Ali Eyüboğlu

Ali Eyüboğlu

aeyuboglu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Şimdiye kadar bu konuda çok ‘şehir efsanesi’ dinlemiş biri olarak lüks markaların satılmayan ürünlerini ne yaptıklarına dair Daily Mail’deki haber ilgimi çekti. Çünkü aralarında en pahalı olanlarının, marka değerlerini korumak için stoklarındaki milyar euroluk ürünlerini yaktıkları vardı haberde. İşte o haberden ilginç notlar:

Satılmayanları yakan markalar

Bazı markalar müşterileri nezdindeki lüks statüsü ve marka değerini korumak için stoklarındaki satılmayan ürünlerini yakarak imha eder.

Stokların indirim kampanyalarıyla eritilmesi, ürünlerinin ‘yanlış eller’ tarafından oluşturulacak ‘gri pazar’la marka değerlerini ucuzlatacağı endişesiyle ‘Olağan dışı koşullar’ için ‘olağanüstü önlemler’ alan markalar hangileri?

Haberin Devamı

İngiliz moda devi Burberry, satılmayan ürünlerini yaktığını itiraf etti ve geçen yıl 28 milyon sterlin değerindeki satılmayan ürününü böyle imha etti. 9.6 milyar sterlinlik markanın son beş yılda yaktığı ürünlerinin bedeli ise 90 milyon sterlin.

Şirket atmosfere karbondioksit ve diğer gazların salınmasına neden oldu. Bu da küresel ısınma ve sağlık riskleri oluşturdu.

Özel fırınlardaki yakılma işlemiyle geri kazanılan enerji, ilk etapta giysilerin üretilmesi için gereken enerjiye oranla çok az. Ayrıca giysilerin çoğu plastikten yapılıyor ve bunların yakılması, plastik mikro liflerin atmosfere salınmasına neden oluyor.

Konu İngiltere’de tartışma yaratınca Burberry, satılmayan malların yakılma işlemlerini durduracağını duyurdu.

İsveçli moda perakendecisi H&M, başta inkâr etmesine rağmen İsveç’in küçük bir şehri olan Vastera’ya elektrik sağlamak için stoklarındaki satılmayan 12 ton kıyafeti yaktığını itiraf etti.

Cartier ve Montblanc’ın ana şirketi Richemont, stoklarında kalan 400 milyon sterlin değerindeki tasarım saatleri parçaladı.

Marka değerlerini korumak için satılmayan saatlerini parçalayanlar arasında Piaget, IWC ve Vacheron Constantin gibi lüks saat firmaları da var.

Satılmayanları yakan markalar

Türbülans için nerede oturmalı

Türbülanstan kaçınmak için uçakta oturulması gereken en iyi yer neresidir? Çok sık uçanların uçağın hangi bölgesinde oturmaları gerektiği konusunda kanaatleri olabilir. Türbülansın yarattığı sarsıntı –ister business’ta otursun ister en arkada– uçaktaki her yolcuyu eşit etkiler diye düşünenler de vardır.

Haberin Devamı

Joey Miuccio adlı pilot, bu amaçla TikTok’ta bir canlı yayın yaptı ve takipçilerine tüyolar verdi. Pilot canlı yayında, elindeki tükenmez kalemi türbülansa girmiş uçak gibi aşağı yukarı salladıktan sonra şunları söyledi:

“Kalemin hareketlerinden de anlaşılacağı gibi uçağın tamamı sarsılıyor, ama ağırlık merkezinden uzaklaştıkça türbülansın etkisi daha çok hissediliyor. O yüzden kesinlikle arkada oturmak istemezsiniz. Arka kısım en kötü yer. Ön taraf ve kanatların olduğu yerler o kadar da kötü değil. Uçağın arka kısmının fena halde sallandığını görebiliyorsunuz. Ön taraf o kadar da kötü değil.”

GÜNÜN SÖZÜ: “Milletler parasızlıktan değil, ahlaksızlıktan çökerler.” (Marcus Tullius Cicero)