Güngör Uras

tüm yazıları
Olayların içinden
e-posta gönder

Yerli oto gücümüz var, iyi kullanalım

Yerli marka otomobil ancak araştırma - geliştirme gücü ile üretilebilir. Otomotiv sanayinde böyle bir gücümüz var. Türkiye’de markaları yerli olmasa da 6 firma otomobil üretiyor. 86 tane Ar-Ge merkezimiz otomotiv için çalışıyor. Bu gücümüzü yok sayıp sıfırdan yola çıkarak bir yere ulaşamayız

19.06.2017 Pazartesi

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Ankara’da ‘Yerli Marka’ otomobil üretimi için çalışmalara başladı. Türkiye’de otomobil üretimi 1966’da Anadol ile başladı. Bugün 6 firma oto üretiyor. Markaları yerli değil ama, üretim Türkiye’de.

Otomobil fabrikalarında, ticari araç üreten fabrikalarda ve traktör fabrikalarında tasarıdan üretime her türlü kara taşıt aracı için araştırma, geliştirme (Ar - Ge) yapan yetişmiş kadrolar var.

Bunları yok sayarak sıfırdan yola çıkarak bir yere ulaşılamaz. Otomotiv Sanayi Derneği’nden (OSD) Ar - Ge birimlerinin kadroları ve gücü hakkında bilgi rica ettim.  Öğrendiklerimi özetliyorum.

Türkiye’de faaliyet halindeki 453 Ar-Ge merkezinin 86’sı otomotiv ana sanayi ve yan sanayi kuruluşlarında. Bu kuruluşlarda 4 bin 100 Ar-Ge elemanı çalışıyor.

1- FORD OTOSAN

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1961

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 1.585 (25 Doktoralı, 342 Yüksek Lisans)

Ford Otosan, bir aracı tüm bileşenleri ile birlikte beyaz kâğıttan ticari bir ürün halini alana kadar olan tüm tasarım ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirme yeteneğine ve tecrübesine sahip.

Ford’un ağır ticari araçlarının, ilgili dizel motorlarının ve motor sistemlerinin küresel mühendislik merkezi, Ford’un hafif ticari araç tasarım ve mühendisliğinin destek merkezi konumunda.

2016 yılında faaliyete başlayan İnönü Test Pisti’nde; araç yapısal dayanım, araç dinamiği, konfor ve fren testleri ve geliştirme çalışmaları yapılıyor.

Tasarım Stüdyosu dünyadaki araç tasarım kabiliyetine sahip firmalarla rekabet halinde. Tasarım stüdyosunda, kağıt üzerinde ve bilgisayar ortamında yapılan tasarımlar 3 boyutlu modellere aktarılarak ve kil tasarımları vasıtası ile gerçekçi modellerin oluşturulmasında kullanılıyor.

2- TOFAŞ

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1994

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 621 (7 Doktoralı, 129 Yüksek Lisans)

TOFAŞ’ın Ar-Ge bölümü bir aracı tümüyle tasarlamak için gerekli gövde, iç tasarım, elektrik-elektronik, şasi, motor tasarım ve analiz yetkinliklerine sahip.

Yeni nesil elektrikli araç projesi kapsamında geliştirilen 5 elektrikli araç için firmalar ve Ar-Ge merkezleriyle ortak çalışmalar yürütülerek Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından tip onay belgesi alınmış durumda.

3- OTOKAR

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1984

Ar-Ge Personeli Sayısı: 530 (3 Doktoralı, 113 Yüksek Lisans)

Türkiye’nin en büyük özel sermayeli savunma sanayi şirketi olan Otokar, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin en büyük tedarikçisi. Savunma sanayi sektöründe, kara araçları alanında her türlü araç ve platformun tasarım, geliştirme ve sistem entegrasyonu konularında uzmanlaşmış durumda.

Otoda Türkiye’nin ilk bilgisayar destekli tasarım uygulamalarını başlatan Otokar, Ar-Ge Merkezi’nin katma değeriyle cirosunun yüzde 91’ini kendi tasarımı araçlardan elde ediyor.

