Gündem Marmara'da batan geminin enkazına dalış! 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

Marmara'da batan geminin enkazına dalış! 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

20.02.2024 - 14:36 | Son Güncellenme:

Marmara Denizi açıklarında seyir halindeyken batan 'BATUHAN A' isimli geminin kayıp 5 mürettebatını arama çalışmaları, 6'ncı gününde 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı. Öte yandan

Marmara Adası Badalan Limanı'ndan, Gemlik Limanı'na gitmek üzere 14 Şubat'ta saat 20.30'da kalkan, 1250 ton mermer tozu yüklü 'BATUHAN A' isimli gemiden, 15 Şubat'ta saat 06.32'de alınan acil durum sinyali, saat 07.12'de kesildi. Karacabey ilçesinin kuzeyinde 4 mil açıkta batan gemiyi arama kurtarma çalışmalarını koordine etmek için Mudanya ve Karacabey ilçelerinde Bursa Valisi Mahmut Demirtaş başkanlığında kriz merkezi oluşturuldu. AFAD, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik, deniz polisi, jandarma, UMKE, ANDA, AKUT VE NAK ekipleri tarafından toplam 6 kurtarma botu, 28 araç ve 1 Sahil Güvenlik korvetinden oluşan 275 personelle kurtarma çalışmaları başlatıldı. Arama kurtarma faaliyetlerine 1 Sahil Güvenlik korveti, 3 Sahil Güvenlik botu, 1 Sahil Güvenlik helikopteri, 1 Sahil Güvenlik uçağı, 1 Deniz Kuvvetleri Komutanlığı keşif karakol uçağı, 2 Kıyı Emniyet botu, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı arama kurtarma gemisi, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı mayın gemisi, ROV cihazı bulunan deniz polisi ekibi ve Kıyı Emniyeti’nin unsuru olan Nene Hatun römorkörü ile RHIB bot da katıldı.

Haberin Devamı

Marmarada batan geminin enkazına dalış 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı
 

51 METRE DERİNLİKTE TESPİT EDİLDİ

İzmit Körfezi'ndeki araştırma gemisi TCG ÇUBUKLU ile Erdek Deniz Üs Komutanlığı'nda görevli mayın avlama gemisi TCG AYVALIK ile Karadeniz açıklarındaki arama-kurtarma gemisi TCG AKIN da destek için bölgeye ulaştı. Yine Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'na ait 1 Seahawk helikopteri Çanakkale Deniz Hava Üs Komutanlığı'nda, Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na ait 1 AS532 tipi helikopter de bölgeye hareket etmek üzere Eskişehir 1'inci Ana Jet Üs Komutanlığı'nda hazır bekletilirken, Milli Savunma Bakanlığı'nın sosyal medya hesabından yapılan açıklamada, BATUHAN-A isimli kargo gemisindeki 6 mürettebatı arama-kurtarma çalışmalarına destek sağlayan Deniz Kuvvetleri'nin, sonar cihazıyla gemiyi 51 metre derinlikte tespit ettiği belirtildi. Su altından kaydedilen görüntülerde, geminin yan yatmadığı ve seyir halindeymiş gibi batarak deniz tabanına düz şekilde oturduğu görüldü. Battığı pozisyonun arama-kurtarma çalışmalarını kolaylaştıracağı değerlendirilen geminin 3 boyutlu modellemesi de yapıldı.

Haberin Devamı

Marmarada batan geminin enkazına dalış 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

30 DALGIÇ GÖREV ALIYOR

Aramalar, Bursa'nın Karacabey ilçesi Kurşunlu Mahallesi'nde kurulan kriz merkezinden koordine edilirken; 9 gemi, 2 uçak, 1 helikopter ile 571 personelin katıldığı çalışmalarda, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın özel eğitimli 19 dalgıcı da aktif görev alıyor. Kıyı Emniyeti'ne bağlı 11 dalgıç ise acil müdahale için Nene Hatun römorköründe hazır bekletiliyor.

