Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

İstanbul’a gelen kruvaziyer gemileri Galata rıhtımına yanaşabiliyordu.

Galata Port Projesi başlayalı Galata rıhtımı kullanılamıyor. Galataport’un üç yılda tamamlanması bekleniyor. Rıhtımda, kruvaziyer gemilerine program başında ve sonunda yolcu değiştirme hizmetleri de verilecek.

Galataport sürerken Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, “Salıpazarı Kruvaziyer Limanı’nın bir an önce bitmesi önemli. Yenikapı’da 6 geminin yanaşacağı yeni bir kruvaziyer limanı projesi hazırladık. Bunu dolgu yapmadan gerçekleştireceğiz. İmar planı bitmek üzere. Bu sene ihale ettiğimizde kruvaziyer turizmine ciddi bir katkı sağlayacak” dedi.

Haberin Devamı

Projeye göre Yenikapı Yat Limanı’nın gerekli izinlerden sonra 355 günde işletmeye açılması bekleniyor. Liman, 3 büyük boy toplam 8 kruvaziyer’in yanaşmasına imkan verecek. Yılda 2.7 milyon kruvaziyer yolcusunu ağırlayacak.

Önce liman, sonra gemi

Dünyada kruvaziyer sektörünün büyüklüğü 35.5 milyar dolar. 450 kruvaziyer gemi var. Yatak kapasitesi 490 bin. 2017’de yolcu başı gelirleri 1.779 dolar.

Geçen yıl 11.5 milyon Amerikalı, 2.1 milyon Çinli, 2 milyon Alman, 1.8 milyon İngiliz, 1.3 milyon Avustralyalı kruvaziyer gemileriyle seyahat etti.

Kruvaziyer yolcularının % 35’i Karayipler’de, % 16’sı Akdeniz’de seyahat ediyor. Türkiye, önemli bir uğrak ülkesi.

2013’te Türkiye’ye 1 milyon 760 bin yolcu gelmişti. Daha sonraki yıllar terör sorunu ile gemi seferleri yavaşladı. 2017 yılında 306 bin transit yolcu geldi.

Yenikapı’ya yeni liman yapılıyor

Yanaşacak rıhtım yok

İstanbul, hem terörün olumsuz etkisinden, hem de gemilerin yanaşacağı rıhtım olmamasından büyük kayba uğradı.

İstanbul’a 2013’te 307 kruvaziyer gemisi ile 523 bin transit yolcu gelmişti. 2017’de sadece 4 kruvaziyer açıkta demirledi. 654 yolcu karaya indi.

Kruvaziyer gemileri ile gelen transit yolcular, geminin uğradığı şehirlerde önemli harcamalar yapıyor. Hediyelik eşya, yeme-içme, gemi dışı konaklama harcamaları şehirlerde ekonomiyi canlandırıyor.

Bizde de Karaköy, Kapalıçarşı, Sultanahmet, giderek artması beklenen kruvaziyer yolcularına göre yapılandı. Kruvaziyer gelişi durunca, çok iş yeri zor duruma düştü.

Haberin Devamı

Kruvaziyer gemilerinin yanaşma imkanlarının artırılması, yolcu indirme, gezdirme, bindirme hizmetlerinin iyileştirilmesi, başta İstanbul olmak üzere, Akdeniz, Ege ve Karadeniz için çok önemli. Çünkü, Türkiye gezi programlarında giderek daha fazla ilgi çekiyor.

Kruvaziyerler önce Efes ziyareti için Kuşadası’na yanaşırken, Türkiye’nin cazibe merkezlerini tanıdıkça, Akdeniz, Marmara ve Karadeniz’e yayıldılar. 2014-2015’te Bartın, Samsun, Sinop, Trabzon kruvaziyerlerin uğrak yeri oldu. Mudanya, Bozcaada, Çeşme, İzmir yoğun ilgi gördü. Kruvaziyerlerin Türkiye’yi tekrar programlarına alması tüm kıyı şeridimizde ekonominin canlanmasına katkı yapacak...