Ekonomi 'Sanal dolandırıcıyı okur-yazarlık önler'

'Sanal dolandırıcıyı okur-yazarlık önler'

16.01.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Vatandaşı mağdur eden dolandırıcılar olduğunu ifade eden BDDK Başkanı Akben, ürün ve hizmetlerdeki karmaşıklığın artmasının finansal okur yazarlılığı önemli kıldığını söyledi

Sanal dolandırıcıyı okur-yazarlık önler

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) Başkanı Mehmet Ali Akben, “Son dönemlerde, insanların algısını etkileyerek belirli bir şekilde davranmaya yöneltip zarara uğratma şeklinde tanımlanan sosyal mühendislik yoluyla, dolandırıcılık türleri ile vatandaşlarımız mağdur edilmektedir. Bu tarz dolandırıcılıklarla bankacılık işlemlerinde sıkça karşılaşmaktayız” dedi.

Haberin Devamı

Türk Ekonomi Bankası (TEB) ile Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği (FODER) iş birliğinde düzenlenen “3. Finansal Okuryazarlık ve Erişim Konferansı”nda konuşan Akben, yoğunlaşan şikayetler üzerine önlem alınması ihtiyacının hissedildiğini, kredi ve banka kartlarının internet işlemlerine açık olmasının müşterinin talebine bağlandığını bildirdi. Son yıllarda finansal erişimin artmasının, kredi, mevduat ve sermaye piyasası ürünlerinin finansal yenilikler sonucunda daha da karmaşıklaşmasının tüketici sorunlarının artmasını da beraberinde getirdiğini vurgulayan Akben, bu nedenle, finansal tüketiciye yönelik uygulamaların iyileştirilmesi ve hak ihlallerinin önlenmesi amacıyla yapılacak düzenleme ve denetim çalışmalarıyla finansal tüketicinin bilinç seviyesinin artırılmasının önem taşıdığını söyledi.

Haberin Devamı

Bilinç etkiler..

Akben, çeşitliliği ve karmaşıklığı gittikçe artan finansal hizmet ve ürünlerin amacına uygun kullanılmasının ve bireylerin bu işlemler üzerinden aldıkları risklerin farkında olmalarının büyük önem kazandığını bildirdi.

Tüketicilerin finansal hizmetleri yakından tanımasının tasarruf eğilimlerinin artmasını ve refah düzeylerinin yükselmesini sağladığını belirten Akben, finansal okuryazarlığın düşük olmasının finansal erişimi zayıflatarak piyasa derinliğini azalttığını ve finansal tüketici sorunlarını beslediğini söyledi. Finansal tüketicilerin bireysel bankacılık alanındaki talep ve şikayetlerine istinaden bankalara çeşitli idari para cezaları uygulandığına değinen Mehmet Ali Akben, finansal tüketicilerin başvurularını telefon aracılığıyla da iletebilmesi için çağrı merkezlerinin faaliyete geçtiğini söyledi.

‘Tek ihtiyaç eğitim'

Konferansta konuşan Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürü Şerif Çakırsoy, BES ve otomatik katılımda revizyon içeren bazı çalışmalara başladıklarını ve en kısa zamanda hayata geçireceklerini söyledi.

TEB Genel Müdürü Ümit Leblebici de Türkiye’deki en büyük sorunlardan birinin yeterli tasarrufun oluşturulamaması olduğunu belirterek, bu tasarrufun oluşturulması için gereken tek şeyin eğitim olduğunu vurguladı.

Haberin Devamı

İnternette kart onayı müşterinin

BDDK Başkanı Akben dolandırıcılara ilişkin şunları söyledi: “Dolandırıcı kart sahibini bankadan aradığına ikna edip güvenini kazanmakta ve vatandaşın kart ve şifre bilgilerini almakta ya da dolandırıcı sosyal ağlar üzerinden vatandaşın arkadaş listesinde bulunan bir arkadaşının/akrabasının hesabını ele geçirip vatandaş ile temas kurarak kişisel bilgilerini ele geçirmektedir. Yine son dönemlerde sıkça karşılaştığımız sahte siteler yoluyla dolandırıcılıkta, bankanın internet sitesine giriş yaptığını düşünen vatandaş, bankaca kendisine gönderilen tek kullanımlık şifreyi bankanın sandığı internet sitesine girmekte, karşı taraftaki dolandırıcı da vatandaşın bilgilerini ele geçirmektedir.” Kredi ve banka kartlarının internet işlemlerine açık olması müşterinin talebine bağlanmıştır” diyen Akben, talep tarihinin 31 Ocak’a ertelediklerini anımsattı.