Kurban bayramında doğru beslenme tüyoları

08.09.2016 Perşembe

Bayramların en güzel yanı tüm sevdiklerimizle bir araya gelmek, güzel anılar paylaşmak ve vazgeçilmezimiz olan bayram sofralarıdır. Kurban bayramı denildiği zaman aklıma, çocukluğumda dedemlerin arka bahçesinde kesilen koyunlar gelir. Bayramdan 2-3 gün önce gelen koyunlar, mahallede hepimize arkadaş olur, tüm bahçelerden koyun sesleri gelirdi. Şimdi ise bizim evde aile büyükleri yaşlanınca, koyunların yerini büyükbaş hayvanlar aldı. Kurban bayramında yapılan kavurmalar, şiş kebaplar ve üzerine yenilen tatlılar ise hala devam eden bayram geleneklerimiz arasında.

Peki, kurban bayramında doğru beslenmek için neler yapabiliriz?

·Kurbanda tüketim sıklığı artan kırmızı et, demir, çinko, fosfor, magnezyum, B12 ve kaliteli protein içerir.  Ancak doymuş yağ ve kolesterol oranı yüksek olduğundan, özellikle kalp-damar, tansiyon, diyabet ve böbrek hastalarının kırmızı eti fazla miktarda tüketmemeleri gerekir.

·Kurban kesiminin uygun koşullarda, sağlıklı ortamda yapılması gerekir.

·Bayram günü kesilen etler sert olduğundan hem pişirme hem de sindirim açısından sıkıntı yaratır. Özellikle sindirim zorluğu yaşayan kişilerin, bayram günü kesilen etleri 24 saat buzdolabında beklettikten sonra tüketmeleri daha sağlıklı olacaktır.

·Etleri kızartma, kavurma yerine, haşlama, ızgara veya fırında pişirme şekillerini tercih edebilirsiniz. Yapılan araştırmalar özellikle kızarmış ve yanmış kırmızı et tüketiminin kolon ve mide kanseri riskini arttırdığını göstermektedir.

·Pişirmenin yanında saklama koşullarının da sağlıklı olması için etlerinizi büyük parçalar yerine kıyma veya küçük parça et haline getirip buzluk kısmında veya derin dondurucuda muhafaza edebilirsiniz. Buzluk kısmında -2 derecede 1-2 hafta, derin dondurucuda -18 derecede daha uzun süre saklayabilirsiniz.

·Kırmızı et iyi bir demir kaynağıdır.  Bu nedenle vücudunuzda demir eksiliği varsa, etle birlikte ayran, yoğurt yerine bol limonlu salata tercih etmeye özen gösterin. Demir eksiliğiniz yoksa yoğurt, cacık veya ayran tercih edebilirsiniz.

·Beslenme dengesini sağlamak adına etlerin yanına bulgur pilavı, tam buğday makarna veya esmer pirinç tüketebilirsiniz.

·Etli sebze yemeği yapacaksanız, içerisine ekstra yağ koymadan etin kendi yağıyla yemeği pişirmeye çalışın.

·Kurban bayramında etin yanı sıra ikram edilen tatlılara da dikkat etmek gerekir. Özellikle şerbetli ve hamur tatlılarından uzak durmaya çalışın.

·Tatlı tercihinizi dondurma veya sütlü tatlılardan yana kullanabilirsiniz.

· Bayram ziyaretlerinden sonra kendinize zaman ayırıp, gün boyunca aldığınız fazla kalorileri yürüyüş yaparak dengelemeye özen gösterin.

·Meyve, sebze ve tahıl gruplarını da bayramda beslenmenize eklemeyi ihmal etmeyin.

Herkese musmutlu, sağlıklı, huzur dolu bir bayram diliyorum.
Diyetisyen Tuğçe SERT
www.diyetisyentugcesert.com