Süleyman Ateş

Süleyman Ateş

suleyman.ates@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Hocam, organ bağışında kafama takılan birkaç soru işareti var. Kişi ölümünden sonra tüm organlarından sorumludur ve bunlardan sorguya çekilecektir. Peki, organları bağışlayınca onun sorumluluğu kimdedir? Kişi ölene kadar böbreklerine dikkat etmez ise, gözleriyle haram gördüyse, kalbini yoracak şekilde beslendiyse vb. bu organlar hesap soracak. Kimden soracak. Kişi öldü ama organları başka bedenlerde yaşıyor. Sorgu melekleri ne diyecek? Değerli görüşlerinizi beklerim. Saygılarımla. Caner ŞAHİN
Cevap: Organ bağışı en sevap işlerden biridir. Çünkü Maide Suresi’nde bir canın yaşamasına sebep olan kişinin, bütün insanları yaşatmış gibi sevap alacağı buyurulmaktadır. Bedenimiz ve organlarımız elbette Allah’ın emanetidir. Biz sağlığımızda bunları koruruz. Bunları korumak bizim görevimizdir. Ama öldükten sonra bu organların bir başkasında görev yapması daha iyi değil mi? Hattâ eğer koruma açısından düşünürseniz toprakta çürütme yerine bir başkasında yaşatmak, emaneti daha çok koruma anlamına gelmez mi? Vaktiyle bu konuda bir soruya verdiğim cevabı yineliyorum:
Bazı hocaların, TV ekranına geçip organ naklinin, kan vermenin caiz olmadığını söylemeleri ve bu kişisel görüşlerini Kur’ân âyetlerine dayandırmaları cidden gariptir. Bu tür konuşmalar, toplum sağlığına olumsuz etki yapar. Organ nakli niçin caiz olmasın? Kişi kendi evladı yahut bir yakını için böbreğinden birini verir. Bazı evlatlar da baba veya annelerini yaşatmak için bir böbreğini veya karaciğerinden parça veriyorlar. O sayede böbrek veya karaciğer nakli yapılmış olan kişi yaşıyor.
Kişi ölümü halinde organlarını bağışlayabilir. Beden kendi bedenidir. Allah’ın ona lütfettiği bir varlıktır. Ölümü halinde zaten toprak olacak bazı organlarını bağışlayabilir. Nasıl malını bağışlıyorsa organını da bağışlar. Kişide beyin ölümü gerçekleşince organ nakli yapılır. Bu neden caiz olmasın? Âyetleri tevil ederek bunun caiz olmadığını söylemek, kendi kendine din hükmü koymaktır. Hangi âyette organ naklinin caiz olmadığı yazılıyor?
Okurumun mailinde organların hesap soracağı ifade ediliyor. Kur’ân’a göre organ hesap sormaz; organlar, yaptıklarına tanıklık ederler; yani hesap verirler. Organ naklini caiz görmeyenler, âhirette suçlunun derilerinin ve organlarının kendisinin yaptığı işlere tanıklık edeceğini, bu organlar nakledilince başkasının organı olacağından şahitliğin karışacağı ileri sürüyorlarmış. Garip bir anlayış. Şahitlik edecek olan ruh cismidir, Allah tarafından kişiye verilen, hiçbir suretle nakledilemeyecek olan organlardır. Maddi beden organları değil. Zaten fizik beden organları nakledilmese de toprakta çürüyecektir. Ama Allah, yeniden bedenlendirdiği (ba’settiği) ruha yeni deriler ve organlar verecektir.
(Bu sorumuzu cevaplamayı yarın da sürdüreceğiz...)

Haberin Devamı

SORULARINIZI BEKLİYORUM: