Sosyal medya tüyoları

11.03.2018 Pazar

Amerikan Basın Enstitüsü’nde Hesap Verebilirlik Gazeteciliği Müdürü olarak görev yapan Jane Elizabeth, Mediashift için kaleme aldığı araştırmasında sosyal medya gazetecilerine başarının yolunu çiziyor.

Amerikan Basın Enstitüsü’nde Hesap Verebilirlik Gazeteciliği Müdürü olarak görev yapan Jane Elizabeth, Harvard Üniversitesi’nin de desteği ile sosyal medya üzerine çok önemli bir çalışmaya imzasını attı. Özetle şunu diyor: “Evet medya değişti ama sosyal medya da hızla değişiyor. Bilgiye ulaşma kaynağı tamamen değişiyor. Dolayısıyla sosyal medya gazetecilerinin de öğrenmesi gereken çok şey var.”

Daha önceki benzer çalışmalar da bu yönde. Örneğin 2008’de dünyanın yüzde 24’ü sosyal medyayı kullanıyordu. Bugün, bu oran yüzde 81’lere ulaştı ve bu büyüme hızla devam ediyor. Yanlış bilgilendirme, bu platformların çoğunu kirletiyor ve sahte içeriği dağıtmak için var olan web siteleri büyüyor. Sadece Google’da 2016 yılında bu tür en az 340 site vardı. 

Sosyal medya endüstrisi büyüdükçe pek çok haber merkezinde sosyal medya gazetecilerinin önemine vurgu yapan Elizabeth, ancak sosyal medya gazetecilerinin hâlâ gazetecilik misyonunun ayrılmaz bir parçası olarak görülmediğini de belirtiyor. Yine de umutlu. Gazetecilere, sosyal medya çabalarını yeniden yaratabilmeleri için,  gazeteciliğin üç önemli işlevini hatırlatıyor: Sahte haberlerle mücadele et, mesleki raporlamaya güven artırmak amacıyla izleyicilere ilgi göster, haber merkezinin hesap verebilirlik raporlama çabalarına tam ortak olarak katıl…

Başarıya giden yol

Jane Elizabeth, Mediashift’e kaleme aldığı bu çalışmasında sosyal medya gazetecisinin başarıya giden yolunu ise şöyle özetliyor:

- Sahte fotoğraf, haber ve utanç verici hatalar yapma dönemi bitti. Doğrulama, gazeteciliğin önemli bir unsuru, ancak şu kesin ki sosyal medya söz konusu olduğunda, şaşırtıcı sayıda gazeteci temel bilgilerden yoksun. Botlar ve sahte hesaplar ve bunların yerlerini nasıl bulacağınıza, engelleyeceğinize ve raporlayacağınıza ilişkin daha fazla bilgi edinin.

- Sahte fotoğraf, ses ve video nasıl tanımlanır ve doğrulamanın diğer temelleri nelerdir gibi konularda bilgi sahibi olun.

- Yanlış bilgileri nasıl tanımlayacağınızı ve işaretleyeceğinizi öğrenmek yeterli değildir. Bir sonraki adım insanların bu bilgiyi neden ve nasıl yaymakta olduklarını ve etkisini nasıl azaltacağını anlamaktır.

- Sürekli link yollamayın. Bağlantıları tekrar tekrar yayınlamak için harcadığınız süreyi yeniden üreterek değerlendirin.

- Birçok gazeteci, kolayca erişilebilecek bölgesel nüfus sayımı verilerini bile bilmiyor. Pazarlama ve dolaşım departmanınızla konuşarak gazetenizi kimlerin satın aldığını, çevrimiçi abone olup olmadığınızı öğrenin. Demografik özelliklerini bilmek, sosyal stratejinizi belirlemenin ilk adımıdır.

- Hedef kitleniz ve potansiyel kitlelerinizden yararlı bilgiler toplayın..

- Arkadaş, takipçi ve sayfa görüntüleme derlemesine odaklanmak yerine, daha etkileşimli bir kitle oluşturmayı düşünün.

- Strateji ve hedefleriniz için kaliteli eğitim sunun. Sosyal medya uzman haber odalarıyla iletişim kurun. Amerikan Basın Enstitüsü Changemaker ağı  bu alanda eğitim veriyor.

- Sosyal medya sadece “yaymak” için değil. Örneğin Forbes sosyal medya için ürettiği içerikler sayesinde geniş kitlelerle buluştu. Bugün ilgi çekici konuları sosyal platformlarında belirliyor ve haber odasındaki gazetecilerle paylaşıyor.

- Her büyük hikaye veya projenin başlangıcında sosyal medya çalışanlarını dahil edin. Sonuç; onların da gazeteci olduğunu unutmayın…

BİR YERGİ

Ordu Kurul Kalesi’nin bitişiğindeki taşocağı, mahkeme kararına rağmen genişleyerek kaya mezarlarını yok ediyorsa bu bir haberdir. Üstelik peşine düşülmesi gereken bir haberdir. Çanakkale Savaşı sırasında da stratejik bir öneme sahip Orhaniye Tabyası restore edileceğine “paintball” sahası olarak kullanılmışsa bu da bir haberdir. Bütün tarihi eserlerimize verilen zararı toplayıp, “Bir tarih yaratmak istiyorsanız önce elinizdekinin kıymetini bileceksiniz” derseniz bu daha da önemli bir haberdir. Ama Orhaniye Tabyası’nın belediyenin sorumluluğunda olduğunu araştırmadan yazmak, bir ay önce “paintball” sahası yapıldığına ilişkin sosyal medyaya düşen görüntülere bakıp “bir günlük” etkinlik olarak yorumlamak, bir ajans haberini noktasına virgülüne dokunmadan aynı ifadelerle araştırmadan yazmak da habercilik değildir.  

HAFTANIN FOTOĞRAFI

Dünyaya “meydan” okumanın en iyi yoludur: Ulusal kimliğini onurlandır, bayrağını göklere çek, marşını dinlet…  Rusya’nın Sochi kentinde olan buydu. 17 yaşındaki Deniz Selin Ünlüdağ, 95 yıllık eskrim tarihini değiştirdi. Türkiye tarihinde İbrahim Ahmed Acar’dan sonra ikinci, kadınlar kategorisinde ise ilk kez bu başarıyı elde eden sporcu olarak tarihe geçti. Bu fotoğraf gücün ve kazanmanın nasıl bir duygu olduğunu hatırlattığı için…  

Yazarın Önceki Yazıları