Pazartesi Sendromu Kalp Krizi, Felç Geçirmenize Sebep Olmasın. Onu Egzersiz ile Yenin!

20.11.2017 Pazartesi
Yine yeni bir haftaya pazartesi günü ile merhaba dedik.Pazartesi deyince çoğumuzun stres altına girdiğini hisseder gibiyim.Öyle ki pazar gününden başlar bu kaygı durumu.Çalışanlar için işe gitme vakti,öğrenciler için okula gitme vaktinin belirleyicisidir kendileri.
 
Pekçok ülkede pazartesi günü haftanın ilk çalışma günüdür. Gerek iş yaşamında gerek ise okul yaşamında verimlilik kavramı büyük ölçüde önem taşır. İki günlük tatil sonrası tekrar iş,okul yaşantısına uyum sağlama süreci sebebi ile, pazartesi günkü üretkenlikte bir miktar düşüş söz konusu olmaktadır. Bazı çalışmalar, kişilerde kalp krizi ve felçlerin meydana gelmesinde; günün ilk saatlerine, özellikle de pazartesi günleri, sabah 08–09 saatleri arasına dikkat çekmişlerdir. Hafta içi gündüz çalışan kişilerde, sabah saatlerinde meydana gelen fizyolojik değişiklikler ve artmış otonom sinir sistemi aktivitesinin kalp krizi ve felç gelişiminde büyük bir rolü olabileceğini göstermiştir. Ayrıca bu araştırmalarda hafta sonu tatili sürecinden, planlı ve stresli aktivitelere dönüşün ilk günü olan pazartesiye geçişte gerekli olan fiziksel ve zihinsel aktivite artışı da, kalp krizi ve felç gelişmesinden sorumlu tutulmuştur.
 
Peki madem pazartesi gününden kaçınamıyoruz ozaman bizde onunla savaşabiliriz. Nasıl mı hemde çok kolay bir şekilde egzersiz ve fiziksel aktivite ile önemli ölçüde rahatlamış oluyoruz. Üstelik sadece kaygının sebep olduğu risk faktörlerinden değil pek çok faydasından yararlanıyoruz.
 
Fiziksel Aktivite ve Düzenli Egzersiz
Fiziksel aktivite ve egzersiz; Mevcut olan sağlık halinin korunmasının bir aracı olarak kişilerin sağlığını geliştiren, yorgunluğa ve hastalıklara karşı direncini arttıran hareketler senkronizesinin bütünüdür.
 
EGZERSİZ FİZİKSEL VE PSİKOLOJİK STRESLE BAŞETMEDE ÇOK ÖNEMLİ BİR ROL OYNAR.
Egzersiz vücudumuzda pek çok biyokimyasal değişikliğe sebebiyet verir. Egzersiz esnasında vücudumuzda bazı hormonların kan plazmasındaki düzeyi artar. Bu hormonlardan biri, depresyon semptomlarının azaltılmasına yardımcı olur. Egzersiz ayrıca beyinde endorfin seviyesini arttırır. Bu hormon ise vücudun doğal morfin benzeri ağrı kesici ve mutluluk maddesidir.Tüm bunların vücudumuzda salınması için ilaca ihtiyacımız yok sadece biraz motivasyon ve bilinç ile kaygıdan depresyondan kurtulabilir pazartesiyi yenebiliriz.
 
Nasıl bir yol çizmeliyiz hangi tür egzersizleri yapmalıyız sorusunun cevabı ise fizyoterapistinize danışın. Unutmayın her egzersiz kişiye özeldir. Basma kalıp egzersizlerden uzak durun.
 
Tüm bunlara ilaveten gevşeme egzersizlerinide her yerde kolaylıkla yapabilirsiniz.
Bu hareketleri yaparken vücut hareketlerinize ve nefesinizin nasıl hareketleriniz ile bütünleştiğine odaklanın. Zihniniz başka düşüncelere kayarsa yavaşça tekrar nefesinize ve hareketlerinize odaklanmaya çalışın. Örneğin yürürken veya koşarken her bir adıma, ayaklarınızın yere dokunurkenki hissiyatına odaklanın
 
Gevşeme tekniklerini hayatıma nasıl yerleştirebilirim?
Kolay bir şekilde program yapın. Gün içerisi egzersizleri tek parça halinde veya bölerek yapın. Ayrıca sabah kalktığınızda ilk iş olarak egzersizlerinizi yaparsanız iş ve diğer sorumlulukların sebep olduğu stresten korunmanıza yardımcı olacaktır.
 
Gevşeme tekniklerini başka işlerle birlikte de yapabilirsiniz. İşe giderken,otobüste veya metroda,fatura ödeme sırası beklerken,ev işi yaparken derin nefes almayı deneyin.
 
Egzersizin yararlarının farkındalığıyla yapın. Egzersiz yaparken televizyona odaklanmak yerine dikkatinizi vücudunuza vermeye çalışın. Eğer dikkatinizi veremez iseniz nefesiniz ve hareketlerinizin uyumunu yakalamaya çalışın.
 
Uykuluyken egzersizden kaçının. Eğer uyku vaktinize yaklaşıyorsanız egzersizler size rahatlatmaktan çok yorabilir. En iyi verimi tamamen uyanıkken alırsınız. Ağır bir yemekten sonra veya sigara alkolle egzersizleri denemeyin.
 
İnişler ve çıkışlar olabilir. Birkaç gün egzersiz yapamadığınızda hatta birkaç hafta cesaretiniz kırılmasın.
 
Hayatınıza dahil edin. Gevşeme hareketlerine başlamanın ve sürdürmenin en iyi yolu günlük hayatınıza bu hareketleri dâhil etmektir. İş, aile, okul ve diğer sorumluluklar arasında buna vakit ayırmak birçok insana zor gelebilir. Yada tek başına egzersiz yapmak da sıkıcı gelebilir yine fizyoterapistinize danışarak egzersiz grubu oluşturabilir ihtiyacınıza uygun egzersiz planlanıp stres ve sebep olduğu ikincil problemlerin riskini azaltabilirsiniz. 
 
Sağlıklı günlere...
 
instagram: fzt.merveselenakkurt