Ar-Ge Merkezinin Dinamometreli İklimlendirilmiş Test Odası Türkiye’nin ilk ve tek, Avrupa’nın sayılı tesisleri arasında. Türkiye’nin en yüksek kapasiteli hidrolik yol simülatörü ve Türkiye’nin en büyük ve dünyanın en modern Elektromanyetik Uyumluluk Test Merkezine sahip.

4- MERCEDES-BENZ TÜRK

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1967

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 325 (4 Doktoralı, 130 Yüksek Lisans)

Ar-Ge merkezinde farklı tip kamyonların, şehir içi ve şehirlerarası otobüsler ve bunların alt sistem, mekanizma ve parçalarının tasarımı yanında 6 ton üzeri kamyonlar, şehir içi ve şehirlerarası otobüslerin yeni modellerin geliştirilmesinde elektrikli araçlar, hibrit araçlar yeni nesil yakıt hücreli araçlar üzerinde Ar-Ge çalışmaları yapılıyor.

Türkiye’deki Ar-Ge ekibi, araç konseptinden konstrüksiyona, simulasyon hesaplamadan teste kadar geliştirme aşamasının tamamını gerçekleştirecek yetenekte.

Aksaray Kamyon fabrikasındaki ikinci Ar-Ge Merkezi, 215 kişilik ek Ar-Ge kadrosuyla 2018’de açılacak.

5- OYAK RENAULT

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1980’lerin başı

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 252 (2 Doktoralı, 50 Yüksek Lisans)

Bursa’da 4. Nesil Clio’ nun makyajlanmış 2. faz versiyonu Ar-Ge merkezi tarafından gerekli tasarım geliştirme, yerlileştirme çalışmaları yapılarak piyasaya sürüldü. Aracın seri üretim hayatı sürecinde gerçekleştirilecek olan tüm tasarım geliştirme çalışmaları, Oyak Renault Ar-Ge merkezi tarafından sürdürülüyor.

Yeni Megane sedanın ön tasarım geliştirme aşamasından  itibaren,  aracın seri üretim sürecine kadar tüm tasarım geliştirme faaliyetleri, Ar-Ge merkezi tarafından yürütülmüş.

Oyak-Renault Türkiye’de binek otomobil motoru üreten tek fabrika. Şu anda motor üretim kapasitesi yılda 750.000 motor seviyesinde. 2016 yılında 481.609 adet motor üretildi. 2 farklı 1600 cc benzinli motor, 1500 cc dizel ve 2017 yılı başında seri üretim hayatına başlayan 1000 cc 3 silindirli benzinli motor olmak üzere toplamda 4 farklı motor üretimi gerçekleştiriliyor.

2017 Ocak ayından itibaren ilk versiyonu Oyak-Renault’da üretilen, 1000 cc 3 silindirli ve yüksek performanslı yeni motor projesinin tasarım geliştirme, iyileştirme ve optimizasyon çalışmaları Oyak Renault Ar-Ge Merkezi tarafından yürütülüyor.

2009’da kurulan Üretim Araçları Tasarım ve Geliştirme Departmanı, Fransa, İspanya, Rusya ve Kuzey Afrika’daki tüm Renault fabrikaları için gövde kaynaklı birleştirme hat ve kalıp tasarımları yapmakta. Bu departmanın tüm tasarımları yurtdışı fabrikalarına fatura edilerek satılıyor.

6- TEMSA

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1997

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 192 (1 Doktoralı, 24 Yüksek Lisans)

n Proje aşamalarında proje ve süreç yönetimi, ürün tasarımı ve geliştirme, yazılım geliştirme, prototipleme ve uygulama, bilgisayar destekli simulasyon ve test doğrulama imkanlarına sahip.

