Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Küresel çapta yeniden yapılanmaya imza atan Beko, güçlü markalarıyla Avrupa’da ulaştığı açık ara birinciliği, dünya liderliğine taşımak için hızlı adımlarla ilerliyor. Şirket, Türkiye’de Arçelik başta olmak üzere markalarıyla güçlü liderliğini sürdürecek.

Arçelik globalleşme stratejisi doğrultusunda dünya operasyonlarını “Beko” markası altında birleştirerek, 2000’lerde kullandığı “Bir Dünya Markası” sloganını zirveye taşımak adına yeni bir oluşuma imza attı.Türkiye’de Arçelik-Beko, İtalya’da Indesit, Güney Afrika’da Defy olmak üzere faaliyet gösterdiği bölgelerdeki tüm markalarını koruyarak yolculuğuna devam edecek olan şirket, Beko logosunu da yeniledi. Yeni dönemde Beko, 57 ülkede 121 iştiraki, 22 markası ve 55 bin çalışanı ile faaliyet gösterecek.  

Haberin Devamı

1 Nisan itibariyle ABD’nin pazar lideri Whirlpool’un Avrupa operasyonlarını devralarak grubun 8 milyar euro’luk cirosunu 11 milyar euro’ya taşıdıklarını belirten Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Fatih Kemal Ebiçlioğlu, böylece Avrupa’da açık ara birinci olduklarını, şimdi hedefin ilk 3’te yer aldıkları dünya pazarında 1 numaraya çıkmak olduğunu söyledi. Bunun için mesafe olduğu da kaydedildi. 

Taçtaki pırlanta: Arçelik 

Rahmi Koç’un “Koç’un başında bir taç var ise, taçtaki pırlanta Arçelik’tir” sözünden yola çıkarak, global büyüme yolculuğunu sürdürdüklerini güvenle hatırlatan Ebiçlioğlu; “Liderlik yolunda büyümek için hızlı adımlar atacağız. Bunun için kaynağımız hazır, nitelikli insan kaynağımız hazır, biz hazırız” dedi. 

Whirlpool’un Avrupa’daki 39 iştiraki ve İtalya, Polonya, İngiltere ve Slovakya’daki 9 fabrikasını devralan Beko, bölgedeki mevcut 30 iştiraki ve 2 fabrikasını da eklediği yeni bir şirket kurdu. Hollanda merkezli “Beko Europe” adlı şirketin yüzde 75 hisse ile kontrolü Arçelik tarafında, yüzde 25 hisse Whirlpool’da olacak. 

Whirlpool’un Ortadoğu ve Kuzey Afrika’daki faaliyetleri ile Birleşik Arap Emirlikleri ve Fas’ta bulunan bağlı ortaklıklarının yüzde 100 hissesi de ayrıca Beko’ya devredildi. Beko Europe’un toplam konsolide cirosunun 5.5 milyar euro’yu bulması öngörülüyor. Beko Europe ayrıca Arçelik’in ve Whirlpool’un markaları, ürün portföyleri ve satış kanallarının birleşimiyle oluşan sinerjiden fayda sağlayacak. 

Haberin Devamı

Amerika sürprize açık 

Avrupa, Türkiye ve Ortadoğu, Afrika ile Asya pazarlarında ciddi adımlar attıklarını belirten Arçelik CEO’su Hakan Bulgurlu, “Amerika işimizin en küçük olduğu kıta. Burada da büyüme için planlar yapıyoruz” diyerek; gerek yeni satın alma, gerekse gelecekteki hamleler adına önemli bir mesaj verdi. Satın alma tarafında Avrupa’da başka bir marka düşünmediklerini de sözlerine ekledi. 

Öte yandan Bulgurlu, nüfusu büyük mevcut pazarlarda da güçlü büyüme bekliyor. 3 yıldır durgun olan Avrupa pazarında da ikinci yarı ile hareketlenmenin başlamasını öngörüyor. Bulgurlu, “Büyüme için ciddi fırsatlar var. Ayrıca katma değerli yeni işlerle de büyümemizi güçlendireceğiz” dedi. 

İşte Beko’nun 22 markası

Arçelik, Beko, Whirlpool*, Grundig, Hotpoint, Arctic, Ariston*, Leisure, Indesit, Blomberg, Defy, Dawlance, Hitachi*, Voltas Beko, Singer*, ElektraBregenz, Flavel, Bauknecht, Privileg, Altus, Ignis, Polar. (* Bölgesel kullanım hakkı var.)

Haberin Devamı

Dünyada lider olacak

Borsa İstanbul’da yola devam

Türk borsasında halka açık ana şirket “Arçelik A.Ş.” ismini koruyacak. Kurumsal marka Beko olacak. 

2023’te konsolide gelirini 8 milyar euro’ya çıkardı. 

Şirket, yıllık bazda net kârını yüzde 20 artırarak 8.4 milyar TL’ye taşıdı. 

Beko kurumsal markasının logosu koyu mavi tonunu içeriyor. Tüketici markasındaki kullanımından daha büyük bir fontta kullanılan B harfi, büyümeyi ve kapsayıcılığı simgeliyor. Modern tasarımlı logo, tüketici marka mirası ve değerlerine sahip çıkıyor. 

Global çapta satın almalara imza attı

Arçelik, son 10 yılda gerçekleştirdiği Dawlance, Voltas Beko, Singer Bangladesh, Hitachi Home Appliances, Whirlpool Russia, Beko Europe’u içeren ortaklık şirketleri, şirket satın alma ve yatırımlarıyla ivme kazanarak devam etti. 

2000’li yıllarda Avrupa’da yerel markalar Leisure, Flavel, Arctic, Elektrabregenz ve Blomberg, 2007’de Almanya kökenli Grundig şirket bünyesine katıldı. 

2011’de Güney Afrika’da Defy ve 2016’da Pakistan’da Dawlance satın alımı gerçekleşti. 

2016’da Tayland buzdolabı işletmesi üretime başladı. 

2017’de Tata grubu bünyesindeki Voltas ile ortaklık şirketi Voltas Beko’yu kurdu. 

2019’da Arctic markasıyla Romanya’da çamaşır makinesi fabrikasını açtı. 

2019’da Singer Bangladesh markasını satın alarak Bangladeş’e adım attı. 

2021’de Whirlpool’un Manisa’daki soğutucu ve çamaşır makinesi üretim tesislerini satın aldı. 

2021’de Japon Hitachi GLS ile anlaştı. 

2022’de Whirlpool Corporation’ın Rusya operasyonlarını aldı. 

Yeni yatırımlarla Mısır, Bangladeş ve Pakistan’da üretim ağını kuvvetlendirmek için harekete geçti. 

2016 yılından beri Türkiye ve globalde yaptığı toplam satın alma ve teknoloji yatırımları 1.7 milyar euro’ya ulaştı. 

Afrika, Amerika, Asya Pasifik, Avrupa ve Orta Doğu bölgeleri olmak üzere toplam Türkiye dışı cirosu 5 milyar euro oldu. 

Sürdürülebilirlik için güçlü bir taahhüt verdi

2050 yılına kadar tüm operasyonlarda net sıfır emisyona ulaşmayı taahhüt ediyor. Beko Europe’un kuruluşuyla birlikte bu alanda önemli bir sinerji yaratacağına inanıyor. 

2030 yılına kadar üretim tesislerinin bulunduğu tüm ülkelerde yeşil elektrik oranını yüzde 100’e çıkarmayı hedefliyor. 

2023 yılında enerji verimliliği odaklı projelerine devam ederek aydınlatma sistemleri, basınçlı hava sistemleri, verimli motor dönüşümü, iklimlendirme düzenekleri, ısı geri kazanımı, yalıtım ve süreç optimizasyonu alanlarında faaliyet gösterdiği 373 projenin ardından finansal anlamda 1.6 milyon euro finansal tasarruf elde etti. Bu çabalarla aynı zamanda 6983 ton CO2e sera gazı emisyonunu da engellendi. 

2019 yılında Romanya Ulmi’deki çamaşır makinesi fabrikası Dünya Ekonomik Forumu (WEF) tarafından Sustainability Lighthouse seçildi.