Gündem ‘Havadayken can vermiş olabilirler’

‘Havadayken can vermiş olabilirler’

13.03.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

İran’da 11 kişiye mezar olan özel jet kazasında cesetler 15 saatte dağdan indirildi. Bölgeye AFAD ekibi gönderildi. Acılı ailelerin bekleyişi sürüyor. Uçağın düşme sebebinin balonlar olamayacağı, ani irtifa kaybından yolcuların havada can vermiş olabileceği belirtildi

‘Havadayken can vermiş olabilirler’

Başaran Holding’e ait TC-TRB kuyruk tescilli Canadair CL-600 tipi özel jet önceki gün 8 yolcusu ve 3 mürettebatla İran’da düşmüştü. Birleşik Arap Emirlikleri’nde bekarlığa veda partisi yapanh Hüseyin Başaran’ın kızı Mina Başaran ve arkadaşlarının olduğu uçaktan kurtulan olmamıştı. Kazanın hemen ardından İran 50 kişilik arama kurtarma ekipini Şehrikürd kentine bağlı Durk Enar köyüne gönderdi. Ekipler önceki akşam 21.30’da kaza mahalline ulaşırken, köylüler dağlık kesime düşen uçağın enkazını buldu. Kurtulan yoktu ve cesetlerin tamamı yanmıştı. 15 saatlik çalışmayla hayatını kaybedenlerin cenazeleri dağdan indirildi. İran Adli Tıp Kurumu’na sevk edilen cesetlerden 8’inin kimlik tespiti yapıldı. Ölenlerin yakınlarına başsağlığı dileyen İran’ın Ankara Büyükelçisi Muhammed İbrahim Taheriyan Fard, jetin düştüğü bölgede çalışmaların kötü hava şartlarına rağmen sürdüğünü açıkladı.

Haberin Devamı

Türk sivil havacılığı tarihindeki ilk ölümlü iş jeti kazası için Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı da 7 kişilik ekibi kaza mahaline gönderdi. Bakanlık açıklamasında şöyle denildi:

7 kişilik ekip gitti

“Bakanlığımızdan 2’si Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu’ndan, 2’si Sivil Havacılık Genel Müdürlüğümüz’den olmak üzere 4 uzman, AFAD’dan 3 uzman toplam 7 kişilik ekip Kaza mahaline ulaşmıştır. Kaza yerinde 11 kişinin cesedine ulaşılmıştır. Büyükelçimiz koordinesinde yürütülecek adli tıp ve kimlik belirleme çalışmalarının ardından cenazeler yurda getirilerek ailelerine teslim edilecektir.”

Bu arada uçağın kara kutuları da bulundu. Uzmanlar kazanın nedeninin kara kutu incelemesi ve kaza kırım raporundan sonra ortaya çıkacağını belirtti. TALPA Başkan Yardımcısı Kaptan Pilot Aykut Işıkoğlu helyum balonuyla kazayı ilişkilendirmek isteyenleri eleştirerek, “Biz böyle bir duruma ihtimal vermiyoruz. Ayrıca balonlar patlasa bile uçakta çok sayıda yangın söndürücü var. Balondan dolayı yangın çıksa bile söndürülür. Kaldı ki bir dakika içinde 38 binden yere çakılan bir uçaktan söz ediyoruz. Bir jet bu kadar kısa sürede yangına bağlı irtifa kaybedip çakılmaz” dedi.

Haberin Devamı

‘Havadayken can vermiş olabilirler’

50 SANİYE ANİ DALIŞ

Düşen jet hakkındaki tüm yorumların varsayım olacağını belirten Işıkoğlu, şunları söyledi:

“Uçak Dubai’den maksimum kalkış ağırlığına yakın havalanıyor. Pilot düşmeden önce kuleden 36 bin feet yüksekten 38 bine çıkma izni istiyor. Bunun nedenini bilmiyoruz. Hava şartlarından veya daha az yakıt harcamak için mi yüksek irtifaya çıkılmış? Pilot, 38 bine çıktıktan hemen sonra 50 saniye içerisinde ani bir dalış meydana geliyor. Uçak havada tutunamamış, kabin içinde bilemediğimiz bir patlama veya yangın meydana gelmiş olabilir. Bazı görgü tanıkları jetin yanarak düştüğünü ifade ediyor ancak kazanın meydana geldiği bölgede hava kapalı ve sağanak yağmur var. Yerden uçağın yanarak düştüğünü görmeleri çok güç. Uçakta yere yaklaştıkça süratten kaynaklı yangın çıkmış olabilir. 38 bin metreden çok yüksek süratle dalış gerçekleştiğinde kabin basıncı diye bir şey kalmaz. Uçaktakiler havadayken hayatlarını kaybetmiş olabilir. Bahsedilen düşüş hızı ve süresinde ortaya çıkan ivmeye dayanan bir insan olamaz.”

Haberin Devamı

‘Havadayken can vermiş olabilirler’

AİLELER İRAN'A GİTTİ

Kaza haberini alan Mina Başaran’ın annesi Beril ve kardeşi Can, hemen İran’a gitti. Hüseyin Başaran ise dün öğlen İran’a uçtu. Acı olayın duyulmasının ardından tüm aileler şirket merkezinde bir araya gelerek Türk ve İranlı yetkililerden bilgi almaya çalıştı. İran devlet televizyonu hayatını kaybedenlerin ailelerini Sehrikürd Havalimanı’nda beklerken görüntüledi. Şehrikürd kentine ulaşan aile fertlerine İran’daki Türk diplomatlar da eşlik etti.

'CHALLENGER 604 ÖZEL BİR UÇAK'

Emekli kaptan pilot Memduh Kayışbudak Challenger 604 tipi uçağın çok özel bir uçak olduğunu belirtti. Kaşıbudak, “Meslek yaşantım sırasında Challenger 604 tipi iş jetiyle birçok uçuş gerçekleştirdim. Challenger 604, bizim çok özel diye tabir ettiğimiz bir uçak modeli. Şu an için söyleyeceğimiz her şey erken yorum olur. Uçak içinde yangın çıktığı belirtiliyor. Uçaklarda yemek pişirilen fırınlar var. Bu fırından kaynaklı bir durum olabilir. Uçağın seyir irtifa dediğimiz yükseğe ulaştığı ifade edildi. Pilot, hava trafiğinden kurtulmak veya daha az yakıt harcamak için yükselmiş olabilir. 38 bin feet yüksekte otomatik pilot devrededir. Pilot uçağı manuel kullanmaz. Uçakta yangına bağlı panik yaşanmış olabilir. Çok sayıda yangın söndürücü olmasına karşın panik nedeniyle müdahale edilememiş ise bu yangın büyüyüp kazaya neden olmuştur. Bu söylediklerim tamamen olasılık. Teknik raporu gördükten sonra yorum yapmak daha doğru olacaktır.”