7- MAN

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1995

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 178 (24 Yüksek Lisans)

n Piyasada oluşan pazar talebine göre uygun araç teknik özelliklerinin tespiti ve belirlenmesi, teknik bilgilerin, yönetmeliklerin araştırılması, konsept oluşturulması, tasarım ve resimlerin hazırlanması, prototiplerin hazırlanması, testler ve üretime hazırlık süreci Ar-Ge Merkezinde yürütülüyor.

8- TÜRK TRAKTÖR

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1999

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 125 (2 Doktoralı, 36 Yüksek Lisans)

Traktör komponentlerinin geliştirilmesi; ğüç aktarma ve mekanik hareket elemanlarının (transmisyon, dişli kutusu, diferansiyel, fren sistemleri, vb.) tasarımı, hidrolik yan sistemleri (hidro - mekanik kaldırıcı, hidrolik kontrol sistemleri, vb.) tasarımı, motor ve ileri emisyon sistemlerinin tasarımı, elektrik ve elektronik mimarisinin (araç kontrol kartı, sensör verilerinin alınması vb.) tasarlanması konularında Ar-Ge çalışmaları yapılıyor.

9- ANADOLU ISUZU

Ürün Geliştirme / Ar-Ge Kuruluş Tarihi: 1984

Toplam Ar-Ge Personeli Sayısı: 91 (27 Yüksek Lisans)

Isuzu Ar-Ge bölümü otomotiv alanında ihtiyaç duyulan; konsept geliştirme, skeç hazırlama, modelleme, sanal modelleme, VR teknolojileri, clay model, 1/12 model hazırlama, A class yüzey modelleme gibi tüm alanlarda faaliyet gösteriyor.

7 metreden 24 metreye tüm toplu taşıma araçları ile kamyon, kamyonet, pick-up ve benzeri tüm araçları tasarlayabilecek yeteneğe sahip.

Yerli marka sevdamız, hayalimiz arada sırada gündeme geliyor. Sonra unutuluyor. Yerli marka otomobil ancak araştırma-geliştirme gücü ile üretilebilir. Otomotiv sanayinde böyle bir gücümüz var. Çok kimsenin (hatta yerli marka için yola çıkanların) bundan haberleri yok...


 

Yazarın Önceki Yazıları

22.06.2017

Çarşı pazar sakin AVM’ler hareketli

21.06.2017

Anadolu sanayisinin çoğu ‘Anadolu Kaplanları’nda...

20.06.2017

Şirketleri yabancılara satıyoruz

19.06.2017

Yerli oto gücümüz var, iyi kullanalım

18.06.2017

Fitre ve zekâtı unutmayınız

16.06.2017

Martta 534 bin kişi iş buldu

15.06.2017

Sanayi üretiminde büyük canlanma

14.06.2017

Önemli olan sanayi

13.06.2017

Tükettikçe büyüyoruz

12.06.2017

Ton ton altın nereye gitti?
daha fazlası...

Günün Yazarları

Melih Aşık

Bile bile lades
22.06.2017

Tunca Bengin

Yumurta hesabı soran TSK’da zehirlenen erler
22.06.2017

Güneri Cıvaoğlu

İstihbarat (2)
22.06.2017

Serpil Çevikcan

Kılıçdaroğlu mesaisi
22.06.2017

Cemil Ertem

Türk Akımı ve darbe yürüyüşlerinin ekonomi-politiği
22.06.2017

Çağdaş Ertuna

Yabancı merakında son nokta
22.06.2017

Cem Kılıç

HAFTA SONU TATİLİ KALDIRILIYOR MU?
22.06.2017

Sina Koloğlu

YARIŞMA 5 MİLYON TL ÖDÜL DAĞITTI
22.06.2017

Asu Maro

Yine şort, yine nefis
22.06.2017

Hakkı Öcal

Suriye’de hedefler belirginleşiyor
22.06.2017

Mehmet Tezkan

TÜRKİYE’NİN UTANÇ SAATİ
22.06.2017

Güngör Uras

Çarşı pazar sakin AVM’ler hareketli
22.06.2017

Servet Yıldırım

Türkiye’ye ‘petrol’ desteği
22.06.2017