Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

“Ayakkabının A’dan Z’ye tüm yolculuğunu sahipleniyoruz” diyen FLO CEO’su Yenal Gökyıldırım, bu yıl 57 milyon çift ayakkabı satacaklarını belirtirken, ‘küresel Türk markası’ olma vizyonuyla yurt içinde ve yurt dışında yatırıma devam edeceklerini söyledi.

Büyüme odağını hiç kaybetmeden Türkiye’nin bayrağını sadece içeride değil yurt dışında da hızlı ve güçlü adımlarla dalgalandıran FLO, atacağı imzalarla bu yıl satış yaptığı ülke sayısını 75 ülkeye çıkarmayı öngörüyor. Grup 2022’de yaptığı 818 milyon TL yatırımı, 1.4 milyar TL’ye taşıyacak. Geçen sene 16.5 milyar TL olan ciroya imza atan şirket, bu rakamı da 34.1 milyar TL’ye ulaştırmayı öngörüyor. 2023 toplamında 57 milyon çiftin üzerinde ayakkabı satışı yapmayı planlayan, geleceğe oldukça iddialı hedeflerle koşan FLO’nun CEO’su Yenal Gökyıldırım ile yaptığımız sohbette, şirketin hedefleri, stratejisi, küresel arenadaki görünümünü ve son dönemdeki gelişmeleri ele aldık...

Haberin Devamı

- Türkiye’de doğan bir marka olarak, küresel vizyonunuz nedir?

Global arenada bayrağımızı başarı ile dalgalandıran ender markalardan biri olduğumuza inanıyorum. 3 kıtada 30 ülkede 800’ü aşkın mağazamızla yaygınlaşan global operasyonlarımız her geçen gün daha da büyüyerek yoluna devam ediyor. Girdiğimiz pazarlarda hızlıca derinleşerek ya pazar lideri oluyoruz ya da pazar liderliğini zorluyoruz. MENA, CIS ve Kuzey Afrika bizim mağazacılık ayağında doğal büyüme alanımız. Bu bölgelerde sürekli derinleşiyoruz. Mağazacılığın yanı sıra e-ticaret ve toptan satış kanallarımız ile yurt dışında büyüyoruz. 66 ülkede toptan satış faaliyetlerimizi sürdürmekteyiz. Bu yıl eklenecek 9 ülke ile 75 ülkeye ulaşmayı hedefliyoruz. Biz ülkemizi farklı coğrafyalarda temsil etmekten gurur duyuyoruz. 2023 yılında yeni giriş yapacağımız ülkelerle birlikte yarısı yurt dışında olmak üzere 80 ile 100 arasında yeni mağaza ile yurtdışında yaygınlaşmayı planlıyoruz.

- Büyüme odaklı ilerleyen bir şirket olarak bu alandaki rakamlar, gelişmeler neler?

FLO olarak büyüme odağımızı hiç kaybetmiyoruz. Globalde büyüme stratejimiz doğrultusunda, yarısı yurt dışı olmak üzere toplam 103 mağaza ile 2022 yılı tarihimizde en çok mağaza açtığımız yıl oldu. Odağımızda tüm kanallarımızda büyüme var. Mağaza açılışlarımız devam edecek, e-ticaret kanalında büyüyeceğiz, stratejik marka lisans iş birliği fırsatlarını değerlendirmeye ve toptan satış ile ulaştığımız ülke sayısını arttırmaya çalışacağız. Gelir tarafında yurt dışından gelen ciromuzun payını yüzde 15’lerden yüzde 25’ e çektik. Orta vadede hedefimiz yurt dışı faaliyetlerimizin ciromuzdaki payını yüzde 50’ye çıkarmak. 2022 yılında toplam 818 milyon TL yatırım yaptık. Bu yıl 1.4 milyar yatırım yapmayı planlıyoruz. 2022’de ciddi bir büyüme atağı yaparak ciromuzu 16.5 milyar TL’ye çıkardık. 2023 ciro hedefimiz ise büyümemizi sürdürerek 34.1 milyar TL’lik rakama ulaşmak.

Haberin Devamı

- Mağaza sayıları ve satışlardaki durum nasıl gidiyor?

Ayakkabı deyince Türk halkının aklında ve kalbinde ilk sıradaki yerini yıllardır koruyoruz. Bu bizim için oldukça önemli. Bu yıl 57 milyon çiftin üzerinde ayakkabı satışı yapmayı öngörüyoruz. Türkiye’deki hemen hemen her AVM ve ana caddede operasyonumuz bulunuyor. Yurt dışında da ağımızı gün geçtikçe genişletiyoruz. Son 3 senedir hep bir önceki yılın üstüne çıkarak rekor sayıda mağaza açılışları gerçekleştiriyoruz. FLO’nun yanı sıra yurt içi ve yurt dışındaki 190’nı aşkın mağazasıyla Türkiye’nin sneaker ve spor giyim zinciri haline gelen IN STREET aracılığıyla tüketicilerimizle olan bağımızı güçlendiriyoruz. Nine West, Reebok ve Lumberjack markalarımızla da monobrand mağazacılık tarafında faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Yalnızca ülkemizde değil global arenada da etki alanımızı sürekli büyütüyoruz. Doğrudan 15 bin dolaylı olarak 70 bini aşkın istihdamımız var. Türkiye’de FLO mağazalarımız her yerde, FLO’da mevcut mağazalarımızı yenileme hedefimiz var.

Haberin Devamı

Üretimin %85’i Türkiye’de

- FLO, üretim denildiğinde nerede yer alıyor?

Üretim FLO’nun DNA’sında yer alan bir kabiliyet. Bu konuda tecrübeli olduğumuz kadar da hassasız. İstanbul ve Şanlıurfa’da global standartlarda üretim yapan tesislerimiz var. Türkiye’de ayrıca bize üretim yapan 200’ün üzerinde tedarikçi var. Şu an üretimimizin yüzde 85’i Türkiye’den geliyor. Urfa’daki fabrikamızda 1.500 kişiyi istihdam ediyoruz. Burada kadın istihdamımız yüzde 30’lara ulaştı. Fabrikamızın orada açılmasından sonra etrafında 25 fabrika açıldı ve ayakkabı kümelenmesi oldu.

- Tasarım sizin için öncelikli konu; bu konudaki çalışmalarınız…

Ayakkabının A’dan Z’ye tüm yolculuğunu sahipleniyoruz. Türkiye, İtalya ve Çin’de tasarım ofislerimiz var. Kendi tasarımcılarımız ile ürünleri tasarlıyor, modelhanemizde prototipleri üretiyoruz. Bunları uluslararası akreditesyonlara sahip laboratuvarlarımızda ekolojik ve fiziksel testlerden geçiriyoruz. İnsan ve çevre sağlığını korumak adına 400.000 ekolojik 200.000 fiziksel kalite testi yapıyoruz. Dünyada benzer şekilde bir ayakkabı firması yok.

Üretim DNA’sında hedefi tüm dünya

Global trendler nasıl?

“Moda, ayakkabı, tekstilde pandemi öncesi e-ticaret satışları yüzde 25’ler civarındaydı. Pandemide yüzde 40’lara, 50’lere gittiğini gördük. Sonra yüzde 30’lara doğru evrildiğini gördük. Türkiye’de biz e-ticaret satış oranlarının yüzde 25’lerde olacağını ön görüyoruz. Türkiye’de alışverişe gitmek hem ihtiyaçlarını gidermek hem sosyalleşmek olduğu için; mağazacılığın hala kıymetli olduğunu düşünüyoruz. Bununla birlikte FLO olarak, e-ticaret işimizi her geçen gün büyütüyoruz.”

Üretim DNA’sında hedefi tüm dünya

DİJİTAL HIZLI BÜYÜDÜ, ‘SPOR’ ÖNDE KOŞUYOR

- Ayakkabıda müşteri deneyimi oldukça önemli. Müşterilerle iletişimde ne gibi adımlar atıyorsunuz? Rekabette fark yaratacak adımlarınız neler?

Misyonumuz “Herkesin Ayakkabıcısı” olmak. Araştırmalarımıza göre ayakkabı alışverişinde tüketicilerin yüzde 10’u online, yüzde 39’u sıklıkla mağazalardan, yüzde 51’i ise her ikisinden de alışveriş tercih ediyor. Müşterilerimize mağazada, internet sitesinde, mobilde her nerede olursa olsun aynı kalitede hizmet alabileceği bir dünya yaratmayı amaçlıyoruz.Son birkaç yılda dijitalleşme odaklı, çoğu perakende sektörü için bir ilk olan müşteri deneyimini geliştirecek uygulamalara imza attık. Sektörde büyük farklılıklar yaratmış durumdayız. Çok kuvvetli bir çağrı merkezimiz var. Üst düzey yöneticilerden oluşan Müşteri Memnuniyet komitemiz de var.

- Müşteri alışkanlıkları nasıl, ciddi bir değişim var mı?

Spor kategorinin ağırlığını gün geçtikçe arttırıyor. Pandemiyle bu kategori yüzde 20’den yüzde 40’lara ilerledi. Bizim kendi taban teknolojimiz var. Bu özellik ayakkabıya daha rahat basma kabiliyeti sağlıyor. Bu ayakkabılarımız spor görünümlü değil; biraz daha spor ayakkabı almayayım diyen müşterilerimiz bu ayakkabıları tercih ediyor.