Prestijli bölgede bir Türk şövalye

29 Mayıs 2024

Gastronomi biliminin beşiği ve üzüm bağları ülkesi Fransa, şarap yatırımlarının zenginliği ve çeşitliliğiyle dünya birincisi. Turistler için cazibesinin ve dünya çapındaki ününün ötesinde, Fransız şarap endüstrisi büyük bir ekonomik ve sosyal öneme sahip. Üzüm bağları ulusal ekonominin temel taşlarından biri.

Fransa’da 865 bin hektara yayılan bağlar 500 bin kişiye iş sağlıyor. Sektör büyüklüğü 92 milyar euro. Bunun 12 milyar euro’su ihracat.

Prestij ve kalitesiyle fiyatları her yıl koruyabilen hatta artırabilen Fransa’da bu işin kalesi, “Bordeaux”. Ülkede en az bir üzüm bağına sahip üretici sayısı 110 bin. Fransa’daki 38 bin üreticinin 8.500’ü Bordeaux’da.

Tarım alanında şövalye liyakat nişanı sahibi Ali Başman, şirketi kızları ile birlikte yönetiyor.

THY direkt uçuyor

THY’nin İstanbul’dan direkt uçuş yaptığı bölge her yıl milyonlarca turisti ağırlıyor, adeta ekonominin dinamosu.

Bordeaux’da Saint Emilion’un yanı başında, 200 üreticisi

Yazının Devamı

Getir kapanıyor mu?

25 Mayıs 2024

Türkiye’de girişimci olursunuz, “Hadi canım bu fikir tutmaz” derler. Girişim tutar, büyür; yatırımcılar para vermek için sıraya girer. Hatta değil milyar dolarlık “unicorn”, 10 milyar dolarlık “decacorn” olursunuz hikâye bir anda “yerli ve milli gururumuz”a döner. Sonra işler yolunda gitmez, yatırımcı ile girişimci çekişmesi başlar. Bu kez söylem, “Baştan belliydi, battı” derler. Hikâye böyle, uzar gider... Konumuz, yeni ekonomide en popüler konu olan “Getir”.

Yönetim hakkı Türklerin

Getir’in en büyük yatırımcısı olan Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) merkezli devlet fonu Mubadala’nın yönetimden duyduğu rahatsızlıkla kontrolü ele geçirme hamlesi sonrası, işler karışmış görünüyor. Bu doğrultuda Getir, önce, büyük hedeflerle girdiği tüm ülkelerden çekildi. Türkiye’de ne yapacağı ise merak konusu.

“10 dakikada eve teslim” fikriyle doğan Getir’in son ortaklık yapısı şöyle: Kurucu ortaklar Nazım Salur - Serkan Borançılı

Yazının Devamı

Nitelikli turistle ABD’de uçuşta

8 Mayıs 2024

THY’nin Amerika bölgesi, yürütülen etkili stratejiyle pandemiden sonraki dönemde en hızlı toparlayan kıta oldu. Şirket yeni hamlelerle ABD atağını sürdürme peşinde. Bu atılımın ilk hamlesi Denver hattının açılışı olacak.

Son iki yıldan bu yana inanç turizmi, sanat ve gastronomi başta olmak üzere odaklandığı yeni alanlar ile Amerika pazarında yüksek gelir grubuna, bir diğer ifadeyle ‘transfer’ yerine ‘direkt’ yolcuya ulaşmayı hedefleyen Türk Hava Yolları (THY), bu stratejinin meyvelerini toplamaya başladı.

Pandemiyi hızlı atlattı

New York, Miami, Los Angeles ve Chicago’da atağa kalkan THY’nin Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat’ın “Amerika pazarında etkili oyuncu olma” planı, 2023 yılı rakamlarına yansırken, ABD’den gelen yolcu sayısı 1 milyondan 1.4 milyona çıkmıştı. Şimdiki hedef ise kısa sürede 2 milyon yolcu rakamını yakalamak.

THY yetkililerinin verdiği bilgiye göre, ABD’de 2024 yılı ilk 3 ayında kapasite, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15.8 artış gösterdi. İlk 3 ayda taşınan yolcu sayısı,

Yazının Devamı

Dünyada lider olacak!

5 Nisan 2024

Küresel çapta yeniden yapılanmaya imza atan Beko, güçlü markalarıyla Avrupa’da ulaştığı açık ara birinciliği, dünya liderliğine taşımak için hızlı adımlarla ilerliyor. Şirket, Türkiye’de Arçelik başta olmak üzere markalarıyla güçlü liderliğini sürdürecek.

Arçelik globalleşme stratejisi doğrultusunda dünya operasyonlarını “Beko” markası altında birleştirerek, 2000’lerde kullandığı “Bir Dünya Markası” sloganını zirveye taşımak adına yeni bir oluşuma imza attı.Türkiye’de Arçelik-Beko, İtalya’da Indesit, Güney Afrika’da Defy olmak üzere faaliyet gösterdiği bölgelerdeki tüm markalarını koruyarak yolculuğuna devam edecek olan şirket, Beko logosunu da yeniledi. Yeni dönemde Beko, 57 ülkede 121 iştiraki, 22 markası ve 55 bin çalışanı ile faaliyet gösterecek.  

1 Nisan itibariyle ABD’nin pazar lideri Whirlpool’un Avrupa operasyonlarını devralarak grubun 8 milyar euro’luk cirosunu 11 milyar euro’ya taşıdıklarını belirten Koç

Yazının Devamı

Artık gündem ekonomi olsun

1 Nisan 2024

Bir seçim daha geride kaldı. Artık şapkamızı önümüze koyarak düşünmenin değil, öncelikli gündemin ekonomi olması için çalışmanın vakti geldi. Ekonomide yaşanan sorunlar belli. Çözümler de... Başta yabancı yatırımcıdan sağlanacak finansman olmak üzere ekonomide hızlı ve etkili adımlar atılmalı. Bu yeni dönemin Türkiye için fırsatları da beraberinde getireceğini unutmayalım. Elbette fırsatları düşünürken yaşanan sorunları da hafife almayalım. Ancak bu yeni dönemle (normal takvimde bir değişiklik olmaz ise) seçimsiz bir 4 sene Türkiye’yi bekliyor. Bizim gibi sürekli seçim gündemleriyle boğuşan bir ülke için 4 yılın değeri büyük.  

Zaten piyasalar bu tabloyu seçim öncesi satın almıştı. 2024 yılıyla birlikte başta tahvil ve borsa olmak üzere ülkemize gelen 20 milyar doların üzerindeki yabancı para, işte bu bekleyişin somut göstergesi.  

Hiç kolay olmayacak 

Şu anda ülkemizde en önemli sorun olan “enflasyon” cephesinde (hayat pahalılığı) yaz

Yazının Devamı

Evin metrekare hesabına yolu katan müteahhit

24 Mart 2024

Türkiye’nin adeta kronikleşen ve düzeltilmesi için adım atılamayacak olan sorunları hiç bitmez. Mesela “İstanbul’un sarı taksileri”; buna güzel bir örnek.

Bugün anlatacağım konu ise aslında daha basit; “evlerin metrekare hesabı”. Öyle mühendislik okumayı, sıkı matematik bilmeyi gerektirmeyen bir hesap. Tutuyorsunuz metreyi uçtan uca odaları, koridoru, banyoyu, tuvaleti ölçüp hesabı çıkarıyorsunuz. Dünyanın her yerinde (gelişmiş ülkeler) hesap böyle yapılıyor. Bunun adına da “metrekare hesabı” deniliyor. Evler de bu net metrekare değeri üzerinden satılıyor. Alan razı, satan razı.

Nereden çıktı bu brüt?

Türkiye’de ise malumunuz durum farklı. “Brüt metrekare hesabı” dışında ev satılmaz. Ve o brüte de girmeyen boşluk, hesaba katılmayan alan bırakılmaz.

Apartmanın koridoru mu dersiniz, balkon mu; merdiven boşlukları, yangın merdivenleri mi dersiniz; bahçe, otopark ve çatıdaki aralığın hesabını yapanlar mı… Bir bakmışsınız dairenin yüzde 40’ı buhar olmuş, uçmuş.

Ge

Yazının Devamı

Engelleri aştı jet gibi büyüyecek

4 Mart 2024

Avustralya seferlerinin rekabette yeni bir dönem başlattığını belirten Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, “Avustralya hattını engellemek için özel çaba gösteren ülkeler oldu ama hükümetimizin de desteğiyle bunları aştık. Şimdi hedefimiz bölgede hızlı büyümek” dedi.

Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, Avustralya’nın Melbourne kentine başlayan seferlerle birlikte bölgedeki rekabette yeni bir dönemin başlayacağını söyledi.

6’ncı kıtaya gerçekleştirilen tarihi uçuşun ardından Melbourne’de bir grup gazeteciyle bir araya gelen Bolat, “Avustralya’ya gelişimiz, ‘Haydi gidelim’ diyerek olmadı. Çok uzun uğraşlar sonucu buraya geldik. Şimdiki hakkımız haftada 21 uçuş. Bunu 2025’te 28’e, 2026’da 35 uçuşa çıkaracağız. Sonrasında 2026 sonunda direkt seferler de başlayacak” dedi.

Rekabette avantajlı

Bölgedeki yoğun rekabete değinen Bolat, bu konuda şunları söyledi:

“Malezya, Singapur, Jakarta ve körfez ülkeleri...

Yazının Devamı

En uzun uçuşla bumerang atışı

3 Mart 2024

Türk Hava Yolları (THY), 1 Mart Cuma günü Türk havacılık tarihi için önemli bir eşiği daha aştı. İstanbul’dan Avusturalya’nın Melbourne kentine uçmaya başlayarak, dünyada 6’ncı kıtaya (130’uncu ülke) teker koydu. THY, Avustralya’nın sembolü olan bumeranglarda olduğu gibi bu yeni açılan hattın “geriye dönen gücünü” kullanacak ve bölgede hızla büyümeye oynayacak.

THY yöneticileri ile birlikte gerçekleştirdiğimiz 19 saatlik Melbourne seyahati, THY’nin en uzun mesafeli uçuşu olarak da kayıtlara geçti. Daha önce rekor Meksika’daydı.

İlk durağımız ‘Changi’

Havalimanında bekleme süreleri ile birlikte Melbourne seyahatinde süre 24 saati buldu. İstanbul Havalimanı’ndan Boeing 777-300ER tipi uçak saat 17.30’da kalktı.

İstanbul’dan Singapur’a 10 saatte giden uçağımız dünyaca ünlü Changi Havalimanı’na inerek yakıt ikmali ve ekip değişikliği yaptı, 1.5 saat sonra yeni gelen yolcularla ve yeni ekiple birlikte Melbourne uçuşu başladı.

Yazının Devamı