Sağlık İletişiminde Hekimlere ve Ajanslara Düşen Görevler

Sağlık her ülkede olduğu gibi Türkiye’de de önemli bir alandır. Sağlık ciddi bir sektördür ancak bu sektörü diğer sektörlerden ayıran tek ve en önemli fark, başarıya kar odaklı değil tedavi odaklı bakılmasının gerekmesidir.

Sağlık sektörü ülkemizde de ciddi bir değer kazanırken bu sektörü sadece kar odaklı düşünen iletişim ajansları ve bu fikirde olan hekimler, sektörün algılarına da ciddi anlamda zarar vermektedir.

Türkiye’de hekimlerin söyledikleri sözler kamuoyu tarafından saygı ile karşılanırdı ve bu sözlere güven duyulurdu. Ancak özellikle son yıllarda her türlü kanalda çıkan ve bilinçsizce işlenen sağlık programları yüzünden hekime duyulan güven, kamuoyu tarafında maalesef zedelenmiş bir hal aldı. Ekranlarda gördük ki hekim olmayan ancak kendini hekim gibi tanıtan sağlık programı sunucuları, ya da sağlık programlarında kendini psikolog olarak tanıtan ancak psikoloji üzerine hiç bir eğitimi bulunmayan konukların yer alması, durumun ne hale geldiğini açıkça bizlere göstermektedir.

Haberin Devamı

Sonuç olarak geldiğimiz nokta ise Sağlık Bakanlığı tarafından hekimlerin iletişim çalışmalarına getirdiği yasakları tekrar hatırlatmasıyla silkelenmek oldu..

Bu silkeleme yeterli olacak mı?

Sağlık Bakanlığının getirdiği kısıtlamalar önemli ölçüde caydırıcıdır. Ancak güven konusunu toparlamak için ciddi anlamda hekimlerin ve sağlık iletişim ajanslarının da taşın altına ellerini koyması gerekir.

Sağlıkta iletişim çalışmaları kamuoyu faydası için tabii ki yapılmalıdır. Ancak bu iletişim çalışmaları etik ve şeffaf olmak zorundadır. Sağlık alanında yapılan iletişim çalışmalarının diğer sektörlere oranla daha ince elenip sık dokunulması gerekir. Çünkü bu alanda yapacağınız bir haber çalışması pek çok hasta ve hasta yakınını doğrudan ve hayati olarak ilgilendirmektedir.

Alanında uzman hekim ile yapılan bilgilendirici haber çalışmaları o hastalığa yakalanmış kişilerin doğru bilgi almasına yardımcı olduğu için önemi büyüktür ancak yanlış kullanıldığında da önemiyle eşdeğer oranda hastaya zarar verebilmektedir.

Haberin Devamı

Hekimlerin kamuoyu ile doğru bir iletişim kurması için;

1)Öncelikle bu konuda profesyonel bir destek almaları gerekir. Seçecekleri iletişim ajanslarını mutlaka araştırmaları önemlidir.

2)Hekimler bu konuda araştırma yaparken ajansların mutlaka iletişimde sağlık yasaklarına hakim olanlarına ve geçmiş iş deneyimlerine bakmalıdır.

3)İncelenen ajansların referanslarındaki haber ve diğer iletişim çalışmalarının içeriklerinde mutlaka etik olmak ve şeffaflık ilkesi özümsenmiş olmalıdır.

4)Ajanslar popülerlik vaatleriyle değil, “alanında saygın bir hekim olarak kamuoyu ile iletişim kurulması gerektiği” vizyonunda olmalı ve hekimleri bu şekilde yönlendirmelidir.

Unutmayınız ki bu alanda size sadece basında belirli mecralar sunan firmalar, sağlık iletişim danışmanlığı yapan kişiler değildir. Sağlık iletişim danışmanı seçimi konusunda kararsız kalırsanız danışmanın ya da kurumun daha önce yapmış olduğu işleri yukarıda belirttiğim detaylara önem vererek incelemenizi öneririm. Sonuç olarak atalarımızın da dediği gibi; “Aslan yattığı yerden belli olur.”

Haberin Devamı

Doğru bir iletişim çalışması yapılması için iletişim ajanslarına düşen görevler;

1)Öncelikle size başvuran kişinin alanında gerçek bir uzman hekim olup olmadığına bakılmalıdır.

2)Hekimlere mutlaka özellikle sağlık alanında nelerin ne ölçüde yapılabileceği şeffaf bir dille anlatılmadır.

3)Unutmayın ki iletişimde uzman taraf sizsiniz, hekiminizin iletişim çalışmalarında her istediği doğru olmayabilir. Bu yüzden danışmanlara düşen görev hekimleri doğru yönlendirmektir.

Sağlıklı bir iletişim kurmanız dileğimle...

Dilan Baransel
Sağlık İletişim Danışmanı

Sağlık iletişimi hakkında sorularınız için


Bir başka yazı:
Facebook
Instagram
Youtube