Kültür Sanat Elgiz Müzesi’nin 20. yıl yolculuğu

Elgiz Müzesi’nin 20. yıl yolculuğu

12.04.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

20. yılını kutlayan Elgiz Müzesi, kurumun ilk üç senesindeki sergilerden seçilen ve Gülsün Karamustafa, Hale Tenger ile Fikret Atay’ın imzasını taşıyan üç video çalışmasını, o dönemin görsel anlatısıyla yeniden izleyiciyle buluşturuyor

Elgiz Müzesi’nin 20. yıl yolculuğu

2001 yılında güncel sanat üretimlerinin izleyiciyle buluşması için bir alana ihtiyacı olduğu öngörüsüyle koleksiyoner Sevda ve Can Elgiz tarafından kurulan Proje 4L İstanbul Güncel Sanat Müzesi olarak başlayan Elgiz Müzesi 20. yaşını kutluyor. Genç sanatçı ve küratörlerin projelerine destek vermeye devam eden kurum, kuruluşunun 20. yılında video sanatına odaklanıyor. 15 Nisan - 15 Mayıs tarihleri arasında sanatseverlerle buluşacak “Proje 4L’den” isimli sergiyle, kurumun ilk üç senesinin gösterildiği video işleri yeniden mercek altına alınıyor. “Yerleşmek” (2001), “Yeniden Bak” (2002) ve “Seni Öldüreceğim İçin Çok Üzgünüm” (2003) sergileriyle o dönem İstanbul’da geniş bir kitleyle buluşmuş olan Gülsün Karamustafa, Hale Tenger ve Fikret Atay’ın üç ayrı video çalışması, o dönemin görsel anlatısıyla yeniden izleyiciyle buluşturuluyor.

Haberin Devamı

‘Erkek Ağlamaları’

2001 yılında Proje 4L’nin hikâyesini başlatan “Yerleşmek” sergisi, Türkiye’den ve Türkiye bağlamında çalışmış sanatçılardan bir seçki sunmak üzere Vasıf Kortun küratörlüğünde gerçekleşti. Serginin, 4. Levent’in İş Kuleleri bölgesi ve hemen arkasında yer alan mahalleleri arasında kalan konumundan yola çıkarak, iç-dış ve özel alan-kamusal alan sorgulamasını toplumsal cinsiyet tarafından ele alan Karamustafa, Atıf Yılmaz’ın yönetmenliğinde 3 siyah-beyaz video çekti. Sanatçının “Erkek Ağlamaları” isimli yerleştirmesinde, üç ayrı duvarda Fikret Hakan, Ekrem Bora ve Cüneyt Arkın’ın ağladığı videoları izleyici karşısına çıktı ve şimdi yeniden sanatseverlerle buluşacak.

‘Sirkülasyon’

Haberin Devamı

2002 yılında, İstanbul, Londra, Amsterdam, İzmir, Ankara ve Diyarbakır’dan sanatçıları bir araya getiren, küratörlüğünü Vasıf Kortun’un yaptığı “Yeniden Bak”, izleyiciye “Yeniden bakmalı ama nereye? Bir yapıt neyi bitirir, neyi başlatır?” sorularını sordurmuştu. Bu sergide toplumsal bellek üzerine çalışmalarını sürdüren Tenger’in
5 monitörlü video yerleştirmesi “Sirkülasyon”, yavaşlatılan ve tekrarlanan sirk sahnelerine yer veriyor. Yeniden sanatseverle buluşacak “Sirkülasyon”, o sahnelerin içindeki sıkıntıya, denetim ve şiddete bugün yeniden bakma imkanı sunmayı hedefliyor.

‘Bang Bang’

2003’te Halil Altındere küratörlüğünde gerçekleşen, “Seni Öldüreceğim İçin Çok Üzgünüm” sergisi, Türkiye’nin farklı bölgelerinden bir araya getirdiği birçok genç sanatçıyı, İstanbul’un çağdaş sanat dünyası ile tanıştırdı. Fikret Atay’ın “Bang Bang” adlı videosunda oyuncak tabancalarıyla tren raylarında birbirine ateş eden çocukların görüntüleri ile oyun ve savaş kavramlarının iç içe geçtiği bir coğrafya konu alınıyordu. Bu videoyla Elgiz Müzesi, ziyaretçileri Atay’ın Tate Modern’e ulaşan yolculuğunun başlangıç noktasına yeniden davet ediyor.