AŞÇI ZEYNEP'İN CENAZESİ İLK DALIŞTA ÇIKARILDI

Gemiye ulaşmak için ilk dalış, arama çalışmalarının 3'üncü gününde yapıldı. Deniz Kuvvetleri personeli, denizin 51 metre derinliğinde tespit edilen gemiye, Karadeniz açıklarından bölgeye gelen arama-kurtarma gemisi TCG AKIN'a kurulan asansörle denize inerek daldı. Karacabey ilçesi Kurşunlu Mahallesi sahiline 7 kilometre mesafede gerçekleştirilen dalışta, kayıp 6 mürettebatından aşçı Zeynep Kılınç'ın cenazesine, arama çalışmalarının 3'üncü gününde ulaşıldı. Kaptan köşkünde cenazesi bulunan ve geminin dümeninde olduğu değerlendirilen Kılınç, Adana’da toprağa verildi.

Haberin Devamı

Marmarada batan geminin enkazına dalış 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

TCG AKIN'DAN 3 GÜNDE 9 DALIŞ; SAS KOMANDOLARI MAKİNE DAİRESİNE GİRECEK

Deniz Kuvvetleri personeli, batık geminin enkazına 3 günde 9 dalış gerçekleştirdi. Aşçı Zeynep Kılınç'ın cenazesinin bulunduğu kaptan köşkü ile mürettebat kamaralarının olduğu, güvertenin sancak koridoru arandı. Daha önce de yerinin sonar cihazlarıyla tespit edildiği belirtilen 2'nci mürettebatla batma anına kadar güvertede, fırtınadan havalanan brandayı kontrol altına almaya çalıştıkları değerlendirilen diğer 4 mürettebatın izine rastlanmadı.

Özel eğitimli dalgıçlar, makine dairesinde ve makine dairesinin üstünde yer alan 3'üncü güvertede çalışmalarını yoğunlaştırdı. Makine dairesindeki aramalar için SAS komandoları bölgeye geldi. Kapısının açılmasının güç olduğu belirtilen makine dairesindeki aramaları SAS komandoları yürütecek.

DEPREM ETKİSİ YARATTI; DEVRİLEN EŞYALAR ÇALIŞMALARI ZORLAŞTIRIYOR

Geminin eski ancak bakımlı olduğu, en büyük sorun ise içindeki eşyaların sabitlenmemesi olduğu belirtildi. Olası kaza ya da batma durumu düşünülmeyerek, gemideki eşyaların sabitlenmemesi nedeniyle, dolapların depremde olduğu gibi sarsılmayla devrilip alanı daralttığı ve bu yüzden enkazdaki çalışmaların güçlükle yürütüldüğü öğrenildi.

Haberin Devamı

 4 SAS KOMANDOSU DALDI; FİLİKA GÖRÜNTÜLENDİ

Marmara Denizi açıklarında batan 'BATUHAN A' isimli ticari geminin kayıp 5 mürettebatını arama çalışmaları sürüyor. Çalışmaların 6'ncı gününde batık gemi enkazına SAS komandoları daldı. TCG AKIN'dan bugün 2 dalış gerçekleştiren SAS komandoları, geminin makine dairesine ulaştı. Su altında çekilen görüntülerde, geminin filikasının bir bütün halinde gemiye bağlı olduğu görüldü. Gemiye çıkmak için kullanılan halat merdiven de görüntülere yansıdı.

Marmarada batan geminin enkazına dalış 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

CANSIZ BEDENİNE ULAŞILDI

Marmara Denizi'nde batan kuru yük gemisinde bir kişinin daha cansız bedenine SAS (Sualtı Savunma Grup Komutanlığı) komandoları tarafından ulaşıldı. Zeynep Kılınç'tan sonra gemiden çıkarılacak kişinin kazan dairesinde bulunduğu öğrenildi. Bulunan kişinin kimliği ise henüz açıklanmadı. 

Haberin Devamı

MAKİNE DAİRESİNİN GİRİŞİNDE BULUNDU

Marmara Denizi açıklarında batan 'BATUHAN A' isimli ticari geminin kayıp mürettebatını arama çalışmalarında, Su Altı Arama Kurtarma Grup Komutanlığı'nın özel eğitimli birinci sınıf 19 dalgıcı ilk günden itibaren görev alırken, çalışmalara bugün Sualtı Savunma Grup Komutanlığı'na bağlı 4 dalgıç da katıldı.

Özel eğitimli dalgıçlar ile SAS komandoları tarafından TCG AKIN'dan gerçekleştirilen dalışlarda batık geminin makine dairesine ulaşıldı. Kapısı güçlükle açılan makine dairesinin girişinde, gemide yağcı olarak görev yapan Hüseyin Tutuk'un (40) cansız bedeni bulundu. Doğum yeri Manisa2nın Turgutlu ilçesi olan Tutuk'un, İzmir’in Karşıyaka ilçesinde yaşadığı öğrenildi.

GEMİDEKİ SON GÖRÜNTÜLERİ ÇEKMİŞTİ

Marmara Denizi açıklarında batan ‘BATUHAN A’ isimli ticari geminin makine dairesinde, olaydan 6 gün sonra cenazesi bulunan mürettebatın, yağcı Hüseyin Tutuk olduğu belirlendi. Cenazesi Bursa Adli Tıp Kurumu Morgu’na götürülen Tutuk, ailesine gönderdiği son görüntülerde, geminin su aldığını söylemiş ve o anları kayıt altına almıştı.

Marmarada batan geminin enkazına dalış 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

Görüntülerde 6 saattir aynı yerde olduklarını söyleyen ve "5'inci, 6'ncı elbisem bu gece saat 01.00'den bu yana. Allah'ım sen yardım et ya Rabb'im. 6 saattir aynı yerdeyiz. Gemi batıyor. Ya Rabb'im gemi batıyor" diyen Tutuk’un eşine, saat 06.09'da internetten, içinde bulundukları durum hakkında mesaj yazdığı ve saat 06.19'da video paylaşımında bulunduğu belirlenmişti. 

Marmarada batan geminin enkazına dalış 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

SAHİLDE CAN YELEĞİ BULUNDU

Arama çalışmaları dron desteğiyle karada da devam ederken, Jandarma Arama Kurtarma (JAK) timleri, Kurşunlu Mahallesi sahilinde yaptıkları aramada, kumların arasında bir can yeleği buldu. 

Marmarada batan geminin enkazına dalış 1 denizcinin daha cansız bedenine ulaşıldı

BATMA NEDENİ ARAŞTIRILIYOR

Geminin batma nedeni de araştırılıyor. Olayla ilgili 4 savcının yürüttüğü soruşturma için, deniz kaza kırımında yetkin bilirkişi de görevlendirildi. GSM şirketlerinden, geminin 6 mürettebatının telefon görüşmeleri ve mesajlarına ilişkin HTS kayıtları da istendi. Gemideki mürettebatın neden yardım istemediği ve bu süreçte kimlerle telefon görüşmesi yapıldığı HTS kayıtlarıyla belirlenecek.

Bu sırada, 2-3 metre boyundaki dalgalara dayanıklı olan geminin batması için olağanüstü bir durum olması gerektiği belirtilirken, yetkililer bir kez daha brandayı işaret etti. Normal şartlarda yükün, güverte üzerindeki kapalı kasalarda taşınması gerekirken, 1250 ton mermer tozunun üzerine örtülen ve sabitlenmeyen brandanın fırtınayla havalanarak deniz suyunu yükün üzerine taşıdığı, aynı zamanda sağanakla da ıslanan ve ağırlığı artan yükün geminin batmasındaki en büyük etken olduğu değerlendiriliyor. Öte yandan geminin seyir halindeyken mi battığı, yoksa durduktan sonra su almaya başlayarak mı battığı, enkazda yapılacak incelemeyle belirlenecek.