Mevsim Geçişlerinde Beslenme

07.09.2018 Cuma
Eylül'ün gelmesiyle yeni bir mevsime hızlı bir giriş yaptık. Mevsim geçişlerinde bağışıklık sisteminde güç  kaybı beraberinde gelen soğuk algınlıkları ve bahar yorgunluğu yaşanabilmektedir. Ancak beslenmenizde birkaç ufak noktaya dikkat ettiğinizde burnunuz kızarmadan, sarı sonbaharın tadını çıkarmanız mümkün olabilir. İşte dikkat edilecekler;
 
Vitaminler
Bağışıklık sisteminizi güçlendirmek istiyorsanız besinlerde vücut bulan vitaminlerden faydalanmalısınız. Beslenmenizde özellikle A,C ve E vitaminlerine yer vererek antioksidan alımını arttırmak ve hastalıklara karşı korunmak elinizde. Bu da daha fazla yeşil yapraklı sebze, sarımsak, soğan, sivri biber, limon, turunçgiller, kivi, elma, sağlıklı yağlar (zeytinyağı, ceviz içi, çiğ fındık, çiğ badem, avokado gibi) demek.
 
Mineraller
Çinko ve Selenyum mineralleri başa olmak üzere yeterli mineral alımı da hastalıklara karşı bağışıklık sistemini güçlendirmektedir. Bunun için ise taze balık, çiğ kuruyemişler, kurubaklagiller tüketilmeli.
 
Omega-3
İnsan sağlığında bir vitamin veya mineral kadar önemi olan sağlıklı yağ asidi ''Omega-3''. Özellikle yaşlılıkta beyin işlevlerinin korunmasında ve kalp hastalıkları riskinin azalmasında rol oynamaktadır. Çalışmalar göstermektedir ki; Omega-3 düşük kan basıncının sağlanmasında ve kötü kolesterol olarak nitelendirdiğimiz ''LDL kolesterol''ün düşürülmesinde böylelikle kalp hastalıkları riskinin azalmasında ve hafızanın korunmasında, keskin bir zekaya sahip olmakta faydaları vardır. Yanı sıra bağışıklık sistemini güçlendirmektedir.
Omega-3 kaynakları; balık çeşitleri, ceviz, semizotu ve yeşil yapraklı sebzelerdir... Alınması gereken miktar sağlıklı bireyler, kalp hastalığı olan bireylerde ve kolesterol problemi yaşan bireylere göre değişmekle birlikte sağlıklı bireyler, haftada 2 kez balık yiyerek yeterli Omega-3 alabilir.
 
Su
Toksinlerden ve mikroplardan arınmanın en iyi yolu su ile sağlanıyor. Gerek sıkça elleri yıkamak gerek yeterli sıvı alımı hastalıklardan korunmada su sayesinde gerçekleşen en etkili yöntemlerdir.  Günlük en az 8-12 su bardağı su içmek öneriler arasındadır.
 
Yorgunluğa Karşı Fiziksel Aktivite
Günlerin kısalması ve havaların soğumasıyla birlikte ne yazık ki fiziksel aktivite azalabilmektedir. Ancak bahar yorgunluğuna karşı gelmek istiyorsanız size uygun belirlenen aktivite hedeflerinizi gerçekleştirin. Mesela günlük 10 bin adım atmak, haftalık 150 dakika orta tempoda yürüyüş yapmak, haftanın 3 günü yüzmeye gitmek gibi...
 
Vurgulanması gereken bir diğer nokta ise yeterli, düzenli uyku! Hastalıklardan korunmada uyku düzeni beslenmeyi destekleyici olacaktır.
 
Sağlıklı günler dilerim,
Diyetisyen Sevde Kahraman