Ekonomi Tam da zamanı

Tam da zamanı

20.11.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Yerli otomobil için 5 babayiğidin başlattığı çalışma, tam da dünya otomotiv devlerinin elektrikli otomobil yatırımlarına hız verdiği bir döneme denk geldi. Volkswagen, Toyota ve Daimler, geçtiğimiz hafta içinde yatırım kararlarını açıkladı

Tam da zamanı

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın açıkladığı ve “5 babayiğit”ten oluşan “Türkiye’nin Otomobili Ortak Girişim Grubu” ilk toplantılarını yapmaya başlarken, bu çalışma, tam da dünya devlerinin birbiri ardına elektrikli ve akıllı otomobiller için yatırımlarını açıkladığı bir döneme denk geldi. Elektrikli olacağı belirtilen yeni otomobil, böylelikle, “zamanı ve teknolojiyi yakalayan” bir girişim olacak.

Haberin Devamı

Tesla’nın “elektrikli kamyon” projesini tanıtmasından birkaç gün önce; Daimler, Volkswagen Grubu ve Toyota, elektrikli araçların yanı sıra bu yeni nesil araçlarda kullanılacak teknolojilerin geliştirilmesi, üretilmesi amacıyla ardı ardına yatırım yapacaklarını duyurdu. Daha önce “elektrikli araçlar serisi” piyasaya süreceğini belirten Volkswagen AG, gelecek 5 yıl içerisinde 40 milyar dolardan fazla harcama yapacağını açıkladı. VW, sadece Çin’de 2025 yılına kadar tamamen elektrikli ve dışarıdan şarj edilebilir hibrit araçların geliştirilip üretilmesine yönelik 12 milyar dolarak yakın harcama yapmayı planlıyor. Şirket 3 yıl içinde alternatif enerjili 15 model piyasaya sunmayı planladığını, 2025 yılından sonra da 25 model daha lanse edeceğini açıklarken, 5 yıl içinde de elektrikli robot taksilere hazırlık amacıyla teknolojiler geliştireceğini de vurguladı.

Haberin Devamı

Tam da zamanı

Çevresel faktörler

Üretim miktarları açısından dünyanın en büyük şirketi olarak kabul edilen Toyota ise, elektrikli araçlara yönelik yatırımlarını Asya pazarlarına yönelik artırma kararı aldığını bildirdi.

Toyota Motor şirketi, çevresel kısıtlamalar nedeniyle, 2020 yılından başlayarak özellikle Çin ve Hindistan pazarlarında elektrikli araç modellerini piyasaya sunmaya başlayacağını açıkladı. Toyota, Çin’de piyasaya sunmak için kendi elektrikli araçlarını geliştirmeye başladığını duyururken, yerel ortaklarıyla da elektrikliler geliştirmeyi düşündüğünü kaydetti. Japon üretici, bununla birlikte Hindistan pazarı için Suzuki’den elektrikli araçlar alabileceğini de duyurdu.

Toyota ve VW gibi, diğer büyük üreticiler de, benzinli araçlar konusunda ciddi kısıtlamalar getiren ve elektrikli araç teknolojilerinde ciddi ilerleme kaydeden Çin’e yatırımda yarışıyor. Nitekim amaç, Çin gibi büyük ölçekli bir pazarda geliştirilen elektrikli araç teknolojilerinin, giderek ucuz hale getirebilmek. Daimler AG, geçen hafta yaptığı açıklamada Çin’deki ilk elektrikli aracını 2019’da üretmeye başlayacağını duyururken, Ford ise Çinli ortağıyla 754 milyon dolarlık yatırım yapacağını bildirmişti.

Haberin Devamı

General Motors ise, elektrikli araçlarında maliyet düşürme çalışmalarını sürdürdüğünü, böylelikle 2026’dan itibaren yılda 1 milyon elektrikli satmayı planladığını yine geçen hafta duyurmuştu.

İngiltere ise, Avrupa Birliği’nden ayrıldıktan sonra ekonomisine hız vermek amacıyla “sürücüsüz ve elektrikli araç teknolojileri”ne 1 milyar dolardan fazla yatırım yapacağını belirtmişti.

Honda Türkiye için yeni bir şans mı?

Türkiye’de kapasite artışı için yatırımlarını beklemeye alan Honda, İngiltere’nin Avrupa Birliği’nden çıkış sürecinde meydana gelecek ekstra vergi artışlarını karşılamasının zor olduğunu söyleyerek Gebze için yeni bir umut ışığı yaktı.

Swindon’da üretim yapan ve İngiltere’de üretilen 1.7 milyon aracın yüzde 8’ini bantlarından indiren Honda, Brexit süreciyle gündeme gelebilecek yüzde 10’luk ekstra gümrük vergisi konusunda Londra hükümetine uyarıda bulundu. Brexit sonrasında Dünya Ticaret Örgütü normlarına dönülmesi durumunda özellikle Avrupa pazarına ulaşımda ekstra vergiler dolayısıyla zorlanacağını belirten Honda, bunun rekabetçilikten uzak olacağını da vurguladı. Honda tarafından yapılan açıklamada, yüzde 10’luk ekstra gümrük vergisinin, ürettikleri araçları rekabetçilikten uzaklaştıracağı vurgulanarak, “Araçlarımıza kesinlikle karşılayamayacağımız ek maliyetler yükler” denildi.

Haberin Devamı

Tam da zamanı

50 bin kapasite

İngiltere’deki 1.7 milyonluk otomobil üretiminin yüzde 8’ini gerçekleştiren Honda, Brexit süreci konusunda diğer üreticilerin aksine sessiz kalmayı yeğliyordu. Honda, bununla birlikte geçtiğimiz haftalarda, gümrük vergisinden kaynaklanabilecek olumsuzlukların, yeni elektrikli ve hibrit modellerini piyasaya sürebilmesinde güçlüğe neden olabileceği uyarısında bulunmuştu.

Türkiye’deki tesislerinden sadece Civic Sedan üretimi yapan Honda, bu araca olan talebin ve ihracat pazarlarının artmasıyla 50 bin adetlik kapasiteye ulaşmayı hedefliyor. Bununla birlikte tesiste, 100 binlik kapasiteye ulaşabilecek yer mevcut. Frankfurt Otomobil Fuarı’nda konuşan Honda Türkiye Başkanı Takuya Tsumura, Honda’nın elektrikli model üretimini, vergi avantajı başta olmak üzere gerekli şartlar sağlandığı takdirde, Türkiye fabrikasında yapılabileceğini vurgulamıştı.

Haberin Devamı

Zorlu: Herkesin inanması lazım!

Tam da zamanı

Türkiye’nin yerli otomobilini yapacak Ortak Girişim Grubu’nda yer alan “5 babayiğit”ten biri olan Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, yerli otomobilde güzel şeylerin olacağına inandığını belirterek, “Buna herkesin inanması lazım. İnanmazsanız bir şey olmaz. Yola çıktık. ‘Ya Allah, Bismillah’ diyoruz. İnşallah sonunu da iyi neticelendiririz” dedi.

Türkiye’de üretilen otomobillerin yüzde 60-70’inin Bursa’da imal edildiğini belirten Zorlu, geçen hafta gerçekleştirilen “Otomotiv Buluşmaları” organizasyonuna yurt dışından da davetlilerin katıldığını ve etkinlik süresince ikili iş görüşmelerinin yapıldığını ifade etti.

Dünyada yeni trendin fosil yakıt olmayan elektrikli yeni arabalar ve insansız araçlar olduğunu vurgulayan Zorlu, elektrikli arabaların “IT”, pil ve motordan oluştuğunu dile getirerek, şunları kaydetti:

“Vestel, Türkiye’de ilk 4.0’a geçecek kurumlardan bir tanesidir. Şu anda 4.0’a başladık ve devam ediyoruz. 4.0’ın yazılımlarını da robotlarını da kendi içimizde yapıyoruz. Şu anda başladık yavaş yavaş yolumuza devam ediyoruz. Grubumuz bu hususta katkı sağlayacaktır. Bundan kimsenin şüphesi olmasın. Pil konusunda çalışmalarımız var... Kobalt ve sülfat rafinerisi kurduk ve bunların ham maddesi de Türkiye’de. Biz bu ülke için her zaman varız ve var olmaya devam edeceğiz.”

Subaru XV gelişip geldi

Subaru’nun Türkiye’de de popüler olan XV modeli, yenilenmiş ve geliştirilmiş olarak Türkiye’ye geldi. Tüm versiyonlarında “EyeSight” sürüş destek teknolojisi, Simetrik Sürekli Dört Çeker Sistemi, X-Mode ve Aktif Tork Yönlendirme gibi standartlar sunan yenilenmiş Subaru XV’nin fiyatlarıysa, 114 bin 900 TL ile 149 bin 900 TL arasında değişiyor.

Tam da zamanı

2012’deki tanıtımının ardından ilk kez yenilenen XV’nin ön tasarımında ve arka stop lambalarında ciddi değişimler göze çarparken, yeni platformda güvenlik teknolojileri açısından oldukça zengin donanımlar sunuluyor. Araçtaki “EyeSight” sürüş destek teknolojisi; Çarpışma Önleyici Frenleme, Çarpışma Önleyici Gaz Kontrolü, Adaptif Hız Kontrolü, Şerit İhlal Uyarısı, Şeritte Kalma Asistanı, Trafikte Hareket Uyarısı ve Dengeli Sürüş Uiyarısı gibi fonksiyonlarıyla sürücü üzerindeki yükleri azaltıyor. Aracın tüm donanım versiyonlarında 1.6 lt’lik (114 HP) Boxer benzinli motor ve “Lineartronic” otomatik şanzıman bulunuyor.

Subaru Türkiye Genel Müdürü Halil Karagülle, XV’nin SUV özelliklerinin artırıldığını ifade ederken, iç mekanının ve sürüş özelliklerinin de arttığını vurguladı. Karagülle, “SUV segmenti içinde en büyük paya sahip kompakt SUV sınıfında yer alan yeni Subaru XV için, yıl sonuna kadar 300, 2018’deyse 1.000 adet satış hedefliyoruz” dedi.

Caddy’de yeni versiyon

Volkswagen Ticari Araç, Caddy’nin yeni versiyonu “Alltrack”i Türkiye’de satışa sundu. 2.0 lt dizel (102 PS) motorla satışa çıkan yeni Caddy Alltrack, 94 bin 270 TL’den başlayan fiyatlarla satılıyor.

Tam da zamanı

Yeni Caddy Alltrack’in dış tasarımında, krom şeritli ön ızgara ve ızgara üzerinde yer alan Alltrack logosu dikkat çekiyor. Karartılmış arka camlar ve arka stoplar, gövde rengi yan koruma çıtaları, 15 inç alüminyum alaşım jantlar, gümüş renk tavan rayları, mat gümüş yan aynalar, sportif çamurluklar ve kapı eşiğinde bulunan gümüş rengi çıtaların yanı sıra ön tampon koruması, fark yaratan diğer detaylar. İçerideyse özel “Alltrack” yazılı koltuklar, ön yolcu koltuğu altında saklama gözü, arka park ve far sensörü, yağmur sensörü, yol bilgisayarı, ESP, ABS, ASR, EBC, BAS, Hill holder, İkincil Çarpışma Önleme Asistanı, Yorgunluk Tespit Sistemi gibi pek çok standart donanıma yer veriliyor.