Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Göstergelere bakılırsa ekonomide canlanma başlamış durumda.

Türkiye İstatistik Kurumu ile Merkez Bankası’nın yayımladığı güven endeksleri, üretici (reel sektör) güveni ile tüketici güveninin arttığını gösteriyor.

Kapasite kullanım oranları, imalat sanayiinde üretimi işaret ediyor.

Perakende ticaret sektörü güven endeksine göre de perakendede canlanma başladı.

Güven endeksleri sıfır ile 200 aralığında sektördeki veya beklentilerdeki değişimi gösterir. Güven endeksinin 100’den büyük olması sektörün mevcut ve gelecek dönemi hakkında iyimserliği, 100’den küçük olması ise kötümserliği veya kötülüğü işaret eder.

Haberin Devamı

Reel kesimin (üreticinin) güveni önemlidir. Üreticinin güveni artarsa üretimi artırır, yatırımı artırır. İstihdamı artırır. Reel kesim güven endeksi ocak ayında 97.0 iken, nisanda 111.2 oldu.

2016 yılı nisan ayı endeksi 110.5’in de üzerine çıktı.

Üretim hacmi arttı

Reel kesimin (üreticinin) üretim hacmi endeksi yılbaşında 104.3 iken, nisan ayında 125.2 oldu. Nisan ayında üretim hacmi yılbaşına göre yüksek görünüyor ama mart ayı endeksinin (129.6) ve geçen yılın nisan ayı endeksinin (130.8) gerisinde.

Reel kesimin (üreticilerin) genel gidiş hakkındaki değerlemelerini gösteren endeks, yılbaşında 73.6 iken, nisan ayında 101.3 oldu. Geçen yılın nisan ayının 100.6 olan endeks rakamının üzerine çıktı.

Ekonomide en önemli göstergelerden biri imalat sanayiinde kapasite kullanım oranlarının değişimidir. Ekonomide önemli olan, mevcut kapasitelerin kullanımıdır. Mevcut kapasiteler kullanılmadan yeni yatırımlar başlayamaz.

Kapasite kullanım oranı nisan ayında yüzde 78.4 oldu. Bu oran yılın ilk 4 ayının en yüksek kapasite kullanım oranı. Geçen yılın nisan ayının yüzde 77.0 olan kapasite kullanım oranının da üzerine çıktı.

Tüketici güveni arttı

İç talebi harekete geçiren, tüketici güveninin artmasıdır. Tüketici güven endeksi yılbaşında 66.9 olmuştu. Martta 67.8’e, nisanda 71.3’e yükseldi. Geçen yılın nisan ayının 68.5 olan endeksinin üzerinde.

Perakende ticaret güven endeksi ise perakendedeki canlanmayı işaret ediyor. Ocak ayında 95.9 olan endeks, nisan ayında 101.6’ya yükseldi.

Haberin Devamı

Geçen 3 ayın da, geçen yılın nisan ayının 100.3 olan endeksinin de üzerinde.

Bunlar öncü göstergeler. Öncü göstergelere inanmaya mecburuz. Ancak gerçekleşmeler her zaman öncü göstergelerle aynı değişimi işaret etmeyebiliyor.

Tekrarda yarar var. Üreticinin ve tüketicinin de güveninin artması ekonomi için çok önemlidir. Güven artışı üretimin önünü açar.