Süleyman Ateş

Süleyman Ateş

suleyman.ates@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Selamlar Hocam, birkaç ay önce eşimle anlaşamadık ve resmen boşandık. Bu resmi boşama 1 Talak mı oluyor? Yoksa resmi boşama 3 talak gibi bir boşanma mı oluyor? Çünkü biz birbirimizi sevdiğimiz için tekrar evlenmek istiyoruz. Boşandığımızda ne ben ne de eşim başkasıyla evlendik. Fakat Bakara 230 ayete göre “Eşin başka kocayla evlenip boşanmadan eski kocasına dönmesi helal olmaz” buyurmakta. Şimdi biz ne yapacağız? Resmi boşama 1 talak mı sayılır? Fakat Bakara suresi 232 ayet’te ise “boşadıktan sonra kendi aralarında anlaştıkları halde onlara mani olmayın” diyor. Sanki Bakara 230 ile 232 arasında çelişki var gibi gözüküyor, oysa biliyorum ki Kur’ân’da çelişki olmaz. Bana özet olarak açıklayabilirmisiniz lütfen? Resmi olarak boşandıktan sonra, dinen de boşanmış sayılır mıyız? Teşekkür ederim hocam. Saygılarımla. Ali Can
Cevap: Bakara 230’ncu âyet kadının özgürlüğüne ambargo koyanları önleme amacına yöneliktir. Adam boşadığı kadının evlenmesine engel olabilirdi. Kur’ân ancak iki boşamada kocaya, karısına dönme hakkı tanıyor. 3. boşamada artık irade tamamen kadının elindedir. İsterse başka biriyle evlenir. O adam da boşarsa, kadın isterse eski kocasına varabilir. Ama kadın kendi özgür iradesiyle başka biriyle evlenmek istemez ve yine kocasına dönmek isterse işte 232’nci âyetin hükmüne göre velilerinin kadına engel olmaması gerekir. Kadın tekrar kocasıyla evlenebilir. Ama bu kez kocanın zorlamasıyla veya velilerin baskısıyla değil, kendi özgür iradesiyle kocasına dönebilir. Bu dönüşünde kocanın, yeni bir mehir vermesi ve nikâh kıyması gerekir.
Mahkeme yoluyla boşanmaya gelince eğer erkek mahkemeye gidip kendi ağzıyla boşadığını söylerse artık bu kesin boşamadır. Üç talak verilmiş olur. Ama hiç mahkemeye gitmemiş, boşadım dememiş ise bu mahkeme kararı bence ric’i (dönüşü mümkün) talak sayılır. Her ne olursa olsun, mahkeme kararıyla da olsa eski karı koca özgür iradeleriyle evlenmek isterlerse Kur’ân buna engel değildir. Kur’ân’ın amacı kadının özgürlüğüne müdahaleyi önlemek, onun özgür iradesiyle hareket etmesini, erkeğin baskısından ve tasallutundan kurtulmasını sağlamaktır. İşte benim Kur’ân’dan anladığım budur. O hülle meselesi Kur’ân’ın amacına terstir. Zaten Hz. Ömer böyle bir şey yapanı taşlayacağını söylemiştir.
İkinci rekâtta uzun okumak mekruh mu?
Hocam, öncelikle iyi çalışmalar diliyorum / ben bir cemaatte iken yatsı namazı kıldık, imam ilk rekâtta İhlâs okudu ikinci rekâtta ise İhlâs’tan çok önce gelen ve İhlâs’ın iki katından daha uzun bir sure okudu. Şimdi sıraya dikkat etmediği için hem de daha uzun bir sure okuduğu için o namazı tekrar kılmam gerekir miydi ? Çünkü bildiğim kadarıyla namaz öyle mekruh oluyormuş. Cevaplarınız için teşekkür ederim. Ahmet Fidan
Cevap: Namaz tamamdır, kim mekruh demiş? İnsanlar. İnsanların görüşleri din değildir. Öyle şeyleri kafaya takmak doğru değildir. Nam azda Hak’tan başka şeyler düşündüysen işte asıl mekruh olan odur.