Montessori Okulu Seçerken Nelere Dikkat Edilmeli

Eğitimdeki başarısı nedeniyle Montessori Metodu bu günlerde oldukça popüler. Her geçen gün sayısı artan pek çok Montessori okulu ülkemizde de yaygınlaşıyor. Fakat her alanda olduğu gibi bu alanda da bir tarafta işini iyi yapanlar, bir tarafta da bu ismin popülaritesinden faydalanmak için içeriğini uygulamadan Montessori adını kullananlar var. Bu da haliyle ebeveynlerin kafasını karıştırıyor. Peki gerçekten Montessori eğitimi veren uygun okulu, kreşi seçerken nelere dikkat edebiliriz? İşte Montessori okulunun özellikleri:

Karışık yaş grupları
Bu eğitim metodunda çocuklar sadece kendi yaşıtlarının bulunduğu gruplar yerine karışık yaş gruplarıyla bir aradadır. Farklı yaştaki çocukların bir arada olmasının zenginliğini yaşarlar. Yaşça büyükler farklı deneyimlerini küçüklere öğretebilir, küçükler büyükleri gözlemleyerek öğrenebilir, birbirlerine saygı duymayı, yardım etmeyi, çözüm üretmeyi öğrenirler ve daha pek çok kazanım...

Özgürlük
Özgürlük deyince "Aaa çocuklar başına buyruk mu yaşıyorlar" diye düşünmeyin. Özgürlük "istediğimi yaparım gerisini düşünmem" demek değildir. Tam tersine özgürlük, kararını tartarak uygulamak ve yaptıklarının sorumluluğunu almaktır. Başından sonuna sorumluluk alarak uygulanan tam bir davranış döngüsü, çocuğun kendi olma yolundaki en önemli adımlarındandır. Dolayısıyla bir Montessori sınıfında çocuklar gün boyu hepsi bir masada aynı etkinliği aynı anda yapmak zorunda değildir. Onlara saygı duyulur ve kendi seçtikleri işle ilgilenirler.

Çocuk düzeyine uygun eşya/materyal
Çocuğun özgürce hareket edebilmesi için tasarlanan bu mekanlar güvenli, erişebileceği yükseklikte doğal malzemelerden yapılmış mobilyalar ve eşyalarla tasarlanır. Sınıflarda her materyalden birer tane bulunur. Böylece çocuklar birbirlerine saygı duymayı, beklemeyi, beraber çalışmayı, anlaşmayı öğrenirler. Kendi yemeğini hazırlamasından bulaşığını yıkamaya, çalışmak istediği materyali seçip, işi bitince toplayıp, gereken temizliğini yaparak tekrar yerine götürüp bırakmaya, bunun gibi süreçlerde ihtiyacı olabilecek her şeyin yeri belli, çocuğun kullanımına uygun olarak hazırlanmıştır. Örneğin çalışması bittiğinde dökülen bir şeyler varsa ortamdaki süpürge ve kürekle toplar, çöpe atar. Gerekirse bezle masasını siler.

Düzen
Sınıflarda materyaller basitten karmaşığa, kolaydan zora bir düzen içinde bulunur. Eksik materyal ya da eşya bulunmaz. Tek gözü yerinden çıkmış bir bebek, düğmesi eksik bir düğme ilikleme çerçevesi, parçası kaybolmuş bir yap boz ya tamamlanır, ya da ortamdan kaldırılır. Farklı konular için farklı alanlar ayrılmıştır. Sanat köşesi, okuma köşesi gibi. Düzen, çocukların ihtiyaçları olan şeyleri nereden ve nasıl bulacaklarını bilmeleri, istediklerinde rahatça ulaşabilmeleri açısından önemlidir.

Aile eğitimin bir parçasıdır
Çocuklar için aile çok büyük bir etkiye sahiptir. Dolayısıyla ebeveynlerin hem okul ortamında hem de evde çocuğuna bilinçli desteğini sürdürmesi çok değerlidir. Yani çocuğunuzu okulun kapısında bırakıp bir daha sadece akşam görmek yerine, sınıflara girebilir, çocuğunuzun öğrenme sürecini gözlemleyebilirsiniz. Çocuğun ortamında ebeveyninin de bulunması onun öğrenme coşkusunu daha da arttıracaktır.

Disiplin
Bir işi kendi seçimiyle başından sonuna tamamlayabilen çocuk, kendi kendine başarmanın mutluluğuyla başka bir işe yönelecektir. Düzenli bir ortam, sorumluluk alarak başından sonuna kadar tamamladığı işler, çocuğun iç disiplinini geliştirir.

Öğretmen dikte edici değil, çok iyi bir gözlemci ve rehberdir
İlk yaşlarında deneyimledikleriyle tüm hayatını şekillendiren çocuk bir bireydir ve ona saygı duyulur. Öğretmenin çocukla saygı, sevgi ve güven dolu bir ilişkisi vardır. Öğretmen şefkatli ve huzurlu olmakla beraber sade ve çekicidir. Bilinçli öğretmenin uygun çevreyi hazırlama, çocuğu bilinçli olarak gözlemleme, gelişimini kayıt etme, ilgi çekici etkinlikler-materyaller hazırlama, çocuğun gelişimine uygun yeni çalışmalar sunma, aile ile iletişimi sağlama gibi görevleri vardır. Çocuğun dikkatini yoğunlaştırıp çalışabilmesi için gereken şartları sağlar.

Ödül ceza ya da kıyas yoktur
Bu sistemde dışarıdan ödül ceza vermek yoktur. İç motivasyonunu hisseden, merak edip harekete geçmenin, başarmanın hazzını duyan çocuğun dışarıdan verilecek herhangi bir ödüle ihtiyacı yoktur. Sıcak bir gülümseme yeterlidir. Yani bir kreşin Montessori kreşi olup olmadığını anlamanın en belirleyici yollarından biri de çocukların akşamları eve resimli etiketlerle (sticker), gülen yüzlerle, yemeğini yediği için şunu, etkinliğini tamamladığı için bunu aldı gibi sözlerle gelmemesi.

Doğa Vurgusu
Bu okullarda çocuklar doğanın bir parçası olduğumuzu ve onu korumayı öğrenirler. Bitki yetiştirme, hayvan besleme, toprağı ekme gibi doğayla etkileşimde olunan etkinlikler de yaparlar. Çalışılan materyaller de çoğunlukla ahşap, cam gibi doğal malzemelerdendir. Kozalaklar, tohumlar, çiçekler, yapraklar, hayvanlar, bitkiler,... Montessori eğitiminin bir parçasıdır.

Çocuğunuza Montessori okulu seçerken gözlemleyebileceğiniz diğer şeyler de, çocukların okula girip çıkarken kendi giysilerini, ayakkabılarını giyip/çıkarıp askılarına/dolaplarına yerleştirmeleridir.

Notlar:
Montessori metodu, bir sınıfa laboratuvar kurar gibi birkaç materyal yerleştirilip günde bir saat çocukların orayı ziyaret etmesiyle uygulanmaz.

Bu yöntemle ilgili bilgi sahibi olmayan, kendini geliştirmemiş, çocuğu baskılamaya çalışan bir öğretmen çocuğa yarardan çok zarar verebilir, dikkatli olun.


Sevgiyle,

Ayşegül Karahan Ertuğrul
Eğitimci, Ebeveyn Danışmanı

Haberin Devamı

www.aysegulkarahan.com
Facebook /@aysegulkarahanBilincliAileler
Instagram /

Haberin Devamı