979 İstanbul doğumluyum. Aslen Erzincanlıyım, evli ve bir kız çocuğu babasıyım. Çalışmaya 15 yaşında henüz lise 2. sınıfta bir otelde komi olarak başladım. Farklı otellerde çalıştıktan sonra, iş hayatıma 2001 yılında Atatürk Havalimanı'nın en prestijli yemek firmalarının birinde servis elemanı olarak meslek hayatıma devam ettim. Zaman içinde yöneticilerimin desteği ve mesleki anlamda kendimi geliştirmemle birlikte şu an restoran müdürü görevini sürdürüyorum. 16 yıldır aynı şirkette çalışıyorum ve emin adımlarla kariyer hayatıma devam ediyorum. Toplamda 21 yıldır turizm sektöründeyim, kısacası turizm hayatım diyebilirim. Kariyerimi bu sektörde tamamlamayı düşünüyorum.

Uzun yıllar hizmet sektöründe yer almışsınız. Hizmet sektöründe dünden bu güne en çok hangi noktaların değiştiğini gözlemliyorsunuz?

En göze çarpan firmaların kurumsallaşmaya başlaması. Sürekli gelişme ve iyileştirme sağlayarak yollarına devam ediyorlar. Firmalar misafir istekleri doğrultusunda sürekli olarak kendilerini yenilemeye, geliştirmeye farklı sunum ve çeşitlilikler sunmaya başladılar. Bu durum kurumsal marka oluşumunu da artırıyor. Diğer bir önemli konu da bunları sağlamak için çalışanlara verilen mesleki gelişim eğitimleridir.

Hizmet sektöründe başarılı kariyer sahibi olmak için insan ilişkilerinin kuvvetli olması gerektiği bilinir. Bunun yanı sıra çalışan başka hangi özelliklere sahip olmalı?

Hizmet sektörünün olmazsa olmazı güler yüzdür. Tabi ki bununla birlikte çalışanların hitabet sanatı, karşındaki kişiyi anlama ve çalıştığı yeri benimseme ve sahiplenme duygusu, gelen her misafiri kendi evine gelen misafir gibi karşılayarak ağırlaması ve empati yeteneği güçlü olmalı. Turizm ve hizmet sektöründe başarı ve iyi bir kariyer hayatı için özellikle olması gerektiğini düşündüğüm başlıca özellikleri böyle sıralayabilirim.

Yeni işe başlayacak olan genç bir çalışanla ilgili en önemli beklentileriniz neler?

Daha önce belirttiğim gibi zor ve meşakkatli bir sektörde görev yapmaktayız. Bizlerin önceliği misafir memnuniyetidir. Yeni ekip arkadaşlarıma tavsiyem empati duygularını güçlendirmeleri, sabırlı olmaları, misafir gözü ile bakmaları ve çalıştığı kurumu kendi iş yeri gibi görmeleri.  Ve hep söylediğim gibi koşulsuz güler yüz .

Hizmet sektöründe yer almanın avantaj ve dezavantajlarını değerlendirir misiniz?

Hizmet sektörünün birçok avantajı var farklı insan profilleriyle, farklı kültürlerle tanışmak, sohbet etme fırsatı yakalamak, yabancı dilini geliştirmek, çevre edinmek, insan psikolojisini daha iyi anlamak kısaca hem çalışıp hem eğlenmek diyebilirim. Dezavantajlar ise, yoğun çalışma temposu, fiziki yorgunluk ve özel günlerde (bayramlar, yılbaşı gibi) işimizin başında olma zorunluluğu.

Yoğun bir iş gününde en çok hangi problemlerle karşılaşıyorsunuz?

Bu sorunun cevabını havalimanı açısından değerlendirirsem, havalimanını kullanan misafirlerimizin asıl amacı geç kalmadan bir an önce uçağına ulaşmak olduğu için çok hızlı servis bekliyorlar ve bir an önce hizmetlerini alarak ayrılmak istiyorlar. Bu durum da bizi tatlı bir telaşa sürüklüyor. Ancak işin güzel kısmı da hızlı ve doğru bir servis verdikten sonra misafirlerimizi mutlu ve beklentilerini karşılamış bir şekilde uğurlamak oluyor. Bizim için mesleki anlamda tarif edilemez bir duygu.

Ülkemiz Turizm açısından oldukça önemli konuma sahip. Havaalanı da sık misafir ağırlayan yerlerin başında geliyor. Turizm ile sektörü birlikte değerlendirildiğinde bugün misafirin beklentisi yeterince karşılanabiliyor mu?

Bizler havalimanı çalışanları, Turizm sektörünün farklı bir noktasında bulunuyoruz. Şöyle ki ülkemize gelen misafirleri ilk önce biz karşılıyoruz ve tatilleri veya iş seyahatleri dönüşlerinde son olarak biz uğurluyoruz. Misafirleri karşılarken gösterdiğimiz güleryüz ve memnuniyet ile kendi ülkelerine mutlu dönmelerini sağlayarak tekrar seyahat için ülkemizi düşünmelerini sağlayabiliyoruz.

Yeni işe başlayan ve kariyer hizmet sektöründe ilerlemek isteyen bir çalışan, iş hayatı boyunca hangi yöntemleri izlemeli? Diğer çalışanlar arasında nasıl fark yaratabilir?

Hizmet sektörünün işleyişini bilmeli, yiyecek - içecek konusunda sürekli olarak farklı şeyler araştırmalı ve yenilikleri takip etmeli, eğitimini ve yabancı dilini geliştirmeliler. Bununla birlikte ekip içinde uyumlu, yardımsever ve kendini her konuda geliştirmeye açık ve araştırmacı olmalılar.

Birçok iş alanında teorik eğitime ve bilgiye sahip olanlar, iş hayatına adım attığında pratikte zorluklar yaşıyor. Bunun nedeni sizce nedir, değişmesi için ne yapmak gerekir?

Belirttiğiniz gibi teorik eğitimler aldıktan sonra, pratikte zorluk çekiliyor. Bunun için işe temelden başlamalı. Staj döneminde pratik yapmalı. Bu çalışma dönemlerini iyi şekilde değerlendirmeli ve kendisini profesyonel iş yaşamına hazırlamalı.

Röportaj: Zeynep BALİÇ

 

SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