Songül Hatısaru

Songül Hatısaru

songul.hatisaru@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Dünyanın dijital doğan ilk nesli çalışma çağına geldi ama yeterli donanıma sahip olmadıklarını düşünüyorlar ki pek çoğu da bu endişesinde haklı! Vodafone, tüm dünyada başlattığı “Gelecekteki Seni Keşfet” programıyla 10 milyon gencin doğru mesleğe yerleşmesini hedefliyor. Vodafone ayrıca mezun, çırak, stajyer ve iş deneyimi programlarının kapsamını genişletip genç çalışan sayısını 100 bine ulaştırmayı planlıyor.

Yeni bir dünya kuruluyor. Çok değil üç beş sene içinde bildiğimiz mesleklerin çoğu olmayacak. 3D yazıcıların bina basacağı, çocuğumuzu okula sürücüsüz otomobillerin götüreceği bir ortamda, işlerimizi büyük oranda makineler devralacak. Gençler bu döneme hazır değiller, korkuyorlar ve gelecekten ümitli değiller.

Haberin Devamı

Vodafone ‘dijital çırak’ arıyor

Gelişmenin farkında olan Vodafone, gençlerin meslek edinmesini kolaylaştırmak üzere başlattığı iki inisiyatifini duyurmak üzere hafta başında Brüksel’de önemli bir toplantı düzenledi. Toplantıda, önemli bir uluslararası kamuoyu araştırmasının sonuçlarını da paylaştı. Araştırma, tüm dünyada 18-24 yaş arasındaki gençlerin “dijital doğan” ilk nesil olmalarına rağmen dijital ekonomide var olmak için yeterli donanıma sahip olmadıklarını düşündüklerini ortaya koyuyor. Vodafone’un YouGov’a yaptırdığı ve aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 15 ülkede 18-24 yaş arası 6 bin genç ile gerçekleştirilen araştırmada, gençlere geleceğe yönelik kariyer beklentileri ve endişeleri soruldu.

“Z Kuşağının Durumu” (The State of iGen) başlıklı araştırmada öne çıkan sonuçlar şöyle:

- Gençlerin üçte ikisinden fazlası (yüzde 67) eğitim hayatları boyunca ya da mezun olduktan sonra aldıkları kariyer tavsiyesinin yetersiz olduğunu ya da hiç tavsiye almadıklarını söyledi.

- Eğitim hayatları esnasında kariyer tavsiyesi alanların yalnızca yüzde 15’i, aldıkları tavsiyenin dijital mesleklere odaklı olduğunu belirtti.

- Yüzde 38’i, aldıkları tavsiyenin dijital olmayan ve tamamen geleneksel mesleklere odaklandığını, yüzde 22’si ise aldığı tavsiyenin “modasının geçtiğini” ifade etti.

- Gençlerin yarısından fazlası (yüzde 56) kendi nesilleri için en büyük zorluğun, yüksek maaşlı ve kalıcı bir iş bulmak olduğuna inanıyor. Bu oran, genç kadınlar arasında yüzde 64’e yükseliyor.

Haberin Devamı

- Gençlerin beşte birinden fazlası, tüm inancını yitirmiş olup, temel nitelikli bile olsa herhangi bir işe girmesini sağlayacak donanıma sahip olmadığını düşünüyor.

Türkiye’den 502 genç

Araştırmanın Türkiye sonuçlarında öne çıkan konular ise şöyle: Araştırmaya katılan her 5 gençten biri iş bulabilmek için gerekli becerilerden yoksun olduğunu söyledi. Yüzde 37’si, kendi nesilleri için en büyük zorluğun yüksek maaşlı ve kalıcı bir iş bulmak olduğunu belirtti. Gençlerin üçte ikisinden fazlası yeterli kariyer tavsiyesi almadığını, yüzde 47’si ise tavsiyelerin geleneksel işlere odaklı olduğunu belirtti.
Gençlerimizin yüzde 25’i, kendini dijital ekonomiye hazır hissetmiyor, yüzde 20’si de kendi becerilerine uygun dijital işlerin neler olduğunu bilmiyor.

18 ülkeyi kapsıyor

Vodafone ‘dijital çırak’ arıyor

Brüksel’deki toplantının açılış konuşmasını yapan Vodafone Grubu CEO’su Vittorio Colao, “Vodafone olarak, yeni neslin yeni iş dünyasına bağlanmasına yardımcı olmak istiyoruz” dedi. Colao’nun verdiği bilgiye göre, genç istihdamında dünyanın en iyi 100 işvereni arasında yer almayı hedefleyen şirket, gençleri geleceğin mesleklerine hazırlamak üzere “Gelecekteki Seni Keşfet” adı altında uluslararası bir program başlattı. Kendi alanında dünyanın en büyük meslek edindirme programı olarak gösterilen bu çalışma ile 18 ülkede yaklaşık 10 milyon gencin iş bulmasına yardımcı olacak, gençleri geleceğin mesleklerine hazırlayacak. Vodafone, 18 ülkedeki bu gençlere dijital ekonomiye yönelik kariyer tavsiyesinin yanı sıra eğitim içeriklerine erişim imkânı da sunacak.

Haberin Devamı

Vodafone da gençleşecek

Vodafone ayrıca, kendi bünyesinde çalışan gençlerin sayısını artırarak, daha fazla sayıda gence dijital bir işyerinde doğrudan deneyim kazanma imkânı sunacak. Buna göre Vodafone, 2022 yılına kadar 100 bine yakın genç çalışana ulaşmak için halihazırda tüm dünyada uygulamakta olduğu mezun, çırak, stajyer ve iş deneyimi programlarının kapsamını genişletecek. Genç çalışan oranını yükseltecek.

Ücretsiz eğitimler ve kurslar

Vodafone bunun için, uzman psikologlar, kariyer danışmanları ve eğitimciler ile birlikte çalışarak, “Geleceğin Mesleği” (www.vodafone.com.tr/GeleceginMeslegi) adı altında, akıllı telefonlar üzerinden sunulan bir servis geliştirdi. Servis, gençlerin dijital ekonomide iş bulmak için gerekli yeni beceri ve fırsatlara erişimini sağlayacak, basit ama kapsamlı bir çözüm olarak tasarlanmış. “Geleceğin Mesleği” uygulamasında ilk adımda, bireyin eğilim ve ilgi alanlarını anlamak üzere bir dizi psikometrik test çözülüyor. Bu testlerden çıkan bulgular, dijital ekonominin sunduğu en uygun meslek kategorisi ile eşleştiriliyor. İkinci adımda birey, seçmiş olduğu lokasyonda bulunan, Vodafone bünyesindeki iş imkânları da dahil olmak üzere belli iş olanaklarına yönlendiriliyor. Kullanıcılar ayrıca, online kanallar üzerinden dijital beceri eğitimleri sunan ve pek çoğu ücretsiz olan kurslara da ulaşabiliyor. Testleri tamamlayan kullanıcılar, kendi beceri ve ilgi alanlarını özetleyen, özgeçmişlerinde ya da iş başvurularında kullanabilecekleri bir değerlendirme notuna da sahip oluyor. Online eğitimlerde, müşteri içgörüleri sayısal teknikler, başarılı müzakere yönetimi, müşteri Merkez IT stratejileri eğitimi, müşteri analitiği eğitimi, pazarlama stratejisi, girişimcilik, android materyal tasarımı, dijital müşteri ilişkileri, müşteri data analizi gibi eğitimler veriliyor.