Veli Bahçeci

Veli Bahçeci

veli.bahceci@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Önceki yazımda online itibar yönetiminizde dizginleri ele almanın ilk adımı olan mevcut online izleniminizdeki durum tespitinizi yapmayı ve istemediğiniz içerikleri nasıl temizleyebileceğinizi anlatmıştım. Bu yazımda ise size online izleniminizi nasıl şekillendirebileceğinizi aktaracağım.

SOSYAL MEDYA EN ÖNEMLİ ADIM

Günümüzde insan kaynakları departmanları bile işe alım yapacağı zaman bazı adaylar hakkında sosyal medyada bir araştırma yapıyor. Neden böyle bir araştırma eğiliminde oldukları başka bir yazının konusu ve daha sonra bu konuda da yazacağım.

Haberin Devamı

Bizzat şahit olduğum bir husus olduğu için aktardım bir örnekle devam edeyim. Özel bir şirketin insan kaynakları yöneticisi ilandaki bir pozisyona başvuran adaylardan birinin Facebook profilindeki herkese açık olan bir fotoğrafını görüyor. Fanatik bir taraftar olan adayın holigan ve şiddet eğilimli olabileceği çıkarımını yapıyor ve bu adayın ekipte agresif tutum sergileyip sorun çıkarabileceğini yorumluyor. Dolayısıyla bir çıkarım yaptığı için belki de tam anlamıyla uygun olan bir adayı eliyor. Gördüğünüz üzere artık işe alımlarda özgeçmişin de ilerisinde etkenler söz konusu. Bu nedenle aşağıda sıralayacağım maddeleri büyük bir titizlikle yapmanızı öneririm.

1. FACEBOOK

1.1. Facebook profilinizde arkadaşlarınızı gruplandırarak, paylaşımlarınızı hangi grupların görebileceğini belirleyin. Herkese açık bir profiliniz olmasın. İlla herkesin görmesini istediğiniz bir paylaşım yapacaksanız da bu yanlış anlaşılmanıza / yorumlanmanıza veya olduğunuzdan farklı görünmenize yol açabilecek bir paylaşım olmasın.

1.2. Facebook profilinizde yüzünüzün - gözünün net olduğu, güncel bir fotoğraf kullanın. İnsanlar sizin siz olduğunuzu anlasın. Evliyseniz çocuğunuzun fotoğrafını profil fotoğrafı yapmayın. Eşinizle veya ailecek çekilmiş bir fotoğraf da çok sırıtmayacaktır ama mümkünse sizin siz olduğunuz anlaşılabilsin.

1.3. Facebook profilinize herkese açık olarak görünecek eklemeler / düzenlemeler yapın. Mesela hobilerinizi, izlediğiniz TV showlarını, filmleri, okuduğunuz kitapları, daha önceki iş / okul bilgilerinizi ekleyebilirsiniz. Bunların herkesçe bilinmesi online izleniminiz açısından önemliyse, hedeflediğiniz izlenime uygun olan bilgilerinizi güncelleyin.

Haberin Devamı

ÖNEMLİ NOT: Eğer Facebook’un sizin için kişisel kalmasını ve sadece sizi gerçekten çok iyi tanıyanların (yakın çevre, aile gibi) profilinize ve paylaşımlarınıza erişebilmesini istiyorsanız ama bir yandan da diğer insanlar için de iyi bir online izlenim bırakmak istiyorsanız, en güzel method; kendi adınıza profesyonel bir Facebook sayfası açmanız ve herkese açık olarak bu sayfaya bilgiler girmenizdir. Dikkat edin! Yeni bir profil değil, size ait kişisel bir Facebook sayfası…

2. LINKEDIN

2.1. LinkedIn profilinizi güncel bilgilerle doldurun. Eksik veya eski bilgiler sizi yanlış anlaşılmaya sevk eder. Eğer iş sahanızda İngilizce olmazsa olmaz bir özellik ise tüm profilinizi İngilizce’ye uyarlayın.

2.2. LinkedIn profil fotoğrafınız çok önemli. Bir iş platformuna uygun fotoğraf seçin. Tabi ki vesikalık fotoğrafınızı da koyun demiyorum ama gözleri kısıp, uzaklara havalı havalı baktığınız ‘bakmıyormuşum gibi çek pampa’ pozlarınızı veya güneş gözlüğü takıp, tişörtünüzün yakalarını yukarı kaldırdığınız ‘aşırı narsist duran’ fotoğrafları çok komik bulduğumu saklamayacağım.

Haberin Devamı

2.3. Profilinizde mutlaka sizi anlatan bir paragraflık bir ön yazı bulundurun. Bu yazıda iş veya okul deneyimlerinizden bahsederek zaten profilinizde yer alan/alacak olan şeyleri tekrar anlatmanızın bir manası yok. Bu kısım sizin karşı tarafa söyleyeceğiniz en önemli sözlerinizi ihtiva edecektir. İster kişisel özelliklerinizi isterseniz de yeteneklerinizi sivriltin. Ama bir şekilde ilk sözlerinizle karşı tarafa profilinizi detaylı inceleme hissiyatı vermeniz çok önemli.

2.4. Sizi en iyi ifade eden iş ünvanını profilinizde isminizin hemen altında görünecek şekilde ayarlayın. Örneğin; Elektrik Elektronik Mühendisi, Psikolojik Danışmanlık Rehberlik Uzmanı, Satış Temsilcisi, Pazarlama Profesyoneli, Eticaret Uzmanı, İnsan Kaynakları Eğitmeni gibi iş yerinizden bağımsız ünvanlar sizin kendinizi kısaca takdim etmenize olanak sağlayacaktır.

2.5. İş deneyimlerinizi kısa ve öz anlatın. Fazla uzun iş deneyimleri okunmadan geçiliyor. İşinizi tam olarak anlatın ve bu durumlar için seçtiğiniz kelimelere de dikkat edin. Mümkünse yaptıklarınızı madde madde yazın ama maddelerin aynı kategoriden olmasına ve aynı şeyi farklı farklı anlatmamaya gayret edin. Aynı kategoriden kastım; bir maddede yaptığınız işlerden birini anlatırken başka bir maddede -mesela- bu işten neden ayrıldığınızı yazmamanız. Yine yaptığınız başka işlerden bahsedin. O maddelerin tamamı aynı genel izlenimi yaratmalı.

2.6. Becerilerinizi, yetkinliklerinizi, aldığınız eğitimleri, belgelerinizi, üyeliklerinizi ve işinize yarayacağını düşündüğünüz bütün profesyonel bilgileri profilinize ekleyin. Ama en önemlisi ‘doğru’ anlatın. Zira hiçbir yalan sonsuza dek gizli kalmaz.

2.7. Daha öceki deneyimlerinizde beraber çalıştığınız / iş yaptığınız kişilerden sizin hakkınızda tavsiyeler / görüşler yazmalarını rica edin.

2.8. İş alanınız ve ilgi alanlarınız doğrultusunda firma sayfalarını, iş adamlarını takibe alıp yine iş ve ilgi alanlarınıza uygun gruplara abone olun. Mümkünse o gruplarda bilgi alışverişinde bulunun. Ama asla SPAM YAPMAYIN! Kendiniz veya işinizi tanıtıcı yorumlar, mesajlar, iletiler çok itici durur ve sizi farklı olmaktan çok uzak durulacaklar listesine ekletir.

3. TWITTER

3.1. Kullanıcı adınız isimsoyisim şeklinde olsun. Eğer mümkün değilse de profilinizde ismini açık açık yazın ki insanlar aramalarda sizi rahatlıkla bulabilsin. Kullanıcı adını isimsoyisim olarak alamıyorsanız, daha önce bir başkası o adı kullanmış demektir. Bu durumda noktalama işaretleriyle şansınızı deneyebilirsiniz. Mesela isim_soyisim veya soyisimisim_

NOT: Sakın isim_soyisim5732 veya isimsoyisimmmmm gibi akılda tutulması zor şeyler denemeyin.

3.2. Kullanıcı adı demişken; Twitter’da iki yaygın kullanım şekli mevcuttur. Birisi kişilerin kendi kimlikleriyle açtıkları hesaplar, diğeri ise kendi isimlerini vermeden farklı bir isim ve profille açılan hesaplar. Bazen bu farklı isimle açılan hesaplar parodi hesabı da olabilmekte. Eğer kendi adınızla açtığınız bir hesabınız varsa buradaki bilgilerinizle yazdığınız tweetlerin eşleştirileceğini ve iyi veya kötü bir online izlenime yol açabileceğini unutmayın. Eğer bu kısımdan rahatsız değilseniz sıkıntı yok. Ama kafanızda bir ‘acaba’nız varsa hemen farklı bir isimle / lakapla yeni bir hesap açarak oradan paylaşım yapın. Ve mümkünse hiç bir şekilde gerçek kimliğinizle bu hesabınızı ilişkilendirmeyin.

3.3. Twitter profilinizde kendinizi anlatırken #etiket kullanmanızı öneririm. İş alanınız veya kendinizi lanse etmek istediğiniz alanlarla alakalı etiketler kullanarak ilgiyi üzerinize çekebilirsiniz. Varsa mutlaka websitenizi profilinizdeki ilgili alana ekleyin.

4. GOOGLE PLUS VE DİĞERLERİ

Benzer platformlarda da yukarıda saydığım fotoğraf, profil bilgisi ve paylaşım -gizlilik ayarları- maddelerini uygulayabilirsiniz.

SİZE UYGUN DİĞER PLATFORMLAR

Yaptığınız işe veya online izleniminize katkı sağlayacak yani sizi daha iyi ifade edeceğini düşündüğünüz platformlarda profillerinizin olmasına ve paylaşımlarda bulunmaya dikkat edin. Örneğin;

Fotoğraf konusunda: Flickr, Instagram

Yemek, gurme tatlar konusunda: ,

Sunum, ders, kurs gibi konularda: SlideShare

Blog yazıları gibi konularda: Tumblr, Wordpress gibi…

KİŞİSEL WEB SİTENİZ

Kendi adınıza bir domaininiz (alan adınız) varsa hemen bir de hosting (barındırma hizmeti) satın alarak kendi adınıza sizi anlatan, derleyen toparlayan, insanlara izlenim anlamında yeteri kadar bilgi verebileceğiniz şık bir site yapmalısınız.

Kendi adınıza bir domain veya hostinginiz yoksa veya buna ayıracak bir bütçeniz yoksa kendinizi anlatmanıza yarayacak ve size ait bir domain ile kişisel web sitesi havası kazandıracak ücretsiz servisler mevcut. Kimdir.com, About.Me gibi örneklerden yararlanabileceğiniz gibi Google’da kısa bir aramayla daha farklı servisleri de keşfedebilirsiniz.

Kısaca özet geçecek olursak online izleniminizi belirleyen tek unsur siz olamayabilirsiniz. Ama kontrol altına almamanız ve istediğiniz gibi şekillendirmemeniz için hiç bir engel de yok. İnsanların sizi nasıl görmesini istediğinize karar verip o şekilde bir online izlenim yaratabileceğinizi unutmayın. Asıl önemli olan nokta; online izleniminiz için bakacağınız ilk yer kendinizin olduğudur. Sizden fazlasını, eksiğini, başkasını değil, tam olarak sizi anlatmalısınız bize / yani sizi arayacak olan kişilere.