Deniz Sipahi

Deniz Sipahi

dsipahi@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

O FOTOĞRAFLARA kaç kere baktım bilemiyorum. Sonra videosuna...
Bilgisayar ekranıma dakikalarca bakakaldım.
Bir yandan da ajanslardan geçen haberlere bakıyordum.
“Otoban gişesinde inanılmaz kaza...”
Ve haberin ayrıntıları...
“Bir alışveriş merkezinin bölüm şefi Ali Sünger, eşi ve yeni doğan bebeğini yanına alarak otomobiliyle Çeşme İlçesi’nde denize girmek için yola çıktı. Dokuz yıl sonra dünyaya gelen bebeğine kavuşmanın sevincini yaşayan Sünger, otoyolu kullanmak istedi. Giderken otomatik geçiş sisteminin bulunduğu gişeden geçen Sünger, fiş almadan geçtiğini farketti. Otomobili hemen yolun sağına parkeden Sünger, unuttuğu fişini almak için gişelere doğru yöneldi. Cihazların otomobil olmadan fiş vermediğini bilmeyen Sünger, birkaç denemede bulundu.
Bir türlü fişini alamayan Sünger, başka bir gişeye doğru ilerlerken, İzmir’den gelip otobana giriş yapan otomobilleri kontrol etti. Ancak, fiş almak için yöneldiği gişenin, Çeşme’den gelip çıkış yapan otomobillerin güzergahı olduğunu fark etmeyen Sünger’e, otomatik geçiş sistemini kullanarak otobandan çıkan bir otomobil çarptı...”
Ali Sünger, tüm müdahalelere rağmen kurtarılamadı.
Yıllarca beklenen bebek sevinci de yarım kaldı.
Hem o minik bebeği, hem o talihsiz kazanın fotoğraflarını düşünmekten akşama kadar bir şey yapamadım.
* * *
Karayolları 2. Bölge Müdürü Erol Altun’u aradım.
O da kazadan dolayı çok üzgündü.
“Olay anını defalarca izledim. Gerçekten etkilenmemek mümkün değil. Cihazlar araç olmadan fiş vermez. Daha önemlisi fiş almasa bile çıkışta ödeyeceği rakam da çok değişmeyecektir. Çeşme’ye gideceğine göre zaten İzmir-Çeşme otobanında uygulanan en üst ücret olan 1.8 TL’yi ödeyecekti. Büyük talihsizlik...”
Altun, bundan kısa bir süre Zeytinlik çıkışındaki nakit gişeleri kaldırdıklarını hatırlatıyor.
Bunun amacı sürücüleri Otomatik Geçiş Sistemi’ne (OGS) ve Kartlı Geçiş Sistemi’ne (KGS) alıştırmak olduğunu söylüyor.
Altun, OGS’si ve KGS’si olmayanların ise Zeytinlik çıkışında 5 TL’lik kart alabileceklerini söylüyor. Ancak hedef mümkün olan en kısa sürede nakit gişeleri kaldırmak.
Erol Altun şöyle konuşuyor.
“İstanbul’da Boğaziçi ve Fatih köprüleri nedeniyle OGS ve KGS kullanımı yaygınlaştı. Biz İzmir’de, Ege Bölgesi’nde de bu uygulamanın artması için yoğun çaba sarfediyoruz. Değişik kampanyalar yapıyoruz, uyarılarda bulunuyoruz. İzmir’deki otobanlarda önümüzdeki yıl mümkünse kademeli olarak nakit gişelerin sayısını azaltmayı, sonrasında da elektronik sisteme tamamen geçmeyi arzu ediyoruz. Vatandaşlarımıza kartlar maddi bir yük getirmiyor. Hem böylece otoyollarda uzun kuyruklar oluşmuyor, hem de bozuk para bulundurma sıkıntısı ortadan kalkıyor. Karayolları’nda KGS kartları satmaya başladık. Zeytinlik’te yaptığımız uygulama da gelecek günler için bir hazırlık aslında. Başarılı da olduğumuzu görüyorum.”
* * *
Karayolları 2. Bölge Müdürü’nün bir de uyarısı var.
O da hız limitleriyle ilgili...
“Otoyolda hız limiti 120 kilometredir. Ama bu hız gişelerden geçiş için değildir. Otomatik geçiş 120 kilometreyle durmadan gitmek değildir. Sürücüler hızlarını geçiş anındaki en üst limit olan 30’a indirmelidir. Hatta daha azına. Bu kaza sürücülerin daha dikkatli olması gerektiğini bizlere bir kez daha hatırlatmaktadır. OGS’den 30 kilometrenin üzerinde hızla geçen araçların geçişi bazen fotoğrafla belgelenemediği için kaçak durumuna geçmeleri mümkün. Bu da sürücülerin ceza almalarına neden oluyor.”
Peki İzmir’deki otoyollarda OGS ve KGS geçişlerinin oranı nedir?
İzmir-Çeşme otobanından her gün ortalama 58 bin araç geçiyor ve sürücülerin yüzde 60’ı elektronik geçişi kullanıyor.
İzmir-Aydın otobanından ise her gün 28 bin-30 bin arası araç geçiyor ve sürücülerin yüzde 50-55’i bu sistemden yararlanıyor.
Oranlar son kampanyalarla birlikte artmış gözüküyor ancak yine de trafiğin yoğun olduğu yaz aylarında uzun kuyruklar oluşabiliyor.
* * *
Dediğim gibi, Erol Altun kazaya son derece üzülmüştü.
Yine de, “Her türlü önlem alınmış olmasına rağmen yine de giriş ve çıkışları inceliyoruz. Gelişen teknolojileri ve vatandaşımızın güvenliği için yeni önemler ne olursa bundan sonra da yapmaya devam edeceğiz” diyor.
Erol Altun‘un son hatırlatması da şu yönde...
“En kısa sürede elektronik sisteme geçeceğiz. Bunu İzmirliler, Egeliler yapmalı ve Türkiye’ye örnek olmalı. Kampanyamızı genişletelim. Nakit gişeleri azaltalım; OGS ya da KGS’ye geçelim...”