Otomobil Üç kavramalı ve 11 ileri şanzımana hazır olun!

Üç kavramalı ve 11 ileri şanzımana hazır olun!

07.06.2017 - 14:47 | Son Güncellenme:

Gm ve Honda tarafından üretime alınması düşünülen üç kavramalı şanzıman teknolojisi, günümüzdeki sistemlere kıyasla yüzde 5 daha iyi yakıt ekonomisi ve 11 ileri oran vadediyor.

Üç kavramalı ve 11 ileri şanzımana hazır olun

Şu an satışta bulunan çift kavramalı dişli kutuları yakıt tüketimi konusunda oldukça verimli olsalar da, önümüzdeki 10 yıl içerisinde daha da katılaşması beklenen emisyon kuralları, üreticilerin farklı alternatiflere yönelmesine sebep oluyor.

Haberin Devamı

Bunlardan biri olan üç kavramalı şanzıman teknolojisi...

Söz konusu şanzıman 10'un üzerinde oran sunması ve oldukça gelişmiş yazılımlar kullanması sebebiyle motorun en verimli bölgesinde kalarak otomobili daha az yakıtla yürütmeyi vadediyor.

ÜÇ KAVRAMALI ŞANZIMANIN YAPISI

General Motors'un araştırma halinde olduğu TCT (Triple Clutch Transmission) şanzımanın boyutları, günümüzün 8 ile 10 ileri oranlı tork konvertörlü şanzımanları ile benzer bir seviyede. TCT sistemini, şu an kullanılan çift kavramalı şanzımanların üçlü input şaftına sahip bir versiyonu gibi düşünebilirsiniz. 11 ileri, iki geri orana sahip olan ünitenin içine küçük bir elektrik motorunun dahil edilmesi, böylece hibrit otomobillerdeki verimliliğin daha da güçlendirilmesi mümkün.

Haberin Devamı

Çift kavramalı şanzımanlarda bir giriş şaftı tek haneli vitesleri, diğer giriş şaftı ise çift haneli vitesleri kontrol edecek şekilde çalışır. Üç kavramalı şanzıman teknolojisinde ise tek ya da çift haneli vitesler herhangi bir şaftın özel kontrolünde bulunmuyor. Sistemin en önemli önceliğinin, mevcut çift kavramalı şanzımanlarla ilgili şikayet konularından olan, gecikmeleri ve kafa karışıklığını minimuma indirmek olduğu ifade ediliyor.

'EN ÖNEMLİ DETAY YAZILIM'

TCT teknolojisinde, şanzıman kutusunun boyutlarını kompakt sınırlar dahilinde tutmak adına, kavramaların ve senkromeçlerin çoklu kombinasyonlar dahilinde kullanıldığını söyleyen GM mühendisleri, buradaki en önemli detayın yazılım olduğunu ekliyor. Zira sürücünün sürüş karakteri nasıl olursa olsun, şanzıman bir sonraki komutu doğru biçimde tahmin edip milisaniyeler içerisinde uygun vitesi kullanıma sunmuş oluyor. Ayrıca üç kavramalı sistemlerin aynı anda birkaç oranı pas geçerek değişim yapabiliyor olması önemli bir artı.

2025 yılında yürürlüğe girmesi beklenen yeni emisyon kanunlarını karşılamak adına, hemen her üreticinin şanzıman konusunda yeni bir hamle yapması bekleniyor.