Zayıflayayım derken bağışıklığınızı zayıflatmayın

13.05.2018 Pazar

Bağışıklık sistemini güçlendiren yiyecekler tam da kilo vermek adına yapılması gereken diyette bulunan sağlıklı besinlerdir. Unlu,  şekerli, kötü yağlı gıdalar, metabolizmayı ve bağışıklığı da bozan gıdalardır.

Yaz yaklaşıyor. Çoğumuzu bir zayıflama telaşı aldı bile. Mutlaka bugüne kadar değişik zayıflama yöntemlerini denemişizdir. En hızlı zayıflatanı en etkili ve en iyidir gibi zannederiz hep. Çabuk netice alamıyorsak hevesimiz kırılır hemen, terk ederiz. Detoks yapmayı bir zayıflama yöntemi gibi düşünür, hızlı sonuç almak adına her çeşidini deneriz. Bu yaklaşımla da daha yaz başlar başlamaz diyeti bıraktığımızda verdiğimiz kiloları fazlasıyla geri alırız, sonra da pişman olup bu sefer bütün tatili vicdan azabı ve moral bozukluğuyla veya sıkı diyete aynı şekilde devam ederek bir çeşit işkence ile geçiririz.

Bilinçsiz diyet hasta ediyor

Bahar ayları mevsim dönümü olduğu için üşümeye bağlı hastalıkların çok kolay ortaya çıktığı bir dönemdir. Bir gün sıcak iken kışlık kıyafet ile terlediğimiz hava diğer gün soğuk olabilir. Yanılıp da ince kıyafetle yakalanmışsak, soğuk algınlığına da davetiye sunmuş oluruz. Özellikle de çeşitli sebeplerle bağışıklığımız düşükse bir anda kendimizi yatak döşek hasta bulabiliriz. Bağışıklık sistemi ile yakın ilgisi olan alerji hastalığı da bu dönemde özellikle polenlerin de ortaya çıkmasıyla birlikte artış gösterir. Aslında bağışıklık sistemini güçlendiren yiyecekler tam da kilo vermek adına yapılması gereken diyette bulunan sağlıklı besinlerdir. Unlu,  şekerli, kötü yağlı gıdalar, sağlıksız koşullarda pişirilmiş ve saklanmış yiyecekler, obezitenin temel sebeplerinden olduğu gibi metabolizmayı ve bağışıklığı da bozan gıdalardır.

Renk çeşitliliğine dikkat

Örneğin yeşil yapraklı sebzeler bol miktarda lif içerdiği için midede yer kaplar, böylece daha uzun süre tok hissetmenizi sağlar. Glisemik indeksleri yani içerdikleri şeker oranı çok düşüktür. İnsülin direncini düzeltir. Kilo verme konusunda çok yardımcı olan bu özelliklerinin yanı sıra kemik sağlığı için faydalı kalsiyum ve kan yapımında önemli demir minerallerini, hafıza için faydalı folik asiti içerir. Ayrıca yeşil yapraklı sebzelerde K vitamini, C vitamini, çinko, potasyum ve lutein de bulunur. Bu sebzelere enginar, bamya, taze fasulye, börülce, taze bakla, kuşkonmaz, bezelye, salatalık, semizotu, maydonoz, dereotu, taze soğan ve yeşil biber örnek olarak sayılabilir. Benzer şekilde kırmızı, turuncu, mor sebze ve meyveler taşıdıkları renklere göre değişen çok faydalı antioksidanları da içerir.

Bahar ayları üşümeye bağlı hastalıkların çok kolay ortaya çıktığı bir dönemdir

Bu antioksidanlar vücudumuz için zararlı serbest radikallerden bizi koruduğu gibi hastalıklara karşı bağışıklığımızı da yükseltir. Çilek, yeşil erik, malta eriği, şeftali, dut, soğan, sarımsak, yoğurt, zerdeçal, zencefil, yumurta, domates, balık, et, bol salata, limonu tüketeceğimiz gıdalar arasında örnek olarak sayabiliriz. Tabii ki bunları her zaman olduğu gibi porsiyonlarına da dikkat ederek tüketmeliyiz.

D vitamini önemli

Bağışıklığın iyi olmasını sağlarken D vitaminin de önemine dikkati çekmek isterim. D vitamini besin yoluyla değil, daha çok güneş altında ciltte üretilen bir vitamindir. Kemik sağlığı için önemli olduğu gibi bağışıklığın da yükselmesinde etkilidir. Yağda eriyen bir vitamin olduğu için vücutta birikir. Bu nedenle özellikle ilaçla takviye edilecekse kandaki değeri ölçülmeden alınmaması gerekir. Tedavi boyunca da düzenli olarak ölçülmelidir. Özellikle güneşin pek gözükmediği kış aylarından çıktığımız döneme rastlayan bahar zamanı çoğu kimsede D vitamini düşük olacaktır. Bu da bağışıklığın düşmesine sebep olur.

Açık havada yürüyün

Bu nedenle yaza girerken bağışıklığımıza da dikkat ederek kilo vermek istiyorsak aç kalarak zayıflamak yerine yukarıda saydığım gibi sağlıklı beslenip güneşin yüzünü çok güzel gösterdiği bu dönemde açık havada bol bol yürüyüş yapın. Böylece kalori harcayarak kiloları verir,  hem daha fit görünür hem de D vitaminimizi yükseltebiliriz.

 

Yazarın Önceki Yazıları