Samed Karagöz

Samed Karagöz

samedkaragoz@gmail.com

Tüm Yazıları

50. yılını kutlayan İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlen İstanbul Bienali salgın nedeniyle bir yıl gecikmeli olarak 17. kez sanatseverlerle buluştu.

Ute Meta Bauer, Amar Kanwar ve David Teh üçlüsünün küratörlüğünü üstlendiği bienalin bir ‘tema’sı yok. Bienallerde kavramsal çerçevenin göstergesi olarak öne çıkan temalara alışkınız hatta 12. İstanbul Bienali’nin “Untitled” (isimsiz) başlığı taşımasından da farklı bir durum bu. Bunun yerine Bienali anlatan kısa bir metin her yerde karşımıza çıkıyor:

Haberin Devamı

“Bu bienal tatlı, olgun meyvelerle kaplı ulu bir ağaç olmak yerine kuşların uçuşundan, bir zamanların bereketli denizlerinden, yerküreyi yavaşça yenileyen ve besleyen kimyadan bir şeyler öğrenme arayışında. Belki bu bienal büyük bir toplanma ya da tek bir zaman ve mekânda yapılan planlı bir buluşma değil, bir dağılma, gözden uzak bir mayalanmadır. İplikleri bir araya gelir, çoğalır, ayrılır, gürültülü bir zirveye ya da nihai bir düğüme ulaşmadan yer yer kesişir. Bırakın bu bienal de kompost olsun. Vaktinden önce başlayabilsin, bittikten çok sonra da devam edebilsin.”

Bu paragraf üzerine biraz düşününce yer alan eserlerin seçiliş nedenlerini anlamak çok daha kolay oluyor. Bu bienal ortaya çıkan sonuçtan ziyade sürece odaklanıyor diyebiliriz. Küratöryal ekibin bahsettiği gibi “kompost”un öne çıktığını söyleyebiliriz. Bu yaklaşımı şahsen ben çok beğendim. Bir “şeyin” oluşumu, ortaya çıkışı o “şey” kadar önemli olabilir lakin biz 21. yüzyıl insanları bunu rahatlıkla ıskalayabiliyoruz. 17. İstanbul Bienali bu ıskalamanın önüne geçmeyi amaçlıyor.

Tabii ki hemen hemen her çağdaş sanat eserinde olduğu gibi bu bienalde yer alan eserlerde de son derece politik eleştiriler var. Çok kötü şartlarda çalıştırılan işçiler, göçler, küresel ısınma, okyanusların içindeki çöp dağları, gelir adaletsizlikleri öne çıkan temalardan.

İstanbul Bienali’nin önceki edisyonlarından farklı olarak bu kez sanatçıların büyük çoğunluğunun Avrupa dışı sanatçılardan oluştuğunu, hatta Asyalı sanatçıların ağırlıkta olduğunu söyleyebilirim.

Haberin Devamı

Bienal 12 farklı mekânda yer alıyor.

Yabancılık çekmeyeceksiniz

Zeytinburnu Tıbbi Bitkiler Bahçesi

Müze Gazhane

arthereistanbul

Barın Han

The Çinili Hamam

Küçük Mustafa Paşa Hamamı

Pera Müzesi

Büyükdere35

Merkez Rum Kız Lisesi

SAHA Stüdio

Metro İstanbul Yaklaşım Tüneli

Performistanbul

Ayrıca bienal süresince birçok fiziksel olmayan mekân da bienal mekânı olarak yer alıyor.

Mantı Postası

Radyo Bienali

Crip Magazine

Anne(x)

Şiir Hattı

Kuşlar Ne Düşünüyor?

Bienalde aynı zamanda çok sayıda performans bulunuyor. Hem Şiir Hattı bağlamında hem de Performistanbul’da performanslar yer alacak. Bu performansların zamanlarını bienalin web sitesinden takip etmek mümkün.

Sadece Türkiye’nin değil bölgenin en önemli sanat etkinliklerinden biri olarak gösterilen İstanbul Bienali ücretsiz olarak ziyaret edilebiliyor. Çağdaş sanatın ne olduğuna dair hiçbir bilginiz olmasa bile yabancılık çekmeyeceğinizi düşündüğüm 17. İstanbul Bienali’ni ziyaret etmenizi tavsiye ederim.