Tatil ve Diyet

26.06.2017 Pazartesi

               Biliyorum yorgunsunuz, yılın yorgunluğunu atmak ve rahatlamak için tatile gidiyorsunuz veya gitmeyi planlıyorsunuz. Tatile giderken diyetlemi uğraşacağım, diyet miyet yapamam ben diye düşünenler olduğu gibi, ideal ağırlığını korumak adına veya ideal ağırlığında olmak için başladığı diyetin devamlılığını sağlamaya çalışırken tatil pilanları yapanlarda var. Diyetin devamlılığını sağlamaya çalışan bu bireylerin genelde bir takım endişeleri var; Acaba diyetimi bozar mıyım? Acaba kilo alır mıyım? Tatilde aldığım kilolarımı vermek te zorlanır mıyım? (Bu sorular sizin gibi endişeleri taşıyan danışanlarımdan gelen soruların bazılarıydı) Bu soruları soran danışanlarımla empati kurduğum anda bu okuduğunuz bloğumu yazmaya başladım ve şuan, an itibariyle 2017 Ramazan bayramının ilk gününden benimde ilk defa geldiğim Bozcaada da merkezde bulunan Çınaraltı Kafe de 1 adet Kavala ve demleme çayım önüme geldiğinde bu endişeleri taşıyan siz değerli okurlarımla empati kurdum. Empati kurdum çünkü doğrusunu söylemek gerekirse bu kadar muhteşem lezzetleri bir arada görüp bunlardan mahrum kalmak hiç mi hiç akıl işi değil. Yazıyı sonuna kadar okumanızı tavsiye ederim çünkü yazıda diyetteyken tatil nasıl planlanır? Diyetteyken nasıl tatil yapılır? ve Tatilden sonra diyete nasıl devam edilir? Konularını, kurallar hallinde sizlere açıklamaya çalışacağım.

1)Tatilinizi Planlarken Her şey dahil sistemlerden uzak durun

Herşey dahil veya ultra herşey dahil sistemleri son yıllarda turizm sektöründe tatilcilerin iştahlarını kabartıyor ve insanları tercih etmekte etkliyor. Çünkü insan oğlu oldum olası bolluğu bereketi sever hele ki bu irademizin şah damarı olan yiyecek ve içecek yani beslenme ile karşımıza çıkıyor ise, bizi tercih etmekte kendilerine doğru çektikleri aşikar. Herşey dahil sistem de bildiğiniz üzere fiyatlar biraz daha yüksek ve bireyler zaten gideceğim bölge tatil bölgesi ve herşey pahallı diyerek en iyisi otelde yemeğimi ve alkolümü içerim mantığıyla yüksek maliyetli ücretleri kabul ediyorlar. Bu sistemde tatil yapan bir birey parasını verdim hakkını almalıyım düşüncesiyle fazla yemek ve fazla alkol tüketme riski ne yazık ki yaşıyor. Diğer yandan bu sistem de tatile çıkan bir birey otelin dışına akşam yemekleri saatlerinden sonra çıkabilmekte. Haliyle fiziksel aktivitesi otel içerinde yapmış olduğu fiziksel aktiviteyle sınırlı kalmakta. Oysa tatilimizi herşey dahil sistem yerine oda kahvaltı veya konaklama yapabileceğiniz farklı sistemler de çeşitli kalite ve bütçelere uygun olarak planyarak birinci ve bana göre en önemli adımı atmış bulunursunuz ki abartısız söylüyorum bu kural BKI’inize göre değişmekle beraber sizi en az 1 hafta da 1-2  kilogramlık yağ kütlesinden kurtarabilir. Dikkat ettiyseniz vücut ağırlığınızdan bahsetmiyorum tamamen aynı kiloda da gelebilirsiniz ama aldığınız fazladan yağ ve karbonhidrat miktarları düşük fizksel aktiviteniz ile birlikte, kas ve su miktarınızı azaltıp yağ kütlenizi arttırabilir. Siz aynı kilodayım diye sevinirken aslında simit bölgesi diye tabir ettiğimiz bel çevresinde biraz şişkinlik tatil dönüşü sizi şarıtabilir. 

2) Güzel Bir Kahvaltı

Burada bizzat şahit olduğum kritik kontrol noktası olarak görmemiz gereken ve gerçekten dikkate almamız bize çok fayda sağlayacağını düşündüğüm bir kural. Bu kiritik aşamadan da geçmek aslında sizin elinizde tek yapmanız gereken şey şöyle sabahları egzos dumanından şehir koşuşturmasından uzak mutlu, huzurlu ve dinç olarak uyandıktan sonra güzel bir kahvaltıyla gününüzü taçlandırın. Cemal Süreyya’nın dediği gibi “yemek yemek üzerine ne düşünürsünüz bilmem ama kahvaltının mutluluk ile bir ilgisi olmalı”. Tabikide bende Cemal Süreyya gibi düşünenlerdenim, günün en önemli öğünü olarak gördüğümüz öğünü lezzetli ve yeterli olması sizlere gün içerisinde enerji sağlayacak ve daha çok fiziksel aktivite yapmanıza yarar sağlayacaktır. Porsiyon kontrolünü atlamamak kaydı ile kahvaltınızda 1-2 dilim ekmek, 1 yumurta (4 yemek kaşığı menemende olabilir) , 1-2 dilim peynir ve söğüş salatanız veya 1 porsiyon meyveyle beraber kahvaltınızı taçlandırabilirsiniz.

