Pazar Artık başarı, güç ve zeka mı seksi olacak?

Artık başarı, güç ve zeka mı seksi olacak?

13.12.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Pirelli Takvimi bu yılki sayısında takipçilerine ters köşe yaparak modellerin, oyuncuların seksi pozlarına yer vermek yerine farklı alanlarda başarılarıyla ön plana çıkmış kadınları kullandı. Yeni “seksi” algısı genelgeçer güzellik anlayışından öte başarıyı, gücü, zekayı da kapsıyor mu? Türkiye’nin önde gelen dergilerinin yöneticilerine sorduk...

Artık başarı,  güç ve zeka mı  seksi olacak

İlk olarak 1964 yılında yayımlanan Pirelli Takvimi, 2016 sayısında sürpriz yaparak güzel modellerin, oyuncuların seksi, nü pozları yerine bambaşka bir konsept kullandı. Takvimin yapraklarını “süsleyen” kadınlar profesyonel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif başarılarına göre seçildi. Komedyen Amy Schumer, tenisçi Serena Williams, 82 yaşındaki performans sanatçısı Yoko Ono, 65 yaşındaki yazar Fran Lebowitz takvimde yer alan kadınlardan...

Haberin Devamı

Dikkat çeken bir unsur da takvim için iç çamaşırıyla poz veren isimlerin sadece Schumer ve Williams olması. O pozların da çıplaklıktan öte hikayeleri var: Schumer’inkinde bir komedi unsuru olarak, Williams’ta ise tenis kariyeri dolayısıyla bir vücut çalışması olduğu için.. Fotoğrafları çeken ve bu yılki konseptten sorumlu olan Annie Leibovitz ise 25 yıldır Pirelli Takvimi’nin fotoğraflarını tek başına çeken ilk kadın olarak ayrı bir öneme sahip...

Farklı yaşlardan bu güçlü, başarılı kadınlara yer veren 2016 Pirelli Takvimi tartışmaları da beraberinde getirdi. Takvimin bu sıra dışı çalışmayla “başarı ve zeka”nın “yeni seksi” olarak lanse edilmesindeki etkisini Türkiye’nin önde gelen dergilerinin yöneticilerine sorduk; takvim ve güzellik anlayışının değişimi üzerine görüşlerini aldık. İşte söyledikleri...

Haberin Devamı

“Fazlasıyla cilalanmış kızlar geçmişte kalıyor”

Işık Şimşek
(Grazia Türkiye Yayın Direktörü)

-Pirelli Takvimi uzun zamandır çok ilgimi çekmiyordu. Hep aynı seksi, güzel vücutlar... Açıkçası biraz da seksistti. Böyle bir yöne gidiyor olmaları heyecan verici. Dünyada her alanda yaşanan değişim güzellik algısında da yaşanacak gibi görünüyor.

-Fotoğraflarda mükemmelleştirilmiş, gerçek dışı, hafif pornografik seksilik yok. Gerçeğin seksi olmaya başlaması gerekiyor artık. Bu algının değiştirilmesi için doğru bir adım. Büyük tasarımcı defilelerine bakarsanız artık kusursuz güzelliktekiler yerine karakteri olan modeller var. Fazlasıyla cilalanmış, sütun bacaklı kızlar geçmişte kalıyor.

-Umarım kalıcı olur. Yetişen nesilde gerçek dışı beklentiler yaratıyor, beklentilere uyumsuzluk gösterdikleri için psikolojik sorunları yoğunlaşmış bir ergen topluluğu var dünyada. Dünyanın genel gidişi bunun bir trend değil, kalıcı bir bakış açısı değişikliği olduğunu gösteriyor.

-Türkiye’de kadınlar erkeklerin görmek istediği gibi şekilleniyor. Daha kadın-erkek eşitliğinin kabul olduğu bir yer oldukça yeni güzellik anlayışı ülkemizde de kabul görecek.

-Bu takvim klasik heteroseksüel kültür için hayal kırıklığı olmuştur. Daha fantezilere hitap eden bir güzellik anlayışı vardı.

Haberin Devamı

“Projeler bir devrim yaratamadığında ölüyor”

Işın Görmüş
(Elle Türkiye Yayın Direktörü)

-Başarı ve zeka değişen dünyada artık yeni seksilik. Buna inanmak çok isterim. Son Pirelli Takvimi’nin konsepti de bu inanca dayalı. Ama yaşadığımız dünya hâlâ erkek egemen bir dünya ve Pirelli Takvimi’nin bile konseptine bence hâlâ erkekler karar veriyor. 1964’ten beri top modellerin en seksi, en nü fotoğraflarını yayımlayan Pirelli ilk defa seksiliğin güçten kaynaklandığını ima eden bir seçim yaptı.

-Bu radikal kararı alan Pirelli’yi kutlamak lazım. Yine de her yıl seksi ve nü kadınlar yayımlayan Pirelli konsepte doydu ve kendini tekrar ettiğini düşündüğü için mi böyle radikal bir karar verdi diye düşünmeden edemiyorum. Her yıl seksi, arzu nesnesi olabilecek kadınları görüyorduk. Erkek egemen gezegenimizde böyle bir yaklaşımın prim yapmaması söz konusu bile değildi. Her marka ve proje 10 yılda bir devrim yaratamadığında ölmeye, eskimeye başlıyor. Bu yüzden mi bu kararı verdiler, anlamak gerekiyor. Bu bir dönüm noktası ve stratejik bir kararsa, sonraki yıllar daha da şaşıracaksak, kocaman bir tebriği hak ediyor Pirelli.

Haberin Devamı

“Artık temel motivasyon erotizm değil”

Okan Can Yantır
(GQ Türkiye Yayın Yönetmeni)

-Pirelli Takvimi’nin bu değişikliği bir pazarlama ve PR stratejisi gibi görünüyor. Takvimin yayımlanmasına yakın dönemde konuşulan iki şey vardır: Hangi isimlerin nasıl seksi pozlar verdiği ve hangi ünlü fotoğrafçının deklanşöre bastığı... Fotoğrafçı her zaman konuşulmaya devam edecek. Görünen o ki marka, pozlar ve poz veren kişilerle ilgili bir strateji değişikliğine gitmiş. Amaç, konuşulmak. Bunu başardılar mı; evet. Her zamankinden büyük bir etki mi yaptılar; hayır. Ama farklı bir refleks verebildiklerini gösterdiler ki tüketim dünyasında çok önemli bir durumdur bu.

-Online mecraların farklılığı kadın erotizmine bakış açısını da değiştirdi. Artık herkes istediği içeriğe, istediği an ulaşabiliyor. Bu yüzden erkek okuyucu dergilerde artık kadın yerine, idol olarak seçebileceği erkekleri görmek istiyor. Erkek dergiciliğinde artık temel motivasyon erotizm değil. Moda, bakım, spor, stil, teknoloji... Erkekler artık bunlarla çok daha fazla ilgileniyor.

Haberin Devamı

-Seksi olmak hiçbir zaman 34-36 bedene hapsolmuş bir kavram değildi, en azından takvimi hazırlayanların bunun altını çizmiş olması güzel.

“Fotoğrafları güçlü ve esprili buldum”

Özge Sarıkadılar
(Glamour Türkiye -martta çıkacak- Yayın Yönetmeni)

-Modeller trend olmaktan düşecek diye bir şey yok. Bu sene Pirelli böyle yaptı, seneye tekrar modellerle çekim yapabilir. Yine de en azından bir süre kalıcı olacak diye düşünüyorum. Şu an dünyada o yöne doğru bir gidişat var.

-Seksi modeller her markada kullanılır oldu; başarılı, güçlü kadınlara yer verilmesi ilham verici. Fotoğrafları güçlü ve esprili buldum. Seksi olması için çekmemişler zaten; kadınların gücünü, güçlü olduğunu yansıtan fotoğraflar.

-Türkiye’de doğallık algısının oturması için daha zaman olabilir. Yeni nesilde başarı ve zekanın rolünün büyük olduğunu net görüyorum, bir takım şeylerin değişeceğine inanıyorum.

-Erkek kitlede hayal kırıklığı yaratmış olabilir takvim, kadın olarak benim hoşuma gitti. “Kadınlar sadece güzellikleriyle var olan bir obje değil, zekalarıyla ve yetenekleriyle de bir yere gelebilir”i çok güzel vurgulamış. Bence “yeni seksi zekadır” gibi bir durum var.

“Zeki kadınlar da ‘seksi’ kabul ediliyor”

Seda Domaniç
(Vogue Türkiye Yayın Yönetmeni)

-Güzellik algısında tüm dünyada ve moda sektöründe bir değişim söz konusu ancak bu sadece fiziksel güzellik veya modeller üzerinden konuşulmuyor. Güzel vücutlu kadınlar her zaman için seksi kavramıyla özdeşleşirken, “seksi” artık sadece fiziksel özelliklerle anılmaktan uzaklaşıyor. Başarılı, güçlü, zeki kadınların da farklı bir açıdan “seksi” kabul edildiği bir dönem yaşıyoruz. Bu trend olmaktan çok, “seksilik” kavramına olan bakış açımızın evrimiyle ilgili.

- Dünyada başarı ve zeka kavramlarının “yeni seksi” olmasıyla ilgili birçok tartışma sürüyor. Bunun Türkiye’deki yansımalarını farklı alanlarda takip etmek mümkün.
Bu değişim Vogue Türkiye olarak da bir süredir radarımızda. Ayrıca kapağımızda farklı güzellik algılarına yer vermeye açığız. Zaten dünya bu gidişata doğru ilerlerken aksini düşünmek imkansız.

-“Yeni seksi” kavramı, erkeklerin radarında çünkü güzelliğin fiziksel özellikler ve vücutla özdeşleştirilmesi beraberinde büyük bir baskı da getiriyor. Başarı, güç ve zeka gibi kavramlarla ortaya çıkarılan güzellik algısı daha gerçek, açık ve kapsayıcı olduğu için erkeklerin de ilgisini çekiyor. Pirelli Takvimi’nin bu keskin dönüşümü, yaşadığımız sürecin kaçınılmaz sonucu.