Gündem Popüler kavramlar ne kadar biliniyor

Popüler kavramlar ne kadar biliniyor

27.06.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

IPSOS Milliyet okurları için derledi.

Popüler kavramlar ne kadar biliniyor

Metaverse, NFT, kripto paraların toplumdaki durumu...

Haberin Devamı

Hangi alanda olursa olsun hızla popülerleşen kavramlar, olaylar yanılgılara yol açabiliyor. En çok rastladığım yanılgı ise yeni bir ürünün, durumun, olay ya da kavramın bazı kitlelerin büyük ilgisini çektiğinde bunun toplumların geneli için de geçerli olduğu yanılgısı. Bazen toplantılarımızda katılımcılardan o sırada çok popüler (!) olan bir konuya dair toplumun ne düşündüğünü sorarız, toplumun o konuya yaklaşımına yönelik tahminlerini duymak isteriz. Toplumun yaklaşımı ile o tahminler arasında genellikle çok büyük farklar olduğunu söylemem lazım. Bu bazen temel ihtiyaç konularında bile böyledir. İşte bu nedenle kişisel tahminler ile değil objektif araştırmaların sonuçları ile hareket etmek çok kritik. Yeri geldi (ya da ben getirdim) araştırmanın önemini bir kez daha vurgulamış olayım.

Haberin Devamı

Son dönemin popüler kavramları olan Metaverse, NFT, kripto paraların vatandaş nezdinde ne kadar bilinirliği var? Ekonomi sayfası okurları olarak incelemeden önce bu bulguları tahmin etmeye çalışın, bakalım ne kadar yaklaşacaksınız?

Metaverse kavramının bilinirliği sene başından Haziran ayına kadar geçen sürede artmış. Artmış ama ne seviyeye gelmiş? Sene başında her on kişiden sekizi ya hiç duymamış ya da sadece ismen duyup bilgi sahibi olmadığını ifade ediyordu. Haziran’da bu oran biraz azaldı, ancak hala üç kişiden ikisi ya Metaverse kavramını hiç duymamış ya da duysa bile pek bilgisi yok halde. Duymuş olanların da önemli bir kısmının elektronik oyun meraklıları olduğunu tahmin ediyorum, çünkü bilinirliği en yüksek platform Roblox. NFT kavramı Metaverse ile karşılaştırdığımızda geriden geliyor. On kişiden sekizi için henüz pek bir şey ifade etmiyor. Konu kripto paralara geldiğinde ise tablo değişiyor. Neredeyse herkes, bu kavramı en azından duymuş. Tabi duymuşlar ama dört kişiden üçü kripto para piyasasında henüz hiçbir işlem yapmamış. Riskli bulunuyor. Kripto para piyasası-nın son haftalardaki trendi de bu temkinli grubu haklı çıkarmış gibi.

Önümüzdeki dönemde sanal dünya ile gerçek dünyanın daha da fazla yaklaşacağı, hatta iç içe geçeceğini tahmin etmek büyük bir meziyet değil. Ancak hangi kavramın toplum yaşamına hangi takvim ile, nasıl dahil olacağını tahmin etmek konusunda yanılacağımız kesin gibi.

Haberin Devamı

Vatandaşın Metaverse kavramında bilgi düzeyi artıyor

Son dönemlerde hayatımıza giren metaverse kavramını bugün her 10 kişiden 7’si ismen de olsa biliyor.  Ancak bu konu hakkında bilgili olduğunu söyleyenlerin oranı sadece %8. Bireylerin %25’i fikri olduğunu söylerken %34’ü sadece ismen biliyor.  Ama yine de bu konuda bilinirlik düzeyi artıyor. Şubat 2022 tarihinde Metaverse bilinirliği %47 oranındaydı.

Popüler kavramlar ne kadar biliniyor

Metaverse platformları içinde en yüksek bilinirliğe sahip platform Roblox

Metaverse kavramının bilenlerin ya da fikri olduğunu söyleyenlerin en fala bildikleri Metaverse platformu %41 ile Robox. Sandbox %30 ile ikinci en yüksek bilinirliğe sahip platform. Bu kitle içinde herhangi bir platformu bilmediğini söyleyenlerin oranı %30.

Popüler kavramlar ne kadar biliniyor

Kavram olarak bilenlerin de çok ayrıntılı fikri yok

Haberin Devamı

NFT kavramı da artık bireylerin %63’ü tarafından bilinen bir kavram. Ancak kavram olarak bildiğini ama çok fikri olmadığını söyleyenlerin oranı %44. NFT konusunda bilgili olanların oranı ise %19. NFT’den satın alım yapan %2’lik bir kitle de var.

Popüler kavramlar ne kadar biliniyor

Kripto paraya artık hemen hemen herkes aşina

Kripto para bilinirliği ismen de olsa bugün toplumun %96’sı tarafından bilinen bir kavram. Bilinirliğinin bu kadar yüksek olmasına rağmen kripto para konusunda bilgili olduğunu söyleyenlerin oranı %17 seviyesinde. Kripto para hakkında bir fikri olanların %9’u bugüne kadar çeşitli uygulamalar/ platformlar kullanarak kripto para satın almış  veya satış yapmış ve yapmayı düşünenlerin de oranı %21. Toplamda her 2 kişiden 1’i için bu ürün bir yatırım aracı olmuş durumda.

Popüler kavramlar ne kadar biliniyor