3) İçecek Tüketimine Dikkat

Özellikle tatiliniz yaz aylarına denk geliyor ise mutlaka her yerde yanınızda suyunuzu bulundurun. Günde minimum 3 Lt su içemeye özen gösterin. Su içerek vücut su dengenizi sağlamış olacaksınız. Çünkü artan hava sıcaklıkları ve gittiğiniz bölgedeki iklim değişikliği size su kaybettirebilir. Sindirim sistemi problemleri ile karşılaşabilirsiniz. Alkol tüketen biriyseniz dikkatinizi içecek tüketimine biraz daha yoğunlaştırmalısınız. Çünkü alkol doğrudan size ekstra su kaybı yaşattıracağını göz önünde bulundurmalısınız. Biliyorum alkol tüketen birine bu önerileri oldum olası vermekte zorlanmışımdır, zor ikna edebilmişimdir ama inanın bana sağlığınız için önemli bir konu fazla alkol içememeye özen göstermelisiniz. Alkol tüketirken sadece kalori sayımı yapmak başlı başına bir hata olur. Alkol vücudunuzda su, yağ ve kas ağırlığınızın oranlarında değişiklikler yapacağını unutmayın.

4)Posalı Besinler Tüketin

Posa ve lif içeren sebze ve meyveler diyetimizi mutlaka tamamlamalı. Çünkü sebze ve meyveler içerdikleri posa ve lif ile bizleri sindirim sistemi rahatsızlıklarından uzak tutacığı gibi aynı zamanda içerdikleri vitamin ve mineralllerleri vücudumuza almış olacağız. 2-3 porsiyon meyve ve 8-12 yemek kaşığı sebze yemeği tanelerini diyetinize eklemelisiniz.  

5)Yöresel lezzetler

Son kuralımız aslında dikkat edilmediğinde bizi en çok yoldan çıkaran kural. Bu kuralı bir tebessüm ile yazdım çünkü sizde benim gibi damak tadına önem veriyorsanız başınız en çok bu kural ile başınız belada demektir. Çünkü gerçekten ülkemizin her yöresi bir başka güzel lezzetler ile karşımıza çıkıyor. Bu kuralda dikkat etmeniz gereken konu lezzet keşifleriniz bitmeyecek midenizde ve günlük almanız gereken enerji miktarında yer ve miktar bırakın. Emin olun karşınıza bir sürü lezzet çıkma riski var porsiyonları partnerinizle paylaşıp veya azar azar tüketerek her lezzetten tadma fırsatınız olsun. Örneğin meşhur köfteci gördünüz az ilerisinde meşhur mantıcı var 3 saatte bir ana öğün yapmaktan sa veya tek öğünü fazlasıyla tüketmektense azar azar iki lezzetten de tadmanızı tavsiye ederim veya başka bir örnek kurabiyesi meşhur bir pastahane ve dondurması meşhur bir dondurmacı var ikinsinden de aynı saatlerde bir porsiyon tüketmektense 1 top sade kaymaklı dondurma minik bir kurabiye size yeterli olacaktır.    

          Ben şahsen ilk defa gelme fırsatı bulduğum Bozcaada da farkettim ki burası bir çok farklı lezzeti sizlere sunuyor. Ege mutfağının baştacı zeytin yağlı yemeklerinin yanı sıra herbiri İstanbul'da nam salmış balıkçılara taş çıkaran Balık restoranları ve birbirinden lezzetli kurabiyeler ve pastalar yapan kafeleri mevcut. Haliyle ada da her lezzetten tadmaya çalışıyorsunuz. Esnafların sıcak kanlılığındanmıdır yoksa havanın temizliğinden midir bilmem ama iştahınızda açılmıyor değil. Çınaraltı Kafe'de de aynen bu bahsettiğim lezzetleri İşletme sahibi Fikret beye ve oğlu Fahri beye dayanamadım sordum. Nedir bu lezzetin sırrı diye? Sağolsunlar kırmadılar ve anlatmaya başladı Fikret bey; 

"1969 yılından beri yani 48 yıldır hizmet vermekteyiz. Her biri bize has olan lezzetlerimizin tarifi ve sırrı bizde saklı. Örneğin eski rum asıllı komşumuz Madam Sofia'nın sadece anneme öğrettiği bir limonata tarifi var. İlk günkü gibi halen aslına uygun bir şekilde limonatamızı yapıyoruz. Öte yandan patlıcanlı böreğimiz tadanların damağında unutulmaz bir lezzet bırakmakta. Son olarak damla sakızlı Türk kahvemiz lezzetini pişirme yönteminden almaktadır. Aynı anda 1000 adet türk kahvesi siparişi alsak ta her kahveyi ayrı ayrı cezvede teker teker pişirmekteyiz. Bu yöntem hem ölçüm hem de pişirme süresi açısından standardı yakalayıp misafirlerimize her seferinde aynı lezzeti aktarmamızı sağlıyor." Bütün bunları her tanıştığınız işletme sahiplerinden duyabilirsiniz. Bunları reklam olsun diye söylemediklerinden emin olabilirsiniz. Reklama ihtiyaçlarıda yok çünkü zaten yetiştiremiyorlar.

Özetle tatilde beslenmenizi planlarken tercih yapma hakkı sizde, bulunduğunuz bölgenin bütün lezzetlerinden diyetinize sadık kalarak azar azar ve dengeli bir şekilde tadmayımı istersiniz veya tatil dönüşü kilo almanıza neden olma olasılığı olan ve sadece bir lezzeti yüklü bir şekilde tanmayımı istersiniz...  

                                                                                                         Diyetisyen Yunus KAPAR

                                                                                                        Beslenme ve Diyet Uzmanı
 
Diyetisyen Yunus Kapar
İstanbul Diyet

İletişim için

Mail: dytyunuskapar@gmail.com

Facebook 

Twitter

Instagram

Youtube

Pinterest

Linkedin