Gündem Yılın en önemli alışveriş sezonu

Yılın en önemli alışveriş sezonu

05.12.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

‘Black Friday’ ya da 11.11 (Kasım) indirim günleri... IPSOS Milliyet okurları için derledi.

Yılın en önemli alışveriş sezonu

Kasım’da alışveriş hakikaten başka mı? Kasım kampanyalarının ortaya çıkışı Çin’deki Bekarlar Günü’ne, yani yalnızlığa atıfla tamamen 1’lerden oluşan 11.11 (11 Kasım) gününe dayanıyor. Çin merkezli online alışveriş platformu Aliexpress tarafından 2009’dan itibaren 11 Kasım’larda uygulanan indirimler daha sonra tüm dünyaya yayıldı ve yılın en önemli alışveriş sezonlarından biri haline geldi. Black Friday (Kara Cuma) markası ile onlarca ülkede bir alışveriş çılgınlığına tanık oluyoruz. Cuma gününün İslam dinince kutsal olması nedeni ile halkın çoğunluğunun Müslüman olduğu ülkelerde  farklı markalar kullanılabiliyor. Ülkemizde “Efsane Cuma”, “Efsane Kasım” gibi versiyonlarını görüyoruz. Körfez ülkelerinde “Beyaz Cuma” markasının kullanıldığını da duydum. Online alışveriş platformları ile başlamış olsa da diğer alışveriş kanallarına da yayılmış ve oldukça popülerleşmiş bir kampanya dönemi söz konusu. Her on kişiden yedisi bu kampanyalardan haberdar. Haberdar olanların yarısından fazlası ise bu dönemde kampanyalar kapsamında alışveriş yapmışlar. Bu alışverişler hala ağırlıklı (%70) salt online kanallarda yapılıyor olsa da sadece mağazalardan Kasım kampanyası alışverişi yapan %20’lik bir kesim de var. Alışveriş yapanların %70’i ihtiyaçlarını gidermek için bu dönemi beklediklerini belirtiyorlar. “İhtiyaç” kelimesini özellikle kullandım, çünkü en yoğun alışveriş yapılan kategoriler temizlik ürünleri ve giyim. Temel ihtiyaç olmayan elektronik, dekorasyon gibi kategorilerdeki alışveriş oranı düşük. Toplum olarak Kasım kampanyalarına yönelik pozitif bir yaklaşım içinde olduğumuzu söylemeliyim. “İhtiyacım olsa bile bu dönemde alışveriş yapmamaya çalışıyorum” ifadesine katılım oranı sadece %32. Belirttiğim gibi bu dönem ihtiyaçları gidermek üzere beklenen bir dönem. “Kasım kampanyalarına tamamen karşıyım” ifadesine katılıyorum diyenlerin oranı ise sadece %22. Her ne kadar on kişiden altısı bu dönemde ihtiyacından fazla alışveriş yaptığını belirtiyor olsa bile araştırmaya katılanların yarısı bu dönemin “ihtiyaç” duyulan ürünleri uygun fiyatlara alabildikleri bir dönem olduğunu düşünüyor.

Haberin Devamı

Yüksek enflasyon ile mücadelede tüketiciler için temel ihtiyaçları en uygun fiyatlarla giderebilmek çok önemli. Çok daha fazla fiyat araştırması yapıldığını, ve bu amaçla daha fazla alışveriş noktası ziyaret edildiğini tespit ediyoruz. Kasım kampanyalarının bu anlamda tüketicilere büyük bir fırsat sunduğu kesin.

10 kişinin 7’si indirimden haberdar

SORU: Kasım ayında firmaların / markaların indirim yaptığı kampanyalar oluyor.
Siz bu kampanyalardan haberdar mısınız?

Yılın en önemli alışveriş sezonu

SORU: Bu Kasım kampanyaları sırasında alışveriş yaptınız mı?

Yılın en önemli alışveriş sezonu

%70 kampanyaları bekliyor

SORU: Bu yaptığınız alışverişleriniz için özellikle Kasım kampanyalarını beklediniz mi?

Yılın en önemli alışveriş sezonu

SORU: Kasım kampanyalarında en çok hangi kategoride ürün almayı tercih ettiniz?

Haberin Devamı

Yılın en önemli alışveriş sezonu

5 kişiden 1’i kampanyalara karşı

SORU: Kasım kampanyaları konusunda aşağıdaki ifadeler
konusunda görüşünüzü belirtir misiniz?

Yılın en önemli alışveriş sezonu

%80’in tercihi online kanallar

SORU: Yaptığınız alışverişleri hangi kanaldan yaptınız?

Yılın en önemli alışveriş sezonu