Protein nedir ve ne işe yarar?

Proteinler aminoasitlerden oluşan önemli besin kaynaklarındandır. İhtiyacımız olan azotun tek kaynağıdır. İnsan vücudu tarafından üretilmeyen proteinlerin günlük olarak yeterli miktar alınması gerekmektedir.

14.03.2018 Çarşamba Güncelleme : 14.03.2018-16:01 Çarşamba

Protein, birçok aminoasitin bir araya gelerek oluşturduğu organik bileşiktir. Vücut dokusunun gelişimi, dokuda oluşan yaraların iyileşmesi için oldukça önemlidir. Enzimlerin vücuttaki enerjinin açığa çıkmasında önemli bir rolü vardır. Metabolizmanın düzenlenmesi, bağışıklık sisteminin güçlenmesi, azotun vücutta kullanılır hale getirilmesi gibi önemli rolleri vardır. 

Protein kaynakları nelerdir?

Protein en çok hayvansal gıdalarda bulunur ancak veganların da tüketebileceği bitkisel protein kaynakları vardır. Kırmızı et ve beyaz et (tavuk, balık) en zengin protein kaynaklarındandır. Spor yapan, vücut geliştiren insanlar kas dokularını geliştirmek için et tüketimini arttırmaktadırlar.

Hayvansal gıdalardan yumurta ve süt ürünlerinde de protein oranı yüksektir. Hayvan ve hayvansal ürün tüketmeyenlerin tercih edebileceği protein kaynakları baklagiller, kabuklu kuru yemişler, soya fasulyesi, ekmek, pirinç, makarna, patatestir. Soya fasulyesi, et ve süt ürünleri ve yumurta yüksek protein kaynağıdır ancak diğerleri düşük protein kaynağıdır.

Günde ne kadar protein alınmalıdır?

Dünya Sağlık Örgütü’nün yaptığı araştırmaya göre bir insanın günlük olarak alması gereken protein miktarı kilo başı 0,45 gramdır. Yani 70 kg bir insanın günde tüketmesi gereken protein miktarı 31,50 gramdır. En sağlıklı protein kaynaklarından biri olan yumurtanın protein miktarı 13 gramdır. Bu sebeple kahvaltıda yumurta tüketilmesi uzmanlar tarafından ısrarla tavsiye edilmektedir.

Kilo problemi yaşamadan protein nasıl alınmalıdır?

Mümkün olduğunca kırmızı et sebzeler ile beraber tüketilmelidir. Et olarak daha çok beyaz et tüketilmelidir ancak kırmızı et tüketmek ihmal edilmemelidir. Et ürünlerini tüketirken kızartma yöntemlerinden kaçınılmalıdır. Bunun yerine fırınlama ya da haşlama daha uygun olacaktır. 
Peynirlerin, protein bakımından zengin olsalar da bazı türleri çok fazla kalori içerebilir. Bu sebeple az kalorili peynirler seçilmelidir.

1900’lü yılların ilk yarısında yaşamış olan Dr. Hay 1930’lu yıllarda bir beslenme biçimi geliştirmiştir. Buna göre proteinler ve karbonhidratların sindirimi farklı olduğu için beraber tüketilmemesi gerektiğini tavsiye eder. Dr. Hay’ın üstünde durduğu beslenme şekli aşağıdaki gibidir;

•Protein ve asitli meyveler karbonhidratlar ile beraber tüketilmemelidir.
•Öğünlerin arasında en az 4 saat olmalıdır.
•Sebze, salata ve meyve ağırlıklı beslenilmelidir.