Deniz Sipahi

Deniz Sipahi

dsipahi@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İZMİR Ticaret Odası (İTO) Başkanı Ekrem Demirtaş ne diyor?
“Kruvaziyer turizm ayakbastı ücretlerini gelecek yıldan itibaren ödeyemeyebiliriz.”
“Ödemeyiz” demiyor.
Ama bir çağrıda bulunuyor.
Demirtaş’a bu konuda hak veriyorum.
Size altı yıl öncenin İzmir fotoğrafıyla bugün arasındaki farkı anlatayım.
2003 yılında sadece 5 kruvaziyer gemi kente gelmişti.
Yolcu sayısı 3 bin 271’di.
2008’de bu sayı 128 gemi ve 321 bin 279 yolcu oldu.
2009’de ise şu ana kadar toplam 66 kruvaziyer gemi ve 174 bin 283 turist İzmir’e geldi.
İzmir Ticaret Odası 2008 yılında 705 bin 513 TL ayakbastı ücreti ödemiş.
Odanın 2003’ten bu yana İzmir’e kruvaziyer gemileriyle gelen 1 milyon 105 bin 90 turist için toplam ödediği rakam 2 milyon 763 bin 95 TL olmuş.
2009 yılında yolcu sayısının 400 bin civarında olacağı düşünülüyor. Turist başına 2 dolar ödendiği düşünülürse gelecek yıl ödenecek olan miktar 1 milyon TL’yi geçecek.
Kruvaziyer limanının yapılmasıyla birlikte ayakbastı parasının ödenmesine gerek kalmayacak ama o tarihe kadar her yıl artan sayıda turist için milyonlarca TL’yi ödemek giderek zorlaşacak.
Odanın bunu karşılaması mümkün mü?
Başkan Ekrem Demirtaş, odanın bugünkü bütçe imkanlarıyla bunun zor olduğunu söylüyor.
Bir durum tespiti yapıyor.
Daha doğrusu İzmir kamuoyunu gelecek yılla ilgili şimdiden bilgilendiriyor.
Peki bu iyi niyetli yaklaşım ve ekonomiyi canlandırmak için üstlenilen bu rol paylaşılamaz mı?
* * *
Paylaşılmalı...
Belki de yeni bir yol haritası çizilmeli.
Çünkü ortada gerçekler var.
İzmir’in turizm hareketinde kruvaziyer birinci sıraya oturmuşsa ve gelecek yıllarda kentin beklentileri bu yöndeyse ortak bir çözüm bulmanın zamanı değil midir?
Bir başka bilgiye daha dikkat çekmek istiyorum.
Türkiye’ye gelen turist sayısı artıyor ama bu nedense İzmir’e ve çevresine pek yansımıyor.
2009’un ilk yarı karnesini şöyle...
İlk altı ayda 585 bin konuk gelmiş. Yılsonuna kadar 1 milyon turist bekleniyor.
Bunun 400 bini kruvaziyerle gelmiş.
1 milyondan çıkarın konunu ne kadar hayati olduğunu anlayın.
Başka bir ayrıntı daha vereyim.
2007’de 145 bin 25 turist turlara giderken, 142 bin 843 turist şehirde bağımsız bir şekilde dolaşmayı tercih etti. 2008’de ise 148 bin 557 turist turlara katıldı, ancak 174 bin 16 yolcu şehirde kaldı.
22 Temmuz 2009 tarihi itibariyle 71 bin 355 turist turlara giderken, 86 bin 906 turist şehri tercih etmiş.
2007 ve 2008 yılları arasında yüzde 21 oranında, 2008 yılının ilk 6 ayı ile 2009 yılının ilk altı ayı arasında yüzde 12’lik artış; turistlerin İzmir merkezine yöneldiğini açıkça ortaya koyuyor.
Gelelim ne olması gerektiğine...
* * *
İZKA nedir?
İzmir’in kalkınması...
Bunun için bir ajans kuruldu mu?
Kuruldu...
İZKA’nın misyonu, vizyonu gereği bunu üstlenmesi gerekir.
Gerekirse bu bütçeye diğer oda, dernek ve meslek örgütleri de buna katkı koyabilir.
Aslında koymalıdır da...
Ancak İZKA’nın 70 milyonun üzerinde bir bütçesi var. Bu bütçe İzmir’in gelişmesi için düşünülen projelere kullanılmalıdır.
Kruvaziyer turizmi de sadece İzmir’in değil, Türkiye’nin turizm hareketinde çok daha fazla yer kaplayacak.
Hedefi kurulduğu kentin ekonomisini, sosyal hayatını geliştirmek ve değiştirmek olan bir kurumun da konuya pozitif yaklaşacağını düşünüyorum.
Elbette yasalar çerçevesinde ve hukuki alt yapı bu yardıma olanak veriyorsa...