İyot hangi besinlerde bulunur?

İyot; sağlıklı büyüme, metabolizma, üreme sisteminin gelişimi ve normal işleyişi için oldukça önemlidir. Tiroit bezinin işlevlerinin en iyi ve uygun şekilde devam edebilmesini sağlar. Peki, iyot hangi besinlerde bulunur? İyot deyince akıllara tuz gelir oysaki iyot hangi besinlerde bulunur sorusunun cevabı tuzdan ibaret değildir. Doktorların paylaştığı bilgiler üzerine iyot hangi besinlerde bulunuyor yazımızda bulabilirsiniz.

12.03.2018 Pazartesi Güncelleme : 12.03.2018-17:40 Pazartesi

Erişkin kişilerin günlük alması gereken iyot miktarı 150 mikrogramdır. Hamilelerde iyot ihtiyacı günde 220, emzirenlerde 290, 1-13 yaş arası çocuklarda ise 90-120 mikrogramdır. Hal böyle olunca iyot hangi besinlerde bulunur sorusunun önemi artıyor. İyot eksikliğine bağlı tirioid hastalıkları ve guatr probleminin sık yaşandığı ülkemizde iyot alımını çoğaltmak adına doktorlar tarafından iyotlu tuz kullanımına teşvik artmaktadır.

Ancak aşırı tuz tüketimi beraberinde başka sağlık sorunlarına sebebiyet vereceği için dozunda iyot alımı sağlamak gerekir. Bu durumda ise iyot hangi besinlerde bulunuyorsa o besinleri tüketmek daha yararlı olacaktır. Kalp damar rahatsızlıkları olanlar, orta yaş üstü ve az miktarda tuz tüketmesi gereken kişilerin de iyot ihtiyacını iyot içeren besinlerden karşılaması uygun olacaktır. Günde 150 mikrogram oranında iyot tüketmek gerekir. İyot içeren besinler arasında deniz ürünleri ilk sırada yer alır. İyot hangi besinlerde bulunur gelin bir bakalım…

Deniz ürünleri

Tuzlu su balıkları
İyot hangi besinlerde bulunur denildiği zaman akla ilk gelen tabii ki deniz ürünleridir. Özellikle derin sularda, okyanuslarda yaşayan tuzlu su balıkları içermiş olduğu iyot miktarının fazlalığı sebebiyle iyot bakımından oldukça zengin bir besindir.

En çok iyot içeren balıkları şu şekilde sıralayabiliriz;
Ton balığı, morina balığı ve mezgit balığı… 100 gr. yağsız tuzlu su balıklarında ortalama 100 mikrogram iyot bulunabilir. Konserve ton balığının, 84 gramının içermiş olduğu iyot miktarı 17 mikrogram ve kalori değeri ise 99 kaloridir. 200 gram balık ise günlük iyot ihtiyacınızın en az yarısını karşılamaktadır.

Kabuklu deniz ürünleri ve deniz yosunları
İyot ihtiyacınızı denizden karşılayabileceğiniz diğer besinler ise kabuklu deniz ürünleri, deniz yosunları, karides ve ıstakoz…

Kurutulmuş deniz yosunu yalnızca iyot değil diğer bazı mineraller bakımından da oldukça zengindir. Kurutulmuş deniz yosununun 7 gramında bulunan iyot miktarı 4500 mikrogram, kalori değeri ise 18 kaloridir.

Deniz suyunda yaşamasından dolayı iyot oranı yüksek olan bir diğer deniz canlısı ise ıstakoz! 100 gram ıstakozun içermiş olduğu iyot miktarı 100 mikrogram, kalori değeri ise 98 kaloridir. Istakoz, iyot ihtiyacının karşılanması açısından önemli bir besindir.

Patates
İyot besinleri arasında patateste yerini alıyor. Vitamin ve potasyum kaynağı olan patates özellikle kabuklarıyla tüketildiği zaman iyot açısından fayda sağlayan bir besindir. Özellikle fırınlanmış patates iyot alımı için tercih edilmesi gereken besin tüketim şeklidir.  1 adet orta boy fırınlanmış patatesin içermiş olduğu iyot miktarı 60 mikrogram,  kalori değeri ise 161 kaloridir.

Yumurta

Çinko, kalsiyum, antioksidan, A ve D vitaminleri bakımından zengin olan yumurta özellikle iyi kaynatıldığında son derece besleyici bir gıda olmasıyla birlikte içermiş olduğu iyot miktarıyla da önemini artırıyor. 1adet haşlanmış yumurtanın iyot miktarı 12 mikrogram, kalori değeri 78 kaloridir. 1 yumurta günlük iyot ihtiyacınızın % 20’sini karşılar.

Süt ve süt ürünleri

Süt ve süt ürünlerinde 100 gramda 50 mikrograma kadar iyot bulunur. Kalsiyum ve D vitamini içeren süt, iyot bakımından da tüketilebilecekler listesine giriyor. 1 bardak sütün iyot miktarı 56 mikrogram ve kalori değeri ise 98 kaloridir. 1 bardak inek sütü günlük iyot ihtiyacınızın %40’ını karşılar.

Bir kâse yoğurt günlük iyot ihtiyacınızın %60’ını karşılar. Bir kâse yoğurdun iyot miktarı 154 mikrogram, kalori değeri ise 154 kaloridir. Bu durumda bir kâse yoğurt,  günlük alınması gereken iyot miktarının yaklaşık % 60’ını karşılar. Yoğurdu içine bir şey katmadan tüketmeniz gerekir.

Kızılcık

İyot hangi besinlerde bulunur dendiği zaman meyveler bu konuda pasif besinlerdir. Meyveler iyot bakımından başarılı bir besin kaynağı değillerdir ancak bu durum bir kaç meyve için böyle değildir. Örneğin kızılcık; C vitamini, K vitamini ve lif içeriği ile sağlığınıza fayda sağlarken iyot içeriği bakımından da oldukça zengin bir meyvedir. İyot miktarı 112 gram kızılcıkta 400 mikrogram, kalori değeri ise 52 kaloridir.

Himalaya kristal tuzu

Himalaya tuzunun iyot miktarı oldukça yüksektir. Normal sofra tuzunu tüketmek yerine ‘’Himalaya kristal tuz’’ tercih edebilirsiniz. Yarım gram Himalaya kristal tuzunun iyot miktarı 250 mikrogramdır ve kalori değeri 0 kaloridir.

Peki iyot başka hangi besinlerde bulunur?

1- Beyaz ekmek
2- Ispanak
3- Soya fasulyesi
4- Pazı
5- Kabak
6- Sarımsak
7- Fasulye
8- Yulaf
9- Pirinç 

10 - Makarna
11- Kırmızı et
12- Karaciğer
13- Baklagiller
14- Konserve mısır
15- Muz çilek 
16- Kuru erik
17- Dondurma
18- Şalgam
19- Maden